پاداش عیدی، کمتر از 2 میلیون تومان منطقی نیست

اخبار بازار؛ صفورا طالب‌زاده –  به گزارش خبرنگار پارلمانی اخبار بازار؛ محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  با تأکید بر اینکه عیدی که دولت برای بازنشستگان در نظر گرفته قابل قیاس با تورمی که داریم نیست افزود: پاداش پایان سال نسبت به تورم موجود قابل سنجش نیست و فاصله زیادی بین این دو رقم مشاهده می‌شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مبلغ 1میلیون و 200 هزار تومان مرهمی برای درد مردم نخواهد بود و انتظارمان از دولت این بود که بر اساس واقعیت‌های جامعه پیش رود چراکه این رقم در قبال افزایش قیمت‌های قبل از عید بسیار ناچیز است.

سعیدی تصریح  کرد: کشور 8 سال درگیر جنگ بود ولی در آن دوران برای هر کارمند و کارگر یک سکه تمام بهار آزادی عیدی می‌دادند. قطعا با افزایش تعداد کارمندان دولت و بازنشستگان امکان اینکه سکه تمام بهار آزادی به همه پاداش داده شود، وجود ندارد. زیرا ذخایر طلای کشور را نمی‌توان صرف این امور کرد. ولی می‌توان با در نظر گرفتن مبلغی بیشتر از میزان تعیین‌شده فعلی حداقل سالی یکبار هم که شده کمکی به مردم کرد.

وی افزود: با در نظر گرفتن خلأ موجود بین سال‌های گذشته باید گفت که پاداش کمتر از 2 میلیون تومان منطقی نیست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: زمانیکه دولت خود قبول دارد که بالای 50 درصد تورم داریم باید به نسبت همان 50 درصد افزایش رقم در پاداش پایان سال در نظر می‌گرفت در حالیکه فقط به حدود 20 درصد افزایش اکتفا کرده و این مبلغ را به 1میلیون و 200 هزار تومان رسانده است.

در ادامه محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شیوه محاسبه‌ای که با در نظر گرفتن سال‌های قبل داریم، دولت اجازه اضافه کردن به این رقم را ندارد.

وی با اشاره به اینکه دولت منابع لازم برای پرداخت پاداش شب عید را ندارد، افزود: دولت باید بر اساس میزان منابع پیش‌بینی‌شده در بودجه سنواتی این کار را انجام دهد که این عدد در پیش‌بینی و تصویب این لایحه بیشتر از این رقم تعیین‌شده نبوده و به همین دلیل امسال مبلغ 1میلیون و 200 هزار تومان پاداش تعیین‌شده بازنشستگان توسط دولت است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: رقم تعیین‌شده بسیار کم است و ما نیز به‌عنوان نمایندگان مردم این موضوع را قبول داریم و میدانیم که این رقم، هزینه میوه شب عید هم نمی‌شود ولی با توجه به شرایط موجود تحریمی و اینکه منابع دیگری برای جبران این خلأ نداریم مجبور به این تصمیم هستیم.

در ادامه وحدتی نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم افزود: اقتصاد کشور در شرایطی است که نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات ناشی از تورم باشد و مردم به‌سختی امورات خود را می‌گذرانند.

وی گفت: دولت با سیاست‌گذاری‌هایی که داشته درآمد کمی کسب می‌کند و چشم امیدمان فقط به فروش نفت است. انتظار ما از دولت این است که نگاه خود را بسط داده و روزنه‌های امید فراوانی که در کشور داریم را به کار گیرد.

وحدتی با تأکید بر اینکه علاوه بر عیدی پایان سال، یارانه نقدی و معیشتی نیز باید افزایش یابد افزود: با توجه به وضعیت زندگی مردم رقم 1 میلیون و 200 هزار تومان به عنوان عیدی کم است و اگر این رقم به بالای 2 میلیون تومان افزایش پیدا کند شرایط بهتری می‌شود.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما باید جایگزین بهتری برای نفت پیدا کنیم زیرا ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد که می‌تواند با بهره‌گیری از آنها خلأ موجود را پر کرد. یکی از بهترین جایگزین‌ها برای نفت، صنعت توریسم است. با معرفی جاذبه‌های گردشگری در سطح جهانی و ایجاد انگیزه برای توریست‌ها، می‌توانیم سالانه شاهد حضور میلیونی گردشگران خارجی در کشور باشیم که این به معنای ارزآوری بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه ایران در وضعیتی قرار دارد که هجمه بین‌المللی بر آن زیاد است و برخی کشورها با ناامن جلوه دادن ایران، جو نامناسبی علیه ایران به راه انداخته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا