دولت در دو راهی اقتصاد و سلامت

جلال جلالی زاده: با توجه به تبعات دو جانبه سلامتی و اقتصادی که این ویروس در جامعه ایجاد می کند تصمیم گیری ها نیز دشوار شده است. به طور کلی در مورد تصمیم گری توجه به خرد جمعی و نظر کارشناسان و خبرگان در حوزه های مختلف یکی از اصول جهان مدرن است و پیشرفت کشورهای توسعه یافته اگر مورد بررسی قرار بگیرد ردپای خرد جمعی در تصمیم‌گیری ها در بهبود همه بخش ها از صنعت و پزشکی گرفته تا مسائل سیاسی و اجتماعی دیده می شود.
از سوی دیگر به همین میزان در میان کشورهایی که هنوز به مرحله توسعه یافتگی نرسیدند ما با پدیده بی توجهی به نظر کارشناسان از سوی مسئولان مواجه هستیم. در مورد اخیر که مربوط به شیوع کرونا در ایران است البته موضوع از حالت عادی پیچیده تر است.
از یک سو با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی که در جامعه وجود دارد فعالیت های اقتصادی ضروری به نظر می رسد که مسئولان نیز توجه به این بخش دارند اما از طرف دیگر پزشکان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان نیز با بررسی وضعیت بیماری و احتمالات شیوع آن معتقدند باید فاصله گذاری ها با شدت قابل قبولی ادامه یابد تا کنترل بر بیماری محرز شود.
در این زمینه به نظر می رسد شاهد نوعی تعارض هستیم که میان مسئولان و کارشناسان وجود دارد. برای برون رفت از این چالش در ابتدای امر لازم است توجه شود که تنها دولت نمی تواند یک تنه امور را پیش ببرد و نیاز است سایر ارکان و مسئولان نیز به همراهی بخش اجرایی کشور بشتابند، هرچند که دولت متصدی هم بخش اقتصادی و هم حوزه درمانی است.
به هرحال مشکلات معیشتی وجود دارد که می تواند نارضایتی مردم را در پی داشته باشد اما دولت از ظرفیت مالی بالایی برخوردار نیست که بتواند حمایت های لازم را انجام دهد. در این زمینه ضمن تلاش حداکثری باید هم افزایی شود که نارضایتی های معیشتی در مردم کاهش یابد و از طرف دیگر با تمکین از توصیه های متخصصان بهداشت و درمان روال کنترل بیماری پیش رود. در این زمینه می توان حتی به الگوی صدر اسلام نیز اشاره کرد که وقتی خشکسالی می شد حکومت وظیفه خود می دانست که زندگی مردم را سروسامان دهد تا شرایط به وضع عادی برسد. بنابراین لزوم توجه به این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا