بازار بورس

فضای مجازی بلای جان سهامداران در بورس

رضا آریاراد با بیان اینکه رونق در بورس هر کشوری می‌تواند زمینه ثبات و شکوفایی اقتصادی در تولید و کارهای مولد آن کشور تاثیرگذار باشد، افزود: سرمایه افراد از طریق بورس در مسیر تولید و اشتغال قرار گرفته و به پشتوانه یک اقتصاد مولد و پویا در افزایش تولیدات ناخالص داخلی، از سود معقول و متناسب بهره‌مند خواهند شد.

وی ادامه داد: سرمایه‌ها در بورس در مسیری به دور از واسطه‌گری و تحلیل‌های غیر منطقی قرار می‌گیرند که بدین ترتیب نه تنها منجر به  کسب سود سرمایه‌گذار می شود بلکه زمینه حفظ اشتغال پایدار، تولید کالاها و خدمات را فراهم خواهد کرد.

آریاراد خاطرنشان کرد: در سال جاری به دلیل کاهش ارزش سرمایه گذاری در در بازارهای موازی به بورس شاهد ورود سرمایه به بازار سهام هستیم که این امر باعث رونق بورس و کسب سودهای چشمگیر توسط سرمایه گذاران شده است.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: با ورود سرمایه‌گذاران جدید به بورس گاهی شاهد تصمیمات لحظه‌ای و خرید و فروش‌هایی بر پایه تصمیمات هیجانی و لحظه‌ای بوده‌ایم که این موضوع منجر به فراز و فرودهای ناگهانی و به دور از تحلیل در قیمت شده است.

وی با تاکید بر اینکه اکثر کارشناسان بازار سرمایه نوسان را ذات بازار سرمایه می‌دانند، گفت: هرگونه تغییر در ارزش سهام در نتیجه دلایل تحلیلی و بر پایه اخبار و نحوه دیدگاه سهامداران بر عرضه یا تقاضا صورت می‌گیرد.

آریاراد خاطرنشان کرد: برخی از سرمایه‌گذاران به خصوص افراد تازه وارد به بورس با اتکا و اعتماد به تحلیل‌های انجام شده در فضای مجازی و گاهی با پرداخت وجه به تحلیل‌گران ناآشنا و بدون مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار در شبکه های اجتماعی، اقدام به خرید سهام کرده و انتظار بازدهی و سود از سهام خریداری شده را دارند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در چند سال اخیر با رونق بورس امکان ارائه تحلیل‌های غیرعلمی در بازار فراهم شده است، افزود: این موضوع به دلیل ایجاد موج‌های غیرمنطقی و به دور از تحلیل صحیح باعث سونامی ویرانگر در بازار شده‌اند که می‌تواند مشکلات و ضرر و زیان‌هایی را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات تحلیل‌های موجود ارائه سیگنال خرید یک سهم در فواصل زمانی معین و در چند سطح مختلف به سرمایه‌گذاران است، گفت: به عنوان مثال در سطح اول، سیگنال تحلیل خرید یک سهم مشخص به یک عده محدود سرمایه‌گذار با سرمایه یک تا چند میلیارد تومانی با قیمتی مشخص توسط تحلیلگر در فضای مجازی به فروش می‌رسد، به طور طبیعی به دلیل افزایش تقاضا، شاهد رونق و افزایش حداقل پنج درصدی و بیشتر در آن سهم خواهیم بود سپس تحلیلگر در سطح دوم، همین تحلیل را به یک طیف سرمایه‌گذار سیگنال به خرید می دهد.

آریاراد ادامه داد: با این اتفاق یک موج افزایشی کاذب در آن سهم شکل گرفته و گاهی شاهد افزایش قیمت سه تا چهار برابر ارزش اولیه خود، به دور از تحلیل منطقی و ارزش ذاتی سهم خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی گفت: در نتیجه با ترکیدن حباب سهم، ضرور زیان‌هایی برای سهامداران در سطوح مختلف ایجاد می‌شود که باعث از بین رفتن پس اندازها و سرمایه‌های خانگی در این بخش خواهد شد.

وی اظهار داشت: براساس اخبار منتشر شده در برخی از خبرگزاری‌ها، در این خصوص به تازگی تفاهم نامه‌ای بین سازمان بورس و پلیس فتا منعقد شده است تا همکاری‌های فنی لازم با بورس در این زمینه انجام شود و امکان برخورد قضایی با متخلفان”سیگنال فروشان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی” فراهم خواهد شد.

آریاراد توصیه خود به سرمایه‌گذاران در بورس را اینگونه بیان کرد: سرمایه‌گذاران بهتر است تا از طریق مطالعه بیشتر و مشورت گرفتن از کارشناسان معرفی شده از طرف سازمان بورس اوراق بهادار اقدام کرده و سرمایه خود را با تحلیل های ارائه شده از طریق شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های فضای مجازی به خطر نیندازند.

این کارشناس اقتصادی افزود: همچنین سرمایه‌گذاران باید با تشکیل سبد سهام بنیادی، توجه به ارزش ذاتی مناسب سهم و انتظار سود معقول و منطقی در میان مدت و بلند مدت برای سهام خود، با اطمینان خاطر بیشتری در بورس اوراق بهادار حضوری فعال و پایدار و پرسود داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا