بازار بین‌الملل

سایه کرونا بر سر سومین اقتصاد بزرگ جهان

صندوق بین المللی پول با هشدار نسبت به سرعت شیوع کرونا اعلام کرد که این مساله یک ریسک کاهنده جدی بر سر راه اقتصاد ژاپن محسوب می‌شود، هر چند که میزان و شدت این اثرگذاری بستگی به سرعت شیوع بیماری و سیاست‌های مقامات خواهد داشت. این ویروس می تواند با تحت تاثیر قرار دادن صنعت گردشگری و تجارت خارجی  ژاپن با چین و دیگر کشورهای جهان، باعث کاهش رشد اقتصادی این کشور شود.

صندوق بین المللی پول هم‌چنین با هشدار نسبت به کاهش سرمایه گذاری چین در ژاپن و اثرگذاری تداوم روند تعطیلی کسب و کارهای چین بر تجارت با ژاپن، اعلام کرده است که اخلال در زنجیره تامین با توجه به سهم بالای چین از سبد تجاری ژاپن می‌تواند شرکت های ژاپنی را در هفته های پیش رو با مشکلات جدی مواجه کند. چین دومین واردکننده بزرگ کالا از ژاپن در جهان محسوب می‌شود.

ویروس کرونا تاکنون دست کم در ۲۷ کشور مشاهده شده و جان بیش از ۱۰۰۰ نفر را گرفته است که تنها دو مورد از تلفات در خارج از مرزهای چین بوده است. با این حال مقامات ژاپنی تدابیر گسترده ای برای ممانعت از شیوع این ویروس در کشور خود اتخاذ کرده و از ورود دو کشتی تفریحی به داخل آب های این کشور جلوگیری کرده اند.

به دنبال تعلیق بخش گسترده ای از پروازها بین ژاپن و چین، هتلداران و فعالان بخش گردشگری ژاپن نسبت به زیان وارده ابراز نگرانی کرده اند. حدود ۳۰ درصد از کل گردشگران خارجی به ژاپن را گردشگران چینی تشکیل می دهند که با ممانعت از ورود آن‌ها اکنون صنعت گردشگری ژاپن با ریسک جدی مواجه شده است.

پیش از این نیز رشد اقتصادی ژاپن در نتیجه ریسک های متعددی نظیر جنگ تجاری، موانع تعرفه ای، اختلافات با کره جنوبی و مساله برگزیت به یکی از پایین‌ترین سطوح خود از زمان بحران بزرگ سال ۲۰۰۸ رسیده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا