بازار بین‌الملل

تاسیس ۹۷۰ شرکت ایرانی در ترکیه در سال ۲۰۱۹

سید جلال ابراهیمی، اظهار کرد: براساس آمارهای ثبت شده، ایرانی‌ها جزو اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران وارد شده به ترکیه در سال ۲۰۱۹ هستند. در این سال حدودا ۱۲ هزار و ۶۰۰ شرکت جدید خارجی در ترکیه به ثبت رسیده که حدود یک دوازدهم آن مربوط به ایرانی‌ها می‌شود.

به گفته وی، در طول این مدت سرمایه‌گذارانی از سوریه، عربستان سعودی و عراق نیز دیگر کشورهای منطقه بودند که حضور خود را در ترکیه افزایش داده‌اند، اما از حیث سرمایه‌گذاری، آلمانی‌ها اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران ترکیه در سال ۲۰۱۹ را تشکیل می‌دهند.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه با بیان این‌که در سال گذشته میلادی تنها در استانبول ۸۸۰۰ شرکت مشترک میان سرمایه‌گذاران ترک و دیگر کشورها تشکیل شده است، اظهار کرد: در مراحل بعدی شهرهای آنتالیا و آنکارا قرار دارند و اصلی‌ترین حوزه‌های سرمایه‌ گذاری IT، ساخت‌وساز و واحدهای صنعتی مشارکتی با طرف‌های ترک بوده است. شرکت فولکس واگن با سرمایه‌ گذاری ۳۳۰ میلیون یورویی یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی ترکیه در سال گذشته بوده است.

ابراهیمی درباره‌ی چگونگی ورود سرمایه‌گذاران ایرانی به بازار ترکیه نیز گفت: شرکت‌های ایرانی در مراحل اول با اجاره دفتر و در مرحله‌ی بعد با خرید ملک، اقامت موقت و دائمی دریافت می‌کنند و همچنین با پرداخت ۲۵۰ هزار دلار امکان دریافت اقامت را دارند.

وی ادامه داد: ترکیه امکان تاسیس شرکت در منازل را داده است و از این طریق نیز سرمایه‌گذاران جدید با اجاره منزل یا خرید آن می‌توانند واحد تجاری تشکیل داده و کار خود را در ترکیه آغاز کنند.

به گزارش ایسنا، براساس گزارش‌هایی که در سال‌های اخیر منتشر شده با فروکش‌کردن میزان سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در امارات متحده عربی، ترکیه به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد سرمایه‌های ایرانی مطرح شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا