بازار خودرو

۳۰ درصد بازار پوشاک در اختیار کالای قاچاق قرار دارد

اخبار بازار – سعید قدیری اظهار کرد: نتیجه برخورد با برند‌های قاچاق در هفتمین نمایشگاه پوشاک که در آذرماه برگزار شد ملموس بود به گونه‌ای که از لحاظ حجم شرکت‌کنندگان و متراژ نسبت به گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک افزود: بهمن ۹۷ مرحله اول برخورد و مبارزه با پوشاک قاچاق در سطح عرضه آغاز شد که موجب شد قاچاق ۱۰۰ میلیون دلار داشته باشد.

وی با بیان اینکه حجم کل قاچاق پوشاک به کشور ۲.۶ میلیارد دلار است، گفت: کاهش ۱۰۰ میلیون دلاری قاچاق حدود ۵ درصد از این میزان را شامل می‌شود، اما همین میزان نیز به دلیل جو روانی که به وجود آورد موجب شده تولید داخل رونق بگیرد.

قدیری افزود: برخورد با عرضه پوشاک قاچاق، فضا را برای تولید داخل باز کرد و برند‌های داخلی توسعه یافتند که این وضعیت در نمایشگاه امسال خود را به خوبی نشان داد.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه خواستار ادامه این برخورد‌ها هستیم، تصریح کرد: در ابتدای این طرح بسیاری از افراد نگران کمبود کالا در بازار بودند، اما تولیدکنندگان داخلی به خوبی جای برند‌های خارجی را گرفتند و بازار نیز با کمبودی مواجه نشد.

وی با بیان اینکه یکی از ضعف‌های موجود در طرح مبارزه با پوشاک، عدم اطلاع رسانی است، بیان کرد: اطلاع رسانی علاوه بر اینکه عملکرد‌ها را نشان می‌دهد از نظر جنبه روانی نیز تاثیرگذار است و کار پیشگیری را هم انجام می‌دهد.

قدیری با بیان اینکه قاچاق پوشاک با هر نرخ دلاری صرفه اقتصادی دارد، گفت: قاچاق پوشاک ارتباطی به نرخ ارز ندارد، ماهیت پوشاک به گونه‌ای است که خارج از فصل تبدیل به استوک شده و قیمت آن بسیار کاهش می‌یابد به نحوی که حتی قیمت مواد اولیه آن نیز نمی‌شود بنابراین با هر ارزی توجیه اقتصادی دارد.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: پوشاک صنعتی اشتغالزا است که با حداقل سرمایه بیشترین اشتغال زایی را به همراه دارد بنابراین باید به گونه‌ای عمل کرد تا از این فضا برای اشتغال نیروی کار ایرانی استفاده کنیم تا موجب رونق تولید شود.

وی با بیان اینکه مرحله اول طرح هنوز به اتمام نرسیده است و ادامه دارد، افزود: مرحله دوم طرح، مربوط به برند‌هایی است که نمایندگی دارند، اما کد شناسایی دریافت نکردند یا کدشناسایی آن‌ها مخدوش است که در مرحله اول با آنها برخوردی نشد.

قدیری تصریح کرد: هشت میلیارد دلار حجم بازار پوشاک کشور است که ۲.۶ میلیارد دلار آن یعنی حدود ۳۰ درصد آن از قاچاق تامین می‌شود که باید این روند اصلاح شود.

 منبع: میزان 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا