بازارچه

مطالبه ترافیکی تهرانی‌ها از برگزیدگان ملت در مجلس یازدهم

اخبار بازار؛ نرگس‌السادات حجازیان – پیروز حناچی شهردار تهران در جلسه سیزدهم بهمن‌ماه امسال شورای شهر یکبار دیگر طرح ترافیک جدید را یک طرح کارشناسی خواند و هرگونه تغییر و اصلاح در این طرح را به تصویب شورای ترافیک منوط کرد.
به نظر می‌رسد این دست نظرات، در عمل به معنای استمرار اجرای همین طرح است. چراکه ترکیب شورای ترافیک شهر تهران به‌گونه‌ای است که همه اختیارات با شهرداری تهران است. در این شورا، شهردار تهران، نماینده وزیر کشور، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، رئیس راهنمایی و رانندگی تهران و مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران حضور دارند. همانطور که مشاهده می‌شود سه عضو از این شورای پنج نفره از شهرداری تهران هستند. شاید به همین دلیل است که پلیس برای اعمال نظر خود درباره این مصوبه نهایتاً ناچار شد که به دیوان عدالت اداری شکایت کند. اساسی‌ترین ایراد ترکیب شورای ترافیک پایتخت، عضویت نداشتن عضوی از شورای شهر در این شوراست. این در حالی است که بر اساس مصوبه مجلس در کلانشهرها و همچنین دیگر شهرهای کشور رئیس شورای آن شهر در شورای ترافیک عضویت دارد. اینکه جلسات این شورا در پایتخت بدون حضور نماینده‌ای از شورا برگزار می‌شود اساسی‌ترین ایراد این قانون است که بنظر می‌رسد شایسته است در دستور کار نمایندگان جدید مجلس قرار بگیرد. یا نمایندگان با ارائه طرحی این نقص را اصلاح کنند. یا اعضای شورای شهر تهران از طریق شورای عالی استان‌ها لایحه‌ای را به مجلس ارائه کنند تا این موضوع اصلاح شود.
چراکه 260 نماینده غیرتهرانی مجلس شورای اسلامی در حالی که براساس قوانین کشور رئیس یا یکی از اعضای شورای شهر در شورای ترافیک همه شهرها حضور دارند، تحت لابی برخی جریانات! تهران را از این قاعده کلی مستثنی کرده و هیچ جایگاهی برای رئیس و اعضای شورای شهر پایتخت در شورای ترافیک تهران قائل نشده‌اند. انتظار می‌رود برگزیدگان ملت در مجلس یازدهم این خواست شهروندان تهرانی را هم در لیست اقداماتشان لحاظ کنند.

 منبع: روزنامه امروز 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا