بازار پول

درآمد وام‌های ملت از سود سپرده‌ها پیشی گرفت

بر اساس آمار و اطلاعات بورسی منتشر شده از سوی بانک ملت، این بانک در آذرماه سالجاری ۵۴۰ هزار و ۹۸۵ میلیارد و ۸۹۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان سپرده دریافت کرده که ۵۶ درصد آن مربوط به سپرده‌های قرض‌الحسنه ریالی و ۳۳ درصد مربوط به سپرده های کوتاه مدت بوده است.

در همین مدت بانک ملت ۵۳۰ هزار و ۴۱۳ میلیارد و ۷۳۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را به عنوان سپرده های تسویه شده در آمار خود آورده است که بیشترین سهم به سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری ریالی و سپرده‌های کوتاه مدت اختصاص دارد. ناگفته نماند که سپرده‌های جاری آنچنان ماندگاری در حساب های بانکی ندارد و نمی‌توان نگاه بلند مدت به این سپرده‌ها داشت؛ زیرا به دسته چک متصل بوده و هر لحظه امکان خروج سپرده از این حسابها وجود دارد.

حال با این تفاسیر بانک ملت در ماه آذر از محل سپرده های دریافتی میزان ۱۳۰۴ میلیارد و ۶۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را به عنوان سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری شناسایی کرده که ۲۳ درصد آن مربوط به سپرده‌های کوتاه مدت، ۴۵ درصد مربوط به سپرده‌های بلند مدت یک ساله و ۲۴ درصد مربوط به گواهی سپرده ویژه سرمایه گذاری عام است.

اما در نهایت بانک ملت در ۹ ماهه امسال ۱۰ هزار و ۸۹۵ میلیارد و ۳۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به عنوان سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری شناسایی کرده که بیشترین سهم برای سپرده های کوتاه مدت، سپرده‌های بلند مدت یک ساله و گواهی سپرده‌های ویژه سرمایه‌گذاری عام بوده است.

حال با این شرایط بانک ملت در آذرماه ۵۱ هزار و ۱۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان تسهیلات پرداخت کرده که ۳۱ درصد به عنوان مشارکت مدنی، ۱۶ درصد تسهیلات ارزی و ۹ درصد به عنوان فروش اقساطی بوده و نکته قابل توجه آن است که سهم تسهیلات قرض‌الحسنه در این ماه فقط یک درصد معادل ۶۶۷ میلیارد و ۴۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است.
بررسی نسبت تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی بانک ملت به سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز ریالی این بانک نشان از آن دارد که این بانک در آذرماه فقط یک درصد سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز ریالی دریافتی را به عنوان تسهیلات قرض الحسنه ارائه کرده است. البته ناگفته نماند که این بانک در پایان ۹ ماهه با توجه به وصولی سپرده ها و بازگشت مقادیری از تسهیلات پرداختی، ۸۳ درصد منابع قرض‌الحسنه خود را به این ردیف از تسهیلات اختصاص داده است.
در این مدت ۳۸ هزار و ۶۹۶ میلیارد و ۴۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات وصولی بانک بوده و مشارکت مدنی سهم قابل توجهی داشته است.

بانک ملت از محل ارائه تسهیلات بانکی در آذرماه ۲۰۶۲ میلیارد و ۴۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان درآمد کسب کرده که بیشترین منبع درآمد بانک از محل تسهیلات مربوط به فروش اقساطی و مشارکت مدنی بوده است و این میزان درآمد در ۹ ماهه سال جاری در حدود ۱۸ هزار و ۹۵ میلیارد و ۹۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است.

حال با این شرایط باید گفت بانک ملت در آذرماه بیش از ۵۴۰ هزار میلیارد تومان سپرده دریافت کرده که ۵۱ هزار میلیارد یعنی ۹.۴ درصد را در ارائه تسهیلات بانکی هزینه کرده است و اگر میزان درآمد این بانک از ارائه تسهیلات را با سود شناسایی شده سپرده ها مقیاس کنیم، مشخص می شود که درآمد ارائه تسهیلات از سودهای شناسایی حدود ۶۰ درصد بیشتر بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا