بازارچه

ترافیک تهران همچنان گیر پورسیدآقایی

اخبار بازار؛ ندا کلانتری – این طرح میراثی از محسن پورسیدآقایی معاون سابق حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران است که به نظر می‌رسد مدت‌ها زمان خواهد برد تا اثرات نامطلوب و زیان‌بار آن برچیده شود. مهمترین اقدام وی که انتقادات فزاینده کارشناسان و دستگاه‌های مسئول را برانگیخت، تصویب و اجرای طرح ترافیک جدید در تهران بود.

 

انتقادات فزاینده از یک میراث شوم

در ایران پلیس و شهرداری دو بال مدیریت ترافیک شهرها هستند؛ با این حال شهرداری در دوران پورسیدآقایی توجهی به انتقادات و نظرات کارشناسی پلیس نداشت و به دیدگاه‌های آنان کمتر اعتنایی می‌کرد. این روند آنقدر ادامه داشت که پلیس ناچار به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و سرانجام نیز موفق شد با رأی این دیوان تغییراتی در طرح ترافیک برای سال آینده (1399) ایجاد کند. در همین حال بسیاری از اعضای شورای شهر تهران نیز مخالف این طرح بودند. محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران یکی از مخالفان سرسخت طرح جدید ترافیک، تلاش بسیاری برای تغییر در این طرح بکار بست. او معتقد است که بزرگترین نقص این طرح نبود پیوست‌های مطالعاتی،‌اجتماعی، ترافیکی و اقتصادی برای آن است.

به گفته علیخانی، معاون پیشین شهردار تهران بدون انجام مطالعات و اقدامات کارشناسی، با دور زدن اعضای شورا، طرح را به شورای ترافیک ارائه کرده و به تصویب رسانده است.

الهام فخاری، دیگر عضو شورای شهر هم تأکید می‌کند که جزو پیگیری‌کنندگان بازنگری طرح ترافیک بوده و معتقد است باید نسبت به اصلاح این مصوبه حتما اقدام لازم صورت گیرد.

همانطور که آرش حسینی میلانی عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران بر این باور است که «اجرای طرح کنونی ترافیک به اندازه کافی بازدارنده نیست و به همین دلیل باید آن را اصلاح و بازنگری کرد.» احمد مسجد جامعی، افشین حبیب زاده و حجت نظری دیگر اعضای شورای شهر نیز نظرات مشابهی در این‌باره دارند.

 

بی‌تأثیر بر آلودگی هوا

این طرح که به گفته پورسیدآقایی با هدف کاهش آلودگی هوای تهران اجرایی شده بود. در نخستین سال اجرایش، بارندگی‌ها و وزش باد موجب شد که تهران چندان دستخوش آلودگی نباشد؛ در همان زمان پورسیدآقایی و دستگاه تحت امر وی این اتفاق را محصول عملکرد خوب طرح ترافیک جدید خواندند. تا اینکه به فاصله کمتر از یکسال و در سال جاری تهران بار دیگر دستخوش آلودگی‌های مختلف اعم از بوی بد و انواع آلایندگی‌های هوا شد که نهایتاً هم پورسیدآقایی مجبور به کناره‌گیری و استعفا شد.

به نظر می‌رسید با رفتن وی از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، این دستگاه به انتقادات گسترده درباره طرح ترافیک پاسخ مثبت داده و به اصلاح آن بپردازد، اما در عمل چنین نشد و به نظر می‌رسد درب همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد. بطوریکه عمار سعیدیان فر مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفته است: طرح ترافیک سال ۹۹ به‌جز تغییرات قیمتی و اجرایی از لحاظ ماهیتی و محدوده‌ای هیچ تفاوتی با طرح ترافیک سال ۹۸ ندارد.

 

جزئیات طرح ترافیک تهران در سال آینده

در بررسی تفاوت‌های طرح سال 99 با طرح سال جاری باید گفت معاینه فنی در سال جاری ۲۵ درصد تخفیف داشت که در سال ۹۹ به ۳۰ درصد می‌رسد، از نظر قیمت هم برای افرادی که معاینه فنی دارند ۲۱ درصد و برای افرادی که معاینه فنی برتر دارند ۱۳,۵ درصد افزایش داشته است.

شهروندان برای تردد در محدوده ترافیک باید تردد خود را قبل از ورود به محدوده رزرو کرده و تا ساعت ۶ صبح آن روز هم می‌توانند رزرو خود را کنسل کنند.

تردد در محدوده آلودگی هوا نیز همان عدد ۲۰ روز تردد رایگان است و برای تردد بیشتر از ۲۰ روز باید هزینه پرداخت کنند.

قوانین ساکنین محدوده طرح ترافیک نیز مشابه همان قوانین سال ۹۸ است. ساکنین محدوده می‌توانند قبل از ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح یک ورود و بعد از ساعت ۱۷ یک خروج رایگان داشته باشند و بین این ساعات هم برای آنها نصف قیمت محاسبه خواهد شد. (البته اگر بتوانند از هفت‌خوان شهرداری عبور کنند و واجد صلاحیت شناخته شوند).

همچنین کسانی که در این محدوده مستأجرند نیز می‌توانند اجازه تمدید را به اداره دفتر خدمات الکترونیک شهرداری تهران ارائه کنند و مالکان نیز اگر عوارض نوسازی خودرو را پرداخت کنند(و البته سال گذشته در هفت‌خوان عبور کرده باشند) برای آنها تمدید خواهد شد.

در سال جدید همچون سال ۹۸ پنجشنبه‌ها طرح ترافیک اعمال نمی‌شود و فقط محدوده کنترل آلودگی هوا وجود دارد که از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح تا ۱۳ ظهر اعمال می‌شود و برای شهروندانی هم که روز پنجشنبه وارد محدوده شوند فقط یک روز از ۲۰ روز تردد رایگان آنها کاسته خواهد شد.

 

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل

همانطور که در ابتدای گزارش آمده است، محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران گفته بود که پورسیدآقایی شورا را دور زده و راسا طرح را به شورای ترافیک برده است. از همین رو طی تماسی با علیخانی نظر وی را درباره طرح سال 1399 و چرایی اعمال نشدن تغییرات اساسی مدنظر شورای شهر جویا شدیم. وی با تأکید بر اینکه «طرح ترافیک مصوبه شورای ترافیک تهران را دارد» گفت: متأسفانه شورای شهر در شورای ترافیک عضویت ندارد و نمی‌تواند نظرات کارشناسی خود را در این زمینه اعلام کند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران اضافه کرد: مسئولیت شورا درباره ترافیک تهران تنها به تعیین عوارض محدود شده است. با این حال ما نظرات کارشناسی خود را می‌گوییم و خواستار اعمال آنها هستیم.

علیخانی در عین حال تأکید کرد: پلیس مقداری از نظرات خود را در شورای ترافیک اعمال کرده و ما نیز دیدگاه‌هایمان را ارسال کرده‌ایم، ولی کار اصلی با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران است و آنها باید طرح جامع جدیدی را با در نظر گرفتن همه ایرادها از طرح فعلی به شورای ترافیک برده و به تصویب برسانند.

گفتنی است بر اساس قانون شهردار تهران، نماینده وزیر کشور، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، رئیس راهنمایی و رانندگی تهران و مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهردای تهران، اعضای شورای ترافیک تهران را تشکیل می‌دهند.

ترکیب اعضای این شورا بیانگر این واقعیت است که شهرداری تهران می‌تواند طرح جدید و جامعی را به تصویب شورای ترافیک رسانده و به اجرا بگذارد؛ البته اگر اراده‌ای در کار باشد.

 منبع: روزنامه امروز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا