حال و هوای بازار طلا در آستانه سال نو میلادی

اخبار بازار – امروز (سه شنبه) آخرین روز سال ۲۰۱۹ میلادی است و بر این اساس بازارهای جهانی از چندی پیش به پیشواز تعطیلات سال نو میلادی رفته‌اند.

بازار طلا از جمله بازارهایی محسوب می شود که همواره تحت تاثیر تحولات سال نو میلادی قرار دارد و همواره با رشد قیمت‌ همراه است و با توجه به پیوستگی قیمت طلا در ایران، هر گونه نوسان قیمت در اونس طلا، باعث نوسان قیمت سکه و طلا در داخل کشور می شود.

«ابراهیم محمدولی» درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره چرایی رشد قیمت اونس و به تبع آن طلا گفت: نزدیک شدن به زمان سال نو میلادی و تعطیلات مربوطه از عوامل تاثیرگزار بر قیمت‌ها در بازار طلا و سکه است.

محمدولی افزود: افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی بر نرخ طلا در بازارهای داخلی موثر است و به همین دلیل بهای طلا و سکه در کشور افزایش یافت.

وی اضافه کرد: بسیاری از سایت های اعلام قیمت اونس و شاخص‌های اقتصادی در زمان سال نو میلادی، تعطیل می‌شوند و دسترسی به قیمت را دشوار می کنند که این موضوع در ایجاد جو روانی رشد قیمت ها تاثیر دارد.

به اعتقاد رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، تداوم جنگ تجاری آمریکا و چین نیز در این ارتباط موثر بوده و باعث افزایش تقاضا برای طلا و به تبع آن رشد قیمت این فلز قیمتی شده است.

محمدولی افزود: اونس طلا در بازارهای جهانی هفته گذشته نوسان زیادی را تجربه کرد و روند افزایشی داشت به طوری که از حدود یکهزار و ۴۹۷ به یکهزار و ۵۱۱ دلار رشد کرد.

وی اضافه کرد: برخی عوامل داخلی نیز در رشد قیمت‌ها موثر بوده اند که البته بیشتر باعث تردید در دادوستدها و رکود شده‌اند.

سکه و حباب صفر  

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره قیمت سکه و طلا نیز گفت: بررسی ها نشان می دهد با توجه به نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی، اکنون میزان حباب سکه به صفر رسیده و واقعی شده است.

محمدولی یادآور شد: روز گذشته ( دوشنبه) قیمت طلا و سکه برای سکه تمام بهار آزادی رقم چهار میلیون و ۵۸۰ هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه هم به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید.

وی گفت: هر گرم طلا ۱۸ عیار نیز ۴۶۸ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۳۰ هزار تومان به فروش رسید.

رکود در بازار طلا

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه بازار طلا اکنون دچار رکود شده، تصریح کرد: نوسان‌های بازار طلا در هفته‌های گذشته باعث تردید خریداران و رکود در بازار طلا شده است.

محمدولی یادآور شد: تجربه دوره‌های گذشته نیز نشان می‌دهد که هر زمان نوسان در بازار طلا زیاد شده، میزان معاملات بازار کاهش یافته و رکود حاکم شده است.

به گفته وی، کاهش استقبال مردم از طلای آبشده ناشی از مشکلاتی است که برای برخی خریداران طلای آبشده ایجاد شد و میزان تقاضا برای این نوع طلا با هدف سرمایه‌گذاری کاهش یافته است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: اکنون به دلیل از بین رفتن حباب سکه و واقعی شدن قیمت آن، میزان تقاضا برای سکه رشد کرده است.

محمدولی اضافه کرد: میزان تقاضا برای خرید طلای آبشده اکنون به ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته، در حالی که در دوره‌ای حتی به ۶۰ تا ۷۰ درصد از مجموع معاملات بازار طلا رسید.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا