بازار بین‌الملل

سقوط شاخص‌های سهام جهان در واکنش به خبر شهادت سردار سلیمانی

شاخص‌های سهام وال استریت پس از حمله هوایی آمریکا در بغداد که به شهادت سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس، معاون الحشد الشعبی منجر شد، سقوط کردند. شاخص VIX که نوسان قیمت سهام را نشان می‌دهد، بیشترین میزان افزایش را از اوت سال ۲۰۱۹ داشت. شاخص سهام استاکس اروپا ۶۰۰ هم کاهش پیدا کرد اما سهام شرکت‌های انرژی پس از صعود بیش از چهار درصدی قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت از روند کاهشی تبعیت نکردند.

اکثر شاخص‌های سهام بازار آسیا روند رشد خود را معکوس کرده یا رشدشان را از دست دادند. ارزش ین ژاپن که یکی از دارایی‌های امن به شمار می‌رود، افزایش یافت اما بازار ژاپن به مناسبت تعطیلات بسته بود. طلا به بالاترین حد در چهار ماه گذشته صعود کرد و در شرایطی که اوراق قرضه دولتی در سراسر جهان صعود کردند، بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا در آستانه ثبت بزرگترین کاهش در سه هفته اخیر قرار گرفت. آمارها نشان داد نرخ بیکاری آلمان بیش از میزانی که پیش بینی شده بود، افزایش پیدا کرده است و ارزش یورو همسو با افت بازارهای سهام، کاهش پیدا کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تحولات اخیر بر فضای خوش بینانه‌ای که شاخص “اس اند پی ۵۰۰” را در معاملات روز پنج شنبه به رکورد بالایی رسانده بود، تاثیر منفی گذاشت. سرمایه گذاران تازه از تعطیلات سال نوی میلادی بازگشته بودند و خبرهای مثبتی مانند کاهش ذخیره نقدی الزامی بانکهای چین و امضای قرارداد تجاری آمریکا و چین در ۱۵ ژانویه را دریافت کرده بودند.

والنتین مارینو، محقق ارزی در شرکت “کردیت اگریکول” در این باره به بلومبرگ گفت: تنشهای ژئوپلیتیکی به امیدهای بازار نسبت به بهبود اقتصاد جهانی که در تلاش برای خروج از سایه جنگ تجاری آمریکا و چین است ضربه زد.

شاخص سهام کشورهای در حال توسعه به ریزش سایر شاخصها پیوست در حالی که اکثر بازارهای سهام خاورمیانه به دلیل تعطیلات، بسته بودند.

شاخص سهام “اس اند پی ۵۰۰” ساعت شش صبح به وقت نیویورک ۱.۳ درصد سقوط کرد.

شاخص استاکس اروپا ۶۰۰ به میزان ۰.۹ درصد و شاخص ام اس سی آی آسیا اقیانوسیه ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد.

شاخص هانگ سنگ در هنگ کنگ حدود ۰.۲ درصد عقب نشینی کرد.

شاخص دلار اسپات بلومبرگ ۰.۳ درصد رشد کرد و در مقابل یورو ۰.۴ درصد و پوند انگلیس ۰.۶ درصد افت کردند. ین ژاپن ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۱۰۸.۱۰ ین در برابر هر دلار رسید.

وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴.۳ درصد افزایش، به ۶۳ دلار و ۷۹ دلار در هر بشکه رسید. هر اونس طلا با ۱.۲ درصد افزایش، ۱۵۴۸ دلار و ۲۴ سنت بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا