ویروس کرونا چه بر سر اقتصاد می‌آورد؟

سی ان ان در گزارشی به بررسی وضعیت اقتصادی چین در پس تاثیرات شیوع ویروس کرونا پرداخته است.

چین در راستای تلاش برای مهار ویروس کشنده کرونا قدم‌های استثنایی و خارق العاده‌ای برداشته است و تعطیلات سال نو چینی را در برخی از نقاط برای یک هفته دیگر تمدید کرده است. همچنین بنا به اعلام دولت چین عملیات قرنطینه مؤثر برخی از شهر ها با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد. این اتفاقات اما معنای دیگری نیز برای چین و جهان دارد: بروز مشکلات حاد در دومین اقتصاد بزرگ جهان.

شیوع کروناویروس درست پیش از آغاز سال نو که یکی از مهم‌ترین وقایع اقتصادی در چین به شمار می‌آید، تأثیرات زیادی بر اقتصاد این کشور خواهد گذاشت. به گزارش خبرگزاری دولتی شین هوا، شهروندان چینی سال گذشته در ایام تعطیلات سال نو بیش از ۱ تریلیون یوان چین که معادل ۱۴۵ میلیارد دلار آمریکا است را صرف خرید سال نو، مسافرت، رستوران رفتن و تفریح کرده‌اند. اما امسال با توجه به اعمال محدودیت‌های شدید سفر و جابه‌جایی در چین و همچنین ترس و نگرانی گسترده مردم از شیوع و ابتلا به کرونا نشان می‌دهد که بدون تردید مردم چین دیگر چنین هزینه‌ای را صرف تعطیلات سال نو خود نمی‌کنند.

تعطیلات طولانی و بی سابقه سراسری در چین که تا ۲ فوریه در تمام کشور اجرا خواهد شد و همچنین تمدید این تعطیلات در شانگهای و چند استان دیگر چین به مدت یک هفته دیگر یعنی تا ۹ فوریه و تعطیلی دفاتر و ادارات دولتی و تمامی مدارس، حداقل زندگی چند ده میلیون نفر را بیش از پیش تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

شرکت های بزرگی همچون تنسنت (چهارمین شرکت بزرگ اینترنتی جهان) ، هوآوی و علی بابا نیز به دلیل تعطیل کردن تمامی دفاتر مرکزی‌شان تحت تأثیر شیوع کروناویروس قرار گرفته‌اند. تنسنت به ۵۴ هزار کارمند خود اعلام کرده است که تعطیلات سال نو را تا ۹ فوریه ادامه می‌دهد.

5335446

زیان اقتصادی شیوع کرونا چه مقدار است؟

پیش‌بینی دقیق میزان زیان اقتصادی ناشی از شیوع کرونا بسیار دشوار است. چرا که دولت چین هنوز وضعیت آماده باش کامل اعلام نکرده است. بورس اوراق بهادار شانگهای قرار است در ۳ فوریه بازگشایی شود و حتی در مناطقی که تحت قرنطیه کامل هستند فروشگاه های مواد غدایی و خدمات تحویل غذا فعال هستند.

آیرس پنگ اقتصاددان گروه آی.ان.جی روز چهارشنبه اظهار کرد که شیوع این بیماری کاهش ۰.۳ درصدی رشد سه ماه آغازین اقتصادی چین را به همراه خواهد داشت.

اما تامی وو، تحلیلگر اقتصادی آکسفورد در این باره می‌گوید که تبعات شیوع کرونا می‌تواند بدتر از شیوع سارس در سال ۲۰۰۳ در چین باشد و با توجه به تعطیلات سال نو و سفر های تعطیلات احتمال شیوع گسترده‌تر آن نیز وجود دارد.

5335448

اقتصاددانان شرگت بانکداری نومورا ژاپن نیز هشدار داده‌اند که شیوع این بیماری می‌تواند افت دو درصدی رشد اقتصاد چین را در سه ماهه اول سال را به همراه داشته باشد، یعنی تأثیری شدیدتر از شیوع سارس.

پیش از تشدید شیوع کرونا در این ماه، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی پیش بینی کرده بودند که رشد اقتصادی سالانه چین از ۶.۱ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۶ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یابد.

مارگارت یانگ تحلیلگر کارگزاری از سی.ام.سی مارکتز می‌گوید تأثیر منفی اقتصادی کرونا بسیار زیاد است. وی اظهار داشت که تمام بخش‌های اقتصاد تأثیر تأخیر در بازگشت به کار را کاملاً احساس می‌کنند. او در یادداشتی تحقیقاتی روز سه شنبه به تأثیر این امر بر سیستم حمل‌ونقل، گردشگری، سرگرمی، بازار مسکن و کسب و کارهای خرد اشاره کرده بود.

ویروس کرونا تاکنون ۲۱۳ نفر را در ووهان کشته است و بیش از ۹۳۵۶ نفر دیگر را در چین آلوده کرده است. البته باید یادآور شد که طبق مشاهدات آماری و تحقیقات این ویروس به اندازه ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ شیوع یافت کشنده نیست. نرخ مرگ و میر ویروس سارس برای مبتلایان چیزی در حدود ۱۰ درصد بود، در حالی که تخمین نرخ مرگ و میر ویروس کرونا در حدود ۳ درصد تخمین زده شده است.

کرونا با صنعت گردشگری چین چه کرد؟

اندرو باتسون و ارنان کوی، تحلیلگران مؤسسه تحقیقاتی گاوکال دراگونومیکز معتقدند که هزینه‌های اقتصادی و زیان های چین تنها مربوط میزان مرگ و میر کرونا نیست و هزینه‌های اقتصادی این پدیده رابطه مستقیمی با سطح اقدامات دولت چین برای مهار گسترش این ویروس دارد.

باتسون و کوی می‌گویند که این ویروس بر صنعت گردشگری و جهانگردی نیز تاثیر شگرفی خواهد داشت و این بخش در طول تعطیلات ۷ روزه سال نو ۲۰۱۹ توانست میزان ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی سه ماهه نخست سال را شامل شود که معادل ۵۱۴ میلیارد یوان چین و ۷۴ میلیارد دلار آمریکا بوده است.

در حال حاضر تعداد تعداد سفرهای که در طول تعطیلات انجام شده است، بسیار ناچیز است. لیو ژیائومین، معاون وزارت حمل‌ونقل چین روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که تعداد کلی سفرهای انجام شده سراسر چین در نخستین روز سال نو چینی نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است. وی در این مورد اضافه کرد که سفر با هواپیما و قطار نیز با کاهشی ۴۱ درصدی روبه‌رو شده است.

شرکت های بزرگ مسافرتی، هتل ها و ایرلاین ها از بابت انصراف و لغو سفر یا اقامت در چین برای ماه فوریه به مشتریان خود اعلام کرده‌اند که از جریمه های لغو سفر یا اقامت برای مشتریان چشم پوشی می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی خدمات خود در چین را به طور کامل به حالت تعلیق درآورده اند.

5335449

در همین حال نقاط مهم توریستی از جمله موزه‌ها، شهر ممنوعه پکن و حتی پارک های تفریحی دیزنی در شانگهای و هنگ کنگ نیز درب های خود را بر روی گردشگران بسته اند.در پکن و سایر شهرها نیز دولت برگزاری جشن های سال نو را لغو کرد و تمام تلاش خود را بکار برد تا بتواند ازدحام جمعیت را محدود کند.

باتسون و کوی در این باره می‌گویند: این اتفاقات به معنای از دست رفتن دائمی درآمدهای حاصل از فعالیت های توریستی است. زیرا سفرهای لغو شده در دوران تعطیلات سال نو پس از پایان تعطیلات امکان ندارد که تکرار شوند.

حتی پس از پایان این تعطیلات طولانی، اقتصاد چین به وضعیت معمولی تجاری خود تا مدت‌ها باز نخواهد گشت چرا که بسیاری از شهروندان به احتمال زیاد جانب احتیاط در پیش خواهد گرفت و در داخل خانه های خود می‌مانند و به نقاط شلوغ نخواهند رفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا