دردسرهای ایرانسل برای مشترکین موبایل

اخبار بازار؛ محمد مهدوی – مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری نیز به‌تازگی از مسدودسازی و قطع ۱۴هزار و ۲۸۹ سیمکارت ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی مزاحم در نیمه اول دی‌ماه خبر داده است.

*****

MCI Table 01

ایرانسل، رتبه نخست ارسال پیامک‌های مزاحم

بررسی‌ها نشان می‌دهد اپراتور ایرانسل رتبه نخست سیمکارت‌های ارسال‌کننده پیامک‌های تبلیغاتی را به خود اختصاص داده است. گزارش‌ جدید سازمان تنظیم مقررات نیز حاکی از آن است که بخش عمده‌ای از مزاحمت‌ها و ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از طریق سیمکارت‌های ایرانسل انجام می‌شود.

در همین خصوص مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری از مسدودسازی و قطع ۱۴ هزار و ۲۸۹ سیمکارت ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی مزاحم در نیمه اول دی‌ماه خبر داده است. پیمان قره‌داغی دراین‌باره توضیح می‌دهد که سهم سیمکارت‌های اپراتورهای تلفن‌همراه در ارسال پیامک تبلیغاتی مزاحم متفاوت است، اما امکان ارسال پیامک برای همه آن‌ها مسدود شده است.
وی با اشاره با اینکه بیشترین تعداد سیمکارت‌های مسدود شده مربوط به ایرانسل است، تأکید کرد که در این بازه زمانی حدود ۹هزار و ۲۹۵ سیمکارت ایرانسل مسدود شده که این آمار نشان می‌دهد روزانه حدود ۷۱۵ سیمکارت ایرانسل توسط سامانه‌های رگولاتوری شناسایی و امکان ارسال پیامک برایشان غیرفعال شده است.


مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری درباره وضعیت همراه اول نیز توضیح داد: حدود یک‌هزار و ۷۰۲ سیمکارت از اپراتور همراه اول نیز شناسایی و امکان ارسال پیامک برایشان غیرفعال شده، یعنی به‌طور متوسط روزانه ۱۳۱ سیمکارت از این اپراتور مسدود شده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در زمینه ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی در نیمه اول دی‌ماه اپراتور رایتل نیز وضعیت خوبی ندارد، چراکه در این دو هفته سه هزار و ۱۲۶ سیمکارت رایتل، یعنی به‌طور متوسط روزانه ۲۴۰ سیمکارت شناسایی و امکان ارسال پیامک برایشان غیرفعال شده است.
برای مشخص کردن سهم هر اپراتور در بخش ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم، باید میزان سهم هر اپراتور را در بازار مشخص کنیم. براساس آمار موجود، ایرانسل با حدود ۵۰ میلیون مشترک، ۴۳ درصد و همراه اول نیز با حدود ۶۲ میلیون مشترک، ۵۳ درصد از سهم بازار تلفن همراه را در اختیار دارد. رایتل نیز با حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک، سهم چهار درصدی از این بازار را دارد. با وجود اینکه ایرانسل سهم کمتری نسبت به همراه‌اول در بازار دارد، اما در بحث ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و مزاحم، اپراتور دوم بالاترین آمار را در این تخلفات به خود اختصاص داده است.

photo 2020 01 21 09 06 05

سهم ۸۰ درصدی ایرانسل از تخلفات پیامک انبوه

کاربران بسیاری از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی برای آن‌ها ارسال می‌شوند، ابراز نارضایتی می‌کنند و رگولاتوری از طریق سامانه «ستاره ۸۰۰ مربع» از کاربران خواسته که شماره‌هایی را که از این طریق اقدام به ارسال پیامک تبلیغاتی می‌کنند، به این سامانه اعلام کنند تا با آن‌ها برخورد شود.

اجرای سیاست قطع خطوط موبایلی که اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی می‌کنند و تسریع در روند برخورد با مزاحمت‌های پیامکی از بهمن‌ماه سال ۹۷ و طبق دستور رئیس‌جمهور در دستور کار رگولاتوری قرار گرفته و در فاصله حدود یک سال به مسدودی حدود 220 هزار سیمکارت رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین تخلفات در ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و مزاحم از طریق سیمکارت‌های اعتباری اپراتورهای موبایل انجام می‌شود. در این میان ایرانسل باز هم به‌نسبت کل سیمکارت‌های فعالی که دارد، بیشترین تعداد سیمکارت اعتباری را به خود اختصاص داده است. در واقع بیش از 95 درصد از کل سیمکارت‌های فعال ایرانسل، مربوط به سیمکارت‌های اعتباری هستند که بیشترین تخلفات هم از طریق همین سیمکارت‌ها انجام می‌شود. این در حالی است که همراه‌اول بیش از 61 میلیون سیمکارت فعال در بازار دارد که از این میان فقط 69 درصد آن‌ها سیمکارت‌های اعتباری هستند.

گفتنی است پیش‌تر نیز – در آذرماه – گزارشات حاکی از آن بود که طی دو هفته قطع اینترنت حدود ۴۸۳۰ سیمکارت ارسال پیامک مزاحم غیرفعال شده از تعداد سیمکارت‌های مذکور، ایرانسل سهم ۸۰ درصدی از تخلفات این بخش را به خود اختصاص داده بود. این در حالی بود که سهم همراه اول ۱۱.۷ درصد و رتبه بعدی با سهم ۶.۸ درصد متعلق به اپراتور رایتل بود.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا