اخبار برگزیدهبازار پول

اثرات اخذ مالیات از سود سپرده‌ های بانکی

حیدر مستخدمین حسینی در پاسخ به این سوال که اخذ  مالیات از  سود سپرده‌های بانکی بالای یک میلیارد تومان  چه تاثیری بر اقتصاد دارد، گفت: تورم 40 درصدی و سود سپرده‌های بانکی 15 درصد است به این معناست کاهش قدرت خرید مردم است،  بنابراین در این شرایط نباید سپرده‌گذاربانکی با اخذ مالیات از سود سپرده خود به جای  تشویق جریمه شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی در شرایط فعلی اقتصاد به معنای جریمه کردن سپرده‌گذاران  است، افزود: با اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی مردم وجوه خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند و در خوشبیانه‌ترین حالت پول‌های درشت را خرد کرده و در بانک سپرده‌های گذاری می‌کنند.

معاون سابق وزیر اقتصاد و دارایی بیان داشت: همچنین ممکن است دارندگان این سرمایه‌ها پول‌های خود را به بازارهای دیگری مانند سکه، لوازم خانگی، خودرو  و سایر بخش‌ها منتقل کنند.

وی بیان داشت: با اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی از آنجا که بین سود سپرده‌ها و نرخ تورم تعادلی وجود ندارد بنابراین امکان ورود سپرده‌های بانکی به بخش‌های سفته‌بازی وجود دارد.

مستخدمین حسینی بیان داشت: اخذمالیات از سود سپرده‌های بانکی در صورتی امکان پذیر است که نرخ سود سپرده بالاتر از نرخ تورم باشد و این اتفاق در دنیا می‌افتد. اما زمانی که نرخ سود سپرده‌ از تورم کمتر است نباید نسبت به اخذ مالیات اقدام کرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد ما نامتعادل است بیان داشت: براساس بررسی‌های انجام شده در فاصله سال‌های 92 تا 96 در مجموع 66 درصد مالیات کارکنان از جمله کارگران و کارمندان 66 افزایش یافته است و همچنین در همین بازه زمانی مالیات بر کالاها 80 درصد افزایش یافته است اما تنها 15 درصد مالیات بر ثروت افزایش یافته است.

* باید از خانه‌های خالی مالیات اخذ شود 

وی با انتقاد از عدم اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: براساس قانون باید از خانه‌های خالی مالیات اخذ شود در حالی که این اتفاق نمی‌افتد.

مستخدمین حسینی بیان داشت: اگر دولت نمی‌تواند این قانون را اجرا کند از مجلس بخواهد تا این قانون را اصلاح کند.

وی با بیان اینکه اخذ مالیات از عایدی سرمایه مغفول مانده است، گفت: اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی باعث خروج سرمایه‌ها از بانک‌می‌شود و با خروج این پول‌ها از بانک‌، بانک‌ها دیگر قادر به پرداخت تسهیلات نخواهند بود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این مسائل، تصمیماتی احساسی و بدون برنامه است، گفت: متاسفانه دولت با افزایش قیمت بنزین  آشوب به پا کرد و اعتماد بین دولت و مجلس را از بین برد.

وی اظهار داشت: تامین کسری بودجه از جیب مردم خطرناک است و منجر به نارضایتی مردم می‌شود.

مستخدمین حسینی در پاسخ به این سوال که اما مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی درباره اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانک اعلام کرده است که دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی بالاتر از  میلیارد تومان منجر به خروج سرمایه از بانک‌ها نمی‌شود، درباره این مساله چه نظری دارید؟ گفت: خیر اینگونه نیست، زمانی که سود سپرده‌های بیش از یک میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شود در افکار مردم این مساله به سایر سپرده‌ها هم تعمیم داده می‌شود.

وی بیان داشت: با این کار مردم قبل از اینکه تصمیمی در رابطه با اخذ مالیات از سود سپرده‌های کمتر از یک میلیارد تومان گرفته شود پول‌های خود را بانک‌ها خارج می‌شود چون تصورشان بر این است که وقتی مالیات مشمول سپرده‌های کلان شده به مرور مشمول سایر سپرده‌ها هم خواهد شد.

مستخدمین حسینی بیان داشت: به جای اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی که منجر به بروز سفته‌بازی و خروج سرمایه‌ها از بانک می‌شود بهتر است سایر بخش‌های مالیاتی توجه کرد و مانع فرارهای مالیاتی شد.

وی گفت: در سال‌های اخیر مردم یاد گرفته‌اند که وجوه خود را در جاهایی سرمایه‌گذاری کنند که حداقل قدرت خرید خود را حفظ کند و در جایی نگذارند که تورم، قدرت خرید آن را کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا