طلا بالا رفت، دلار و نفت ریخت

فدرال رزرو و سایر همتایان جهانی آن برای مقابل با اپیدمی جهانی ویروس کرونا که بخش های بزرگی از اقتصاد جهان را فلج کرده است، در واکنش‌هایی جسورانه اقدام به کاهش اضطراری نرخ بهره و تزریق دلار ارزان به بازار کردند.

پاسخ هماهنگی که فدرال رزرو از سوی بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی ژاپن دریافت کرد، یادآور اقداماتی است که تقریبا یک دهه پیش و به دنبال بحران بزرگ اتخاذ شد. این اقدامات در بحبوحه آشفتگی و رکور بازار بازار بورس و اوراق بهادار انجام شد؛ آشفتگی هایی که ناشی از افزایش روزافزون و عمیق نگرانی‌های سرمایه گذاران مبنی بر دشوار بودن مقابله و نابودی این بیماری مسری است که تاکنون هزاران نفر را در سرتاسر جهان به کام مرگ و بسیاری را آلوده کرده است.

فدرال رزرو با کاهش مجدد نرخ بهره در بامداد امروز (دوشنبه) و رسانده آن به نزدیکی های صفر، اقدام مشابه و ناگهانی را توسط بانک مرکزی نیوزیلند موجب شد تا در شروع هفته بازارهای آسیایی، کار خود را با کاهش بی سابقه نرخ بهره آغاز کند.

بانک مرکزی استرالیا نیز با تزریق نقدینگی مازارد به نظام مالی تحت فشار خود، به این به اصطلاح جنبش ملحق شد و اعلام کرد که پنج شنبه هفته جاری نیز از سیاست های تسهیل اقتصادی بیشتری رونمایی خواهد کرد.

به دنبال آن، بانک مرکزی ژاپن با اتخاذ سیاست های پولی تسهیلی بیشتر در نشستی اضطراری، وارد جنبش شد و خریداری صندوق های قابل معامله در بورس و همچنین سایر دارایی های ریسکی و پرخطر را به منظور مقابله با آثار اقتصادی کرونا، افزایش داد.

فدرال‌رزرو علاوه بر این اعلام کرد که با خریداری اوراق قرضه، دست کم ۷۰۰ میلیارد دلار نقدینگی به بازارها تزریق خواهد کرد. با این حال، اقدامات ناگهانی بانک های مرکزی، در آرام کردن بازارهای متشنج کار زیادی از پیش نبرد و معاملات آتی بورس آسیا و آمریکا ریزش کرد.

«سلنا لینگ» رییس بخش تحقیقات و استراتژی خزانه داری اوسی‌بی‌سی بانک سنگاپور گفت: واکنش بازار به هر سیاست پولیِ تسهیلیِ غافلگیرکننده، همواره این بوده که در ابتدا سرمایه گذاران اقدام به فروش و سپس شروع به پرسیدن سوال می کنند. هرچه اقدامات فِد و سایر بانک های مرکزی بی‌سابقه‌تر باشد، سرمایه گذاران نگران‌تر می‌شوند که «مبادا آنها (بانک های مرکزی) چیزی می دانند که ما نمی دانیم»… در چنین شرایطی نگرانی و هراس همچنان مشکل اصلی باقی می ماند زیرا بازیگران بازار همچنان نمی توانند خود را متقاعد کنند که سیاست های پولی تسهیلی و تزریق نقدینگی بتواند یک بحران را که ریشه آن اساسا سلامت همگانی است، مرتفع کند.

علاوه بر این، پنج بانک مرکزی دیگر (بانک مرکزی کانادا، بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی انگلیس، بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی سوئیس) باهدف کاهش هزینه‌های دسترسی بانک ها و شرکت ها به دلار که در هفته‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و هراس سرمایه گذاران، ارتفاع گرفته است، تصمیم گرفتند تا برای دلار اعتبار سه‌ماهه و با نرخی ارزان‌تر از حد معمول در نظر بگیرند.

در جایی دیگر، به دنبال این اقدام بهای نفت در مقایسه با آغاز سال ۲۰۲۰ که روی بشکه ای ۷۱.۷۵ سنت نوسان می‌کرد، به بیش از نصف کاهش پیداکرد و هر بشکه نفت به قیمت ۳۰ دلار معامله شد. در این میان بانک مرکزی چین که از آغاز شیوع کرونا که در شهر ووهان در استان هوبئی این کشور گسترش پیدا کرد، محرک‌های قدرتمند اقتصادی را به کار انداخت، از کاهش نرخ بهره اندکی فاصله گرفت و نرخ آن را ثابت نگه داشت.

ارزش دلار نیز پس از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو با ریزش مواجه شد. ارزش دلار برابر ین ژاپن با افت یک درصدی مواجه شد و هر دلار با ۱۰۷ ین معاوضه شد؛ ارز آمریکا برابر پوند نیز یک درصد از ارزش خود را از دست داد و هر پوند با ۱.۲۴۱۸ پوند دست به دست شد.

ریزش دلار برابر یورو نیز ۰.۷ درصد بود تا هر یورو در ادامه معاملات پایان روز گذشته با ۱.۱۲۰۰ دلار خرید و فروش شود. کاهش نرخ بهره اما برای فلز زرد خوش یمن بود به طوری که قیمت جهانی هر اونس طلا متاثر از اقدام شبانه فِد، با ۱٫۶۷ درصد رشد به هزار و ۵۴۰ دلار و ۴۹ سنت رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا