چالش رمز پویا برای مردم

اخبار بازار؛ فرهاد راد – موضوع از آن جایی عجیب‌تر شد که در ابتدا بانک مرکزی در یک عقب‌نشینی آشکار زمان اجرایی این طرح «رمز پویا» و حذف رمز ایستا را ابتدای دی‌ماه سال جاری اعلام کرد اما به دلیل عدم آمادگی بانک‌ها و تبلیغات ضعیف برای آگاه‌سازی مردم، اجرای این طرح به تعویق افتاد و حتی تا روز گذشته که 12 بهمن‌ماه و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی ایران هم است این پروژه به‌صورت ناقص و در چند مرحله در بانک‌ها به اجرا در آمده است.

ضعف مشهود اطلاع‌رسانی بانک‌ها از یکسو و عدم تمایل اختیاری مردم برای انجام دادن و دریافت رمز پویا به خوبی نشان می‌دهد که این پروژه به صورت بالقوه با یک شکست ضعیف مواجه شده اما به هر حال باید بر اساس برنامه‌های بانک مرکزی این دستورالعمل به مرحله عملیاتی برسد.

نگاهی به وضعیت اطلاع‌رسانی بانک‌های نیز حاکی از آن است که اغلب بانک‌ها با ضعف مشهود در آگاه‌سازی مشتریان خود در جهت فعال‌سازی رمز پویا مواجه شده‌اند و حتی برخی از بانک‌ها در وب‌سایت‌های خود نیز به صورت منفعل عمل کرده‌اند و حتی نتوانسته‌اند به صورت پیوسته و گسترده در جهت خبررسانی برای مشتریان خود اقدام کنند.

به طور نمونه بررسی بخش اخبار وب‌سایت بانک ملت نشان می‌دهد که این بانک در 2 ماه «آذر و دی» و تا روز گذشته 12 بهمن‌ماه 98 در جهت اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مشتریان خود تنها به انتشار 2 خبر در تاریخ‌های 26 آذرماه و 12 دی‌ماه سال جاری اقدام به انتشار و هشدار درباره فعال‌سازی رمز پویا برای مشتریان خود کرده است.

البته این بانک همانند سایر بانک‌ها با طراحی اپلیکیشن نسبت به ارائه رمز پویا اقدام کرده است اما وقتی بخش عمده‌ای از مشتریان نظام بانکی را افراد میانسال و سالخورده تشکیل داده‌اند می‌بایست حجم گسترده‌ای از اطلاع‌رسانی بانک‌ها به انتشار اخبار عمومی در وب‌سایت‌ها و رسانه‌های عمومی متمرکز می‌بود تا حتی افراد ساده جامعه نیز با خواندن و دیدن این‌گونه اخبار و تبلیغات با اجرایی شدن این پروژه آشنا شوند.

در حال حاضر بسیاری از کسب‌وکارها، تراکنش‌های مالی و خریدوفروش‌ها در جامعه برای همه افراد با یک چالش بزرگ مواجه شده و این اتفاق بخش عمده از آن به دلیل ضعف اطلاع‌رسانی غیر منسجم، پراکنده و باری به هر جهت بانک‌ها است که با وضعیت فعلی حتی می‌تواند به بحران منجر شود اما فعلاً همه چیز در خلأ و سکوت در حال سپری شدن است.

ادامه روند قطع رمز دوم ایستا

در همین زمینه بانک مرکزی روز گذشته با صدور اطلاعیه شماره ۱۲ در مورد «رمز دوم پویا» اعلام کرد: پیرو اقدامات انجام‌شده در مورد قطع رمز دوم ایستا (رمز دوم فعلی کارت بانکی) از روز هشتم بهمن‌ماه، ادامه روند قطع رمز دوم ایستا در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به شرح ذیل اجرا خواهد شد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، بانک‌ کشاورزی در روز سیزدهم بهمن‌ماه، بانک‌های رفاه و سینا در روز چهاردهم بهمن‌ماه، بانک‌های مسکن، ملت، دی و قوامین در روز پانزدهم بهمن‌ماه جاری و بانک‌های سامان، توسعه تعاون، قرض‌الحسنه مهر ایران، پست‌بانک و موسسه اعتباری ملل در روز شانزدهم بهمن‌ماه جاری رمز دوم ایستا را قطع می‌کنند. در ادامه اطلاعیه بانک مرکزی آمده است که قطع سرویس رمز دوم ایستا در سایر بانک‌ها نیز متعاقباً اعلام خواهد شد و مشتریان بانک‌ها ظرف چند روز آینده نسبت به فعال‌سازی «رمز دوم پویا» به‌ویژه از طریق روش دریافت پیامک با مراجعه به وب‌سایت بانک یا خودپرداز و یا شعبه اقدام لازم را انجام دهند.

گفتنی است چندی پیش نیز بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بوده که سرویس رمز ایستا از روز هشتم بهمن‌ماه جاری در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بطور تدریجی ظرف چند روز قطع می‌شود و تنها «رمز دوم پویا» قابل استفاده می‌باشد.

لازم به ذکر است انجام خریدهای اینترنتی بدون حضور کارت تا سقف مجموع یک میلیون ریال برای هر کارت در هر ۲۴ ساعت با رمز دوم ایستا قابل انجام است. همچنین رمز دوم ایستای کارت‌های بانکی بانک‌های صادرات و پاسارگاد در روز هشتم و‌ بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت و ایران-ونزوئلا در روز دهم و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در روز دوازده بهمن‌ماه غیرفعال می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: مشتریان بانکی برای فعال‌سازی رمز دوم پویای پیامکی کافی است شماره تلفن همراه خود را در یکی از درگاه‌های بانکی تائید و پس از آن قادر خواهند بود با فشردن دکمه “دریافت رمز دوم پویا” در درگاه‌های پرداخت، رمز دوم پویا را از طریق پیامک دریافت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا