شیب تند سقوط قیمت سهام بانک دی

اخبار بازار؛ هادی مؤمنی – در بین صنایع بازار سهام، صنعت بانکی یکی از این‌گونه صنایع است که بخش عمده‌ای از شرکت‌های این گروه با زیان مواجه هستند و خبری از سود، رشد قیمت سهام و آینده امیدوارکننده وجود ندارد. بررسی صورت‌های مالی بانک دی نیز گویای این نکته است که این شرکت با زیان مواجه شده است و در پیش‌بینی‌های منتشرشده نیز به جای سود، زیان را برای سهامداران خود به ارمغان آورده است.

شیب تند افت قیمت سهام

نگاهی به وضعیت صورت‌های مالی بانک دی در دوره‌های زمانی متناوب و مختلف نیز نشان می‌دهد اوضاع برای این شرکت بانکی نه تنها مناسب و پربازده نیست بلکه سهم این بانک بشدت در یک روند نزولی قرار دارد. به طوری که در سامانه کدال، این بانک اعلام کرد: در دوره ۳ ماهه منتهی به ۳۱ خردادماه ۹۸ (حسابرسی نشده) به ازای هرسهم (۱.۹۶۳) ریال زیان محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش زیان داشته که عمدتاً بخاطر کاهش ۲۸ درصد جمع هزینه‌ها است. بر اساس گزارش شفاف‌سازی مالی بانک دی و براساس عملکرد ۳ ماهه، این بانک برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۸ مبلغ (۱۲.۵۶۰) میلیارد ریال زیان خالص محقق کرده است.

جهت کاهش زیان با فروش اموال مازاد

از سویی دیگر، بانک دی با انتشار صورت‌های مالی دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذرماه ۹۸ (حسابرسی نشده) خبر از اجرای یک سیاست مهار سقوط قیمت نوسان سهام خود را رسماً اعلام کرد. بر اساس اطلاعیه منتشر شده در سامانه کدال، بانک دی با انتشار صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۹ ماهه سال جاری از برنامه فروش اموال مازاد جهت کاهش زیان و افزایش سرمایه خبر داد و این در حالی است که بانک دی در ۹ ماه منتهی به ۳۰ آذرماه ۹۸ به ازای هر سهم ۵۷۷۱ ریال زیان محقق کرده که نسبت به دوره مشابه گذشته ۳ درصد کاهش زیان داشته است. گفتنی است، این بانک در عملکرد ۹ ماهه ۳.۶۹ هزار میلیارد تومان زیان خالص محقق کرده که سرعت زیان دهی نسبت به دوره ۶ ماهه کاهش پیدا کرده است.

برنامه‌های با اهمیت سال 98

همچنین بانک دی در گزارش تفسیری مدیریت درخصوص برنامه‌های با اهمیت در سال جاری اعلام کرد: با توجه به شرایط اقتصادی پیش‌آمده برای اکثر بانک‌ها، بانک دی در زمره شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار دارد. از این رو، هیات مدیره بانک در نظر دارد از طریق فروش دارایی‌های مازاد و کسب سود در مرحله اول، زیان انباشته بانک را کاهش داده در مرحله دوم در صورت فراهم بودن شرایط مناسب و اخذ مجوزهای قانونی لازم، اقدام به انجام افزایش سرمایه کند.

خروج از زیان و عدم انتقال به بازار پایه

گفتنی است چندی پیش یک مقام مسئول در بانک دی درباره مهلت بانک دی برای خروج از زیان و عدم انتقال به بازار پایه نیز اعلام کرده بود: این بانک طبق تعهدی که به سازمان بورس و بانک مرکزی دارد باید تا ابتدای آبان از ماده 141 قانون تجارت خارج شود. در غیر این صورت به بازار پایه منتقل خواهد شد. بر همین اساس، بانک دی بطورجدی در حال تدارک افزایش سرمایه ۲۴۰۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی یا تهاتر سهام است.

وی افزود: گزارش‌های کارشناسی ارزیابی دارایی‌های بانک انجام شده و حسابرس در جریان فرایند است. مراودات نیز با شرکت توسعه کرمان، ماهتاب گستر و نیروگاه دماوند انجام شده است. تهاتر این گونه خواهد بود که بخش قابل توجهی از بلوک نیروگاه دماوند را به شرکت توسعه کرمان واگذار و سهام ماهتاب گستر را دریافت کنیم. از این محل سود قابل توجه توسط بانک شناسایی می‌شود که زیان را پوشش دهد. این نحوه تهاتر همان حکم تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دارد.

این مقام آگاه با تأکید بر اینکه در حدود یک و نیم ماه اخیر باید فرآیند افزایش سرمایه بخورد، گفت: البته مفروضات مطرح شده منوط به موافقت سهامداران عمده و سازمان بورس است که سهامدار عمده با توجه به انجام فرایند تجدید ارزیابی دارایی و تکمیل گزارش‌های کارشناسی موافق است. سازمان بورس نیز از بانک تعهد خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت را گرفته که برای این کار بانک باید افزایش سرمایه ۲۴۰۰ درصدی داشته باشد.

همچنین بنابراین گزارش، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که ارزش جایگزینی نیروگاه دماوند بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان است. شرکت کارخانجات مخابراتی ایران با افزایش سرمایه ۲۱۸۳ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، رکورددار افزایش سرمایه بشمار می‌آید و در صورت انجام این افزایش سرمایه، عنوان رکورددار به بانک دی تعلق می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا