بیش از دوسوم مبالغ صادرات غیرنفتی به کشور برنگشته است

اخبار بازار؛ صفورا طالب‌زاده – غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای در این خصوص گفت: یکی از کارهایی که در بحث رونق اقتصاد باید انجام داد توجه ویژه به صادرات غیرنفتی است و لازمه برگشت هزینه، این است که عملکردمان به نحوی باشد که وقتی کالایی از کشور خارج شد بتوانیم پول آن را برگردانیم.

وی با تاکید بر اینکه سیستم انرژی ارزان برای تولید آنها در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد افزود: کالای داخلی به این دلیل می تواند با مشابه خارجیرقابت کند که آب، برق و گاز با سوبسید در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی تشریح کرد: یکی از راه های خروج پول از کشور را در قالب صادرات های غیرضروری انجام می دهند. افرادی هستند که به بهانه خرید ملک یا زمین در کشورهای خارجی صادراتی انجام می دهند که هیچ ضروریتی نداشته و حتی شاید به قیمت ارزان هم فروختند فقط به این دلیل که بتوانند پول را از کشور خارج کرده و در کشور مقصد سرمایه گذاری کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همانطور که طبق قانون خروج بیش از ۱۰ هزار یورو و یا معادل آن به سایر ارزها از کشور قاچاق محسوب می شود وزارت اقتصاد و دارایی بایستی تدابیری بیاندیشد تا شاهد خروج کالا با مبالغ بالا و عدم برگشت آن به کشور نشویم.

جعفرزاده ایمن ابادی با اشاره به اینکه حدود پول دو سوم صادرات غیرنفتی به کشور بازنگشته است تصریح کرد: وزارت اقتصاد باید با تدبیر راهی برای برگرداندن این مبالغ پیدا کند و در غیراین صورت مجلس ورود کرده و تدبیر لازم را دراین خصوص لحاظ خواهد کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اخذ تضامین را مهم دانست افزود: اخذ تضامین باید در اولویت کار قرار گیرد و چنانچه افرادی که مبالغ را برنگرداندند تنبیه و کسانی که به موقع برگرداندند تشویق شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا