بازار بین‌الملل

روبات‌ها بلای جان کارمندان بانک!

اخبار بازار – در سال‌های اخیر کاهش رشد اقتصادی در سراسر جهان و ورود فناوری‌های نوین به عرصه بانکی باعث شده است تا بسیاری از بانک‌ها برای افزایش و حفظ رقابت پذیری خود مجبور به تعدیل نیرو شوند. در سال ۲۰۱۹ حدود ۷۸ هزار کارمند بانک در بیش از ۵۰ بانک بزرگ در سراسر جهان از کار خود برکنار شدند و انتظار می رود که روند کاهش کارکنان بانکی در سال ۲۰۲۰ نیز ادامه داشته باشد.

رکورد تعدیل نیرو در بخش بانکی مربوط به سال ۲۰۱۵با ۹۱ هزار و ۴۴۸ نفر بوده است. امسال بانک‌های اروپایی با اخراج ۶۳ هزار و ۵۰۰ نفر (معادل ۸۸ درصد کل تعدیل ها) در صدر بوده اند و بانک های آمریکای شمالی (شامل آمریکا و کانادا) با ۷۷۰۰ تعدیل نیرو در رده بعدی قرار دارند. با توجه به حرکت اهسته نظام بانکداری در کشورهای آسیایی و آفریقایی به سمت بانکداری الکترونیک و روبات‌ها، تعدیل نیرو در این مناطق بسیار کمتر از کشورهای غربی بوده و حتی روند استخدام نیروهای جدید نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

دویچه بانک آلمان اخیرا اعلام کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۲ در نظر دارد تا برای صرفه جویی ۸.۳ میلیارد دلاری در مخارج خود، حدود ۱۸ هزار نفر از کارکنانش را اخراج کند. بانک آمریکایی ” مورگان استنلی” نیز اعلام کرده است که به همکاری با ۱۵۰۰ نفر از کارکنان خود در سراسر جهان خاتمه خواهد داد. در طول شش سال اخیر در سراسر جهان ۴۲۵ هزار نفر از کارمندان بانک از کار خود اخراج شده اند.

راس مولد، معامله گر نمادهای بانکی در بورس لندن گفت: هر چند شرایط برای بانک‌ها بهتر شده است اما بسیاری از آن ها برای رقابت پذیر ماندن چاره ای جز حرکت به سمت استفاده بیشتر از روبات ها و هوش مصنوعی ندارند. در سال ۲۰۲۰ قطعا شاهد تداوم روند تعدیل نیرو در بانک های بزرگ خواهیم بود.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا