اخبار برگزیدهبازار ایران

سهام فروشی بزرگ به مردم

بعد از تاکید رئیس جمهور در جلسه ابتدایی امسال، رئیس سازمان بورس از تصویب ساز و کار اجرایی مربوط در شورای عالی بورس و تقدیم آن به معاون اول رئیس جمهور خبر داد.گفتنی است، طبق این طرح باقی مانده سهام دولت در شرکت های بزرگی چون پالایشگاه ها در قالب صندوق های قابل معامله به مردم واگذار می شود.به گزارش ایسنا و تسنیم، شاپور محمدی گفت: شورای عالی بورس بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ و همچنین به استناد اصل ۴۴، در جلسه یازدهم فروردین، ساز و کار اجرایی واگذاری باقی مانده سهام دولتی شرکت های حاضر در بازار سرمایه را تصویب کرد و این مصوبه شانزدهم فروردین ۹۹ توسط وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی تقدیم معاون اول رئیس جمهور شد.
رئیس سازمان بورس افزود: بر اساس این ساز و کار، تمامی سهام شرکت های دولتی بورسی و فرابورسی در دو نوبت و با تخفیف 20 تا 25 درصدی به عموم مردم عرضه می شود. وی ادامه داد: در نوبت اول، سهام دولتی شرکت های بورسی در قالب واحد صندوق های قابل معامله عرضه و در صورت باقی ماندن، در نوبت دوم به شکل تک سهم و با استفاده از روش ثبت سفارش (بوک بیلدینگ) به هر کدملی ایرانی واگذار می شود.
گفتنی است صندوق های قابل معامله یا etf ها یک نوع صندوق سرمایه گذاری است که سهام آن قابل معامله است. در این روش به جای این که مردم به طور مستقیم سهام شرکت ها را بخرند، واحدهایی از این صندوق ها را می خرند. این صندوق ها هم مالک سهام دولتی عرضه شده هستند. بنابراین مردم به طور غیرمستقیم  صاحب سهام شرکت ها  می شوند. مزیت این روش آن است که مردم مالک سبدی از سهام می شوند که نوسانات شدید قیمتی که ممکن است برای یک سهم رخ دهد، روی آن تاثیری ندارد.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین افزود: اطلاعات تکمیلی این ساز و کار پس از تصویب در هیئت وزیران در قالب برنامه‌ای تبیینی به اطلاع عموم می رسد.
به گزارش سنا، پیش از این و در روز دوازدهم فروردین نیز حسن روحانی رئیس جمهور در تماس تلفنی با وزیر اقتصاد، با اشاره به استقبال مردم از بازار سرمایه، بر تسریع  واگذاری شرکت ها و دارایی های دولت و همچنین فروش اموال مازاد بانک ها با استفاده از ظرفیت این بازار در سال جهش تولید تأکید کرده بود.
به گزارش خراسان، میزان و نحوه نهایی واگذاری هنوز اعلام نشده است اما پیشتر میزان واگذاری سهام با تخفیف به هر فرد حدود دو میلیون تومان اعلام شده بود.
رئیس سازمان بورس دی ماه سال گذشته از عرضه به صورت 40 درصد نقد و 60 درصد اقساط هم خبر داده بود اما معلوم نیست که این پیشنهاد نهایی شده باشد. بعد از تصویب نهایی ساز و کار در هیئت وزیران جزئیات مربوط اعلام خواهد شد. به نظر می رسد با توجه به وجود سرمایه بسیار زیاد در بورس از سویی و نیاز دولت به تامین مالی از طریق فروش دارایی ها از سوی دیگر، این طرح با جدیت بیشتری امسال اجرایی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا