شیب صعودی بورس – رکود بازار خودرو

اين ريزش در حالي اتفاق افتاد که بازيگران اين بازار در اين روز 629 هزار معامله انجام دادند که 28 هزار و 463 ميليارد ريال ارزش داشت. هرچند که بورس کار خود را در نخستين روز کاري خود در فروردين‌ماه با چراغ‌قرمز آغاز کرد، اما در ادامه راه تغيير مسير داد و کار خود را با چراغ سبز به پايان رساند. ايسنا طي گزارشي در اين باره نوشته است: «بازار سرمايه در روزهاي 5، 6، 9، 10 و 11 فروردين‌ماه 99فعاليت داشت که تعداد معامله در اين بازار در دو روز آخر به يک ميليون رسيد.» روز گذشته هم، بازار سرمايه رکوردشکني کرد و شاخص کل 20 هزار واحد رشد داشت. برخي کارشناسان بازار سرمايه بر اين باورند که روند معاملات اين بازار در ميان‌مدت و بلندمدت با شيب صعودي همراه خواهد بود. اما در حالي بازار سرمايه ايران با چراغ سبز به فعاليت خود ادامه مي‌دهد که بورس‌هاي جهاني اين روزها حال خوشي ندارند. ايرنا به نقل از بيزينس اينسايدر گزارش داده که «در يکماه گذشته بورس‌هاي جهان به‌طور کلي 25 درصد از ارزش خود را از دست دادند. فقط در آخرين هفته ماه فوريه، در زماني که ويروس کرونا هنوز به وضعيت همه‌گيري نرسيده و در بسياري از کشورهاي جهان از جمله آمريکا و ايتاليا شيوع پيدا نکرده بود؛ بورس‌هاي جهان شش تريليون دلار از ارزش خود را از دست دادند.» گزارش‌هاي منتشر شده نشان مي‌دهد که شاخص‌هاي بورسي در معاملات آخر هفته نيز ريزشي بودند. ايسنا به نقل از بلومبرگ به سخنان ادوارد مويا، کارشناس بازار در موسسه «اواندا»، اشاره کرده است. او مي‌گويد: «فرار از ريسک حضور در بازار، احتمالا کماکان ادامه خواهد داشت و حالا که احتمال وارد شدن اقتصاد جهاني به عميق‌ترين رکود خود در زمان صلح بيش از هر زمان ديگري جدي است، روز به روز فضاي رواني حاکم بر بازارهاي مالي بدتر مي‌شود.»
رشد 20 هزار واحدي شاخص کل
معاملات ديروز بازار سرمايه با رکوردشکني 20 هزار واحدي شاخص کل اين بازار به پايان رسيد. شاخص کل بازار سرمايه با 20 هزار و پنج واحد صعود رقم 567 هزار و 664 واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معيار هم‌وزن نيز با 5885 واحد رشد به رقم 201 هزار و 87 واحد رسيد. معامله‌گران 879 هزار معامله به ارزش 53 هزار و 147 ميليارد ريال انجام دادند. از ميان 316 نماد مثبت و 35 نماد منفي امروز بورس، صنايع پتروشيمي خليج‌فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملي صنايع مس ايران، بانک ملت، گروه مپنا، معدني و صنعتي گل‌گهر و پتروشيمي پارس نسبت به ساير نمادها بيشترين تاثير مثبت را روي بازار داشتند. فهرست نمادهاي پربيننده بورس نيز از بانک‌هاي تجارت و ملت، گلوکوزان، سالمين، ملي صنايع مس ايران، توسعه معادن و فلزات و پالايش نفت اصفهان تشکيل شده بود.
رشد شاخص کل فرابورس
شاخص کل فرابورس نيز با 204 واحد رشد به رقم 7225 واحد رسيد. در اين بازار 612 هزار معامله انجام شد که 24 هزار و 856 ميليارد ريال ارزش داشت. 164 نماد مثبت و 49 نماد منفي بودند که از ميان آنها پتروشيمي زاگرس، سهامي ذوب‌آهن اصفهان، هلدينگ صنايع معدني خاورميانه، توليد نيروي برق دماوند، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشيمي تندگويان و صنايع ماشين‌هاي اداري ايران نسبت به ساير نمادها بيشترين تاثير مثبت را روي فرابورس گذاشتند. سهامي ذوب‌آهن اصفهان، گروه صنايع کاغذ پارس، گروه سرمايه‌گذاري نيراث فرهنگي، کشت و صنعت ناب خراسان، س. توسعه و عمران استان کرمان، سيمان لار سبزوار و قاسم ايران نمادهاي پربيننده فرابورس بودند.
چند عامل موثر در رشد شاخص
يک کارشناس بازار سرمايه گفت: روند معاملات بازار سرمايه در ميان‌مدت و بلندمدت با شيب صعودي همراه خواهد بود و به مرور سهام کاموديتي‎‌ها به مسير اصلي خود باز مي‌گردد. به گزارش ايرنا، اميرعلي اميرباقري افزود: از هفته‌اي معاملات بورس در سال جديد آغاز شد، شاهد ورود جريان نقدينگي از سوي حقيقي‌ها به اين بازار بوديم. او علت ورود نقدينگي از سوي حقيقي‌ها به بازار سرمايه و رشد شاخص بورس را ناشي از چند عامل دانست و گفت: نامه بانک مرکزي در زمينه نرخ تسعير ارز، مشکلات قانوني موجود در بازارهاي رقيب مانند طلا و ارز و نيز نوسان موجود در بازارهاي جهاني باعث شد که اين بازارها به‌لحاظ جذب نقدينگي چندان مورد توجه حقيقي‌ها قرار نگيرند و همچنان شاهد ورود جريان نقدينگي از سوي حقيقي‌ها به سمت بازار سرمايه هستيم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا