تعمیق رشد تالار شیشه‌ای

اخبار بازار؛ فرهاد راد  – جزییات دادوستدهای هفته گذشته نشان می‌دهد که در پایان معاملات هفته منتهی به 8 بهمن‌ماه 98، شاخص کل با 15.928 واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم 427139 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 11.801 واحد افزایش به 306.441 و شاخص بازار دوم با 313.87 واحد افزایش به 886.657 واحد رسید و به این ترتیب شاخص بازار اول 01 / 4 درصد افزایش و شاخص بازار دوم با 67 / 3 درصد افزایش نسبت به هفته قبل همراه شدند.

افزون بر این، در 4 روز کاری هفته گذشته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 16480 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 16 / 16 درصد کاهش یافت. در ضمن تعداد 2615 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 2 میلیون و 936 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 14 / 21 درصد و 01 / 16 درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

این درحالی است که تعداد 1589 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 16246 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 44 / 14 و 90 / 14 درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند. در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد 2 میلیون 200 هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از 2143 میلیارد ریال معامله شد.

در همین حال سهامداران باید در بهمن‌ماه در انتظار چهار عرضه اولیه سهام باشند به‌طوری‌که عرضه چهار شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد، فولاد کاویان، بیمه آرمان و بیمه پاسارگاد، به ترتیب در ۱۲، ۲۶ و ۲۸ بهمن و ۵ اسفندماه سال جاری در فرابورس انجام می‌شود.

از سویی دیگر موج عرضه‌های اولیه سهام در بازار سهام ادامه می‌یابد به‌طوری‌که بر اساس اطلاعیه فرابورس معامله ۵.۶ درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد با نماد «بمیلا۴»، مندرج در تابلو زرد بازار پایه فرابورس، امروز شنبه به صورت عمده و نقد به فروش خواهد رسید. قیمت پایه برای هر سهم این شرکت ۸۸۰۰ ریال تعیین شده و با احتساب ۱۸ میلیون سهام قابل عرضه، مبلغ ۱۵ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال برای حضور در این رقابت مورد نیاز خواهد بود. در این میان کارگزاری توسعه اندیشه دانا به عنوان کارگزار عرضه کننده معرفی شده است.

در دومین عرضه عمده، شرکت فولاد کاویان در نماد «فوکا۴» مندرج در تابلوی نارنجی بازار پایه فرابورس، بالغ بر ۲۹ درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی در ۲۶ بهمن به فروش می‌رسد. قیمت پایه هر سهم ۱۷۲۰ ریال بوده و قیمت پایه کل بیش از ۳ هزار میلیارد ریال خواهد بود. شرکت کارگزاری مهرآفرین کارگزار این عرضه عمده بوده و قرار است که ثمن پرداخت معامله به صورت شرایطی باشد.

در سومین معامله به ترتیب زمانی، قرار است که ۱۴.۲ درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت بیمه آرمان در نماد «آرمان۴»، مندرج در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس، در آخرین روزهای بهمن راهی میز فروش شود. به این ترتیب با توجه به قیمت پایه ۲۲۸۴ ریالی برای هر سهم و نیز تعداد سهام قابل عرضه، سپرده حضور در این معامله نیازمند مبلغی نزدیک به ۴۹ میلیارد ریال است که البته پرداخت ثمن معامله به صورت شرایطی خواهد بود. گفتنی است شرکت کارگزاری اردیبهشت ایرانیان به عنوان کارگزار عرضه‌کننده مشخص شده است.

آخرین معامله بر اساس ترتیب زمانی نیز مربوط به شرکت بیمه پاسارگاد در نماد «بپاس۴» واقع در بازار اول فرابورس می‌شود که شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد، کارگزار عرضه کننده خواهد بود و طی آن قرار است حدود ۲۰ درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت بپاس توسط بانک پاسارگاد اوایل اسفند به فروش برسد. قیمت پایه هر سهم ۱۴ هزار و ۵۰۰ ریال بوده و بر اساس تعداد سهم قابل عرضه توسط فروشنده، قیمت پایه کل مبلغی بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد ریال خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا