لزوم وجود نگاه ویژه به مهاجرت های قانونی یا غیرقانونی همسایگان به ایران

اخبار بازار؛ صفورا طالب‌زاده – وی ادامه داد: متاسفانه ایران در منطقه ای واقع شده است که از لحاظ ثبات سیاسی در سطح پایین و دارای مشکلات امنیتی زیادی است. که به تازگی علاوه بر افغان ها شاهد حضور مهاجران بنگلادش و میانماری نیز در کشور هستیم که قصد عبور از ایران به سمت اروپا را داشتند ولی بنا به هر دلیلی ماندگار شدند که با مداخله ناجا تعداد آنها بسیار کم شد.
جمالی با تاکید بر اینکه معاونت مربوط به اتباع بیگانه وزارت امورخارجه وظیفه سنگینی بر عهده دارد افزود: تعداد مهاجران در برخی از استان ها بسیار زیاد است که باید به این موضوع نگاه ویژه‌ای کرد.
عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به دلیل یک سری ناامنی هایی که در کشورهای همسایه اتفاق می افتد بسیاری از افراد بالاجبار به کشور ما پناه می آورند که نباید در این خصوص صحبت هایی داشته باشیم که طبعات منفی در پی داشته باشد.
جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: در قوانین ما صراحتا آمده است که مجوز اقامت بایستی توسط وزارت کشور و کمیته تخصصی اتباع بیگانه و امور مهاجرین صادر شود که عوارض هم برای آن در بودجه اندیشیده ایم که بایستی این مبلغ به حساب خزانه واریز شود.
وی بیان کرد: برخی از مهاجران افغان که در ایران مشغول به کار هستند با اظهارات خود اعلام کردند که در سامانه ثبت اطلاعات اتباع خارجی ثبت نام کردند ولی در این میان هستند کسانی که بنا به دلایلی نتوانستند ثبت نام کنند که باید به صورت مستمر اطلاع رسانی شود.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی و ارگان های مربوطه باید این مهاجران را به ثبت مشخصات خود هدایت کنند افزود: خراسان شمالی و رضوی و در بخشی از سیستان و بلوچستان مهاجران به صورت قاچاق وارد کشور ما می شوند که در درجه اول نیروی انتظامی مسئول کنترل راه های برون شهری و مرزهاست.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: مشکل ورود قانونی و یا غیرقانونی مهاجران از کشورهای همسایه به ویژه افغانستان مشکلی نیست که حل نشود زیرا اختیارات قانونی کافی و سیاست های کلی نیز در این زمینه موجود است پس نباید مبحث بلاتکلیفی در خصوص اتباع بیگانه داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا