بازار دیجیتال

اجرای طرح رمزدوم پویا به کجا رسید؟

اخبار بازار – با افزایش حجم کلاهبرداری‌های اینترنتی به ویژه فیشینگ، استفاده از رمز‌های دوم پویا و اجباری کردن این طرح در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.

درابتدا قرار بود این طرح از ابتدای دی ماه امسال اجباری و رمز‌های ایستا غیرفعال شود، اما بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرد رمز دوم ایستا برای افرادی که هنوز رمز دوم پویای خود را فعال نکرده‌اند قابل استفاده است.

قرار بود این طرح از ابتدای دی ماه ۹۸ اجباری شود، اما با هدف فراهم کردن زیرساخت‌ها، استفاده اجباری از آن تا حدود یک ماه از ابتدای دی ماه تمدید شد.

همچنین بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای از مشتریان خواست طی روز‌های آینده نسبت به نصب اپلیکشین و یا تایید شماره همراه خود برای دریافت پیامک رمز دوم از طریق بانک اقدام کنند.

باتوجه به درخواست‌های مکرر از بانک‌ها و برای بالا بردن ضریب نفوذ طرح در آغاز اجرای طرح، استفاده از سرویس پیامک برای دریافت رمز دوم پویا از هفته دوم دی‌ماه آغاز و به تدریج با اتصال بانک‌های مختلف تا انتهای دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

در این بین همچنان رمز دوم ایستا برای استفاده عموم تا زمان فعالسازی رمز دوم پویا در دسترس خواهد بود.

قرار بود همه بانک‌ها زیرساخت‌های ارائه رمز‌های پویا را از زمان مذکور راه‌اندازی کنند، اما برخی بانک‌ها راه اندازی اپلیکیشن‌های ویژه ارسال رمز‌های پویا در تلفن‌های هوشمند را در راس کار خود قرار دادند و نسبت به ارسال این رمز‌ها از طریق پیامک بی توجهی کردند.

البته در این مورد تعلل برخی اپراتور‌های تلفن همراه نیز در به تاخیر افتادن اجرای طرح بی تاثیر نبود و برخی از اپراتور‌ها به دلیل هزینه‌های طرح در اتصال سامانه ussd به رمز‌های پویا کوتاهی کردند.

لازم به ذکر است که ارسال پیامک رمز‌های پویا از طریق سامانه «هریم» یکی از روش‌های بانک مرکزی در ارائه رمز‌های دوم پویا به شمار می‌رود که ساز و کار استفاده از آن تا حدودی مهیا شده، اما وجود مشکل در ارسال پیامک از طریق ussd مشکلاتی را در اجرای آن ایجاد کرده است.

چندی پیش محمدعلی بخشی زاده کارشناس امور بانکی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان به راه اندازی سامانه هدایت رمز یکبار مصرف (هریم) از سوی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: این سامانه با توجه به نام آن که مخفف هدایت رمز یکبار مصرف است برای مشتریان یکپارچگی ایجاد می‌کند.

این کارشناس امور بانکی در توضیح این سامانه اظهار کرد: قرار است در تمام کانال‌های پرداختی که رمز دوم نیاز است همانند خرید، کارت به کارت، پرداخت قبوض، شارژ و موارد دیگر، بانک مرکزی شرکت‌های پرداخت و بانک‌ها را ملزم به تعبیه دکمه‌ای برای دریافت پیامک رمز دوم یک بار مصرف کند.

این کارشناس امور بانکی گفته است مهم نیست مشتری در کدام بانک حساب دارد، بعد از وارد کردن اطلاعات کارت و زدن دکمه رمز پویا، رمز دوم به تلفن همراه شخص پیامک می‌شود.

 منبع: میزان 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا