بیمه مرکزی پاسخ دهد

اخبار بازار – سوالی که بی جواب است و یا نوعی کلاه برداری مدرن است! چالش شرکتهای بیمه! آیا کسی هست که به این سوال پاسخ دهد؟
آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید. مدتی است که مساله بیمه شخص ثالث خودرو فکرم را به خودش مشغول کرده است. مساله ای که اکثر مردم نه، بلکه تمام افراد و آحاد جامعه به نوعی درگیر آن می باشند. آمارها نشان می دهد که اکثر قریب به اتفاق خانوارها دارای یک خودروی سواری می باشند. حتی قریب به ۳۰ درصد مردم دارای دو خودرو بوده که هر ساله مبالغی را بابت حق بیمه شخص ثالث با توجه به نوع، مدل و تعداد سیلندر خودرو به شرکتهای بیمه پرداخت می نمایند!
حال مساله جالب توجه این است که چرا بیمه شخص ثالث هر خودروی سواری باید با خودروی سواری دیگر فرق کند؟ چرا مدل خودرو، سال تولید، یا نوع خودرو در میزان و مبلغ حق بیمه شخص ثالت تاثیرگذار است؟
اگر موضوع بیمه بدنه خودرو بود که حق با شرکتهای بیمه هست، لذا جهت روش شدن مساله با ذکر یک مثال توضیح می دهم! به طور مثال یک خودروی پراید مدل ۱۳۸۷ را در نظر بگیرید، هزینه پرداختی بابت بیمه شخص ثالث شامل تعهد جانی و تعهد مالی و تعهد شرکت بیمه در خصوص شخص راننده (توجه داشته باشید در مورد بیمه شخص ثالث صحبت و بحث می شود) مثلا ۳۰۰ هزار تومان می شود، در حالیکه بیمه یک دستگاه خودروی پارس مدل ۱۳۸۷ باهمان شرایط و همان میزان تعهدات می شود ۸۰۰ هزار تومان و بیمه یک دستگاه خودروی سانتافه با همان مدل می شود ۲۸۰۰۰۰۰۰ هزار تومان و حق بیمه شخص ثالث یک دستگاه خودروی بنز باز هم با همان مدل و شرایط می شود ۲۴۰۰۰۰۰ هزار تومان! یا اینکه بیمه شخص ثالث دو خودروی مشابه مثلا خودروی سمند مدل ۱۳۸۷ می شود ۵۰۰ هزار تومان، در حالی که بیمه خودروی سمند مدل ۱۳۹۷ می شود ۸۰۰ هزار تومان!
مگر چه فرقی است در میزان پرداخت دیه میان یک خودروی مدل ۱۳۷۰ با یک خودروی مدل ۱۳۹۷ در زمان بروز حادثه و تصادف از سوی شرکتهای بیمه!؟ آیا شرکتهای بیمه که با توجه نوع و مدل خودرو مبالغ بیمه را تعیین می کنند، در زمان پرداخت دیه مازاد بر مبلغ تعهد شده، مبلغی را به فرد مصدوم و مجروح و یا اولیا دم متوفی پرداخت می کنند، که هنگام صدور بیمه نامه شخص ثالث، مبلغ بیشتری را دریافت می کنند!؟
باز هم براى روشن شدن موضوع لازم است مثالی را بیان کنیم. اگر فردی در اثر تصادف با یک دستگاه خودروی پراید مدل ۱۳۸۷ فوت نماید، شرکت بیمه متعهد، فقط مبلغ تعهد جانی ذکر شده در بیمه نامه را به اولیا دم پرداخت می نماید و این درحالی است که مالک خودروی پراید مذکور مبلغ ۳۰۰ هزار تومان بابت حق بیمه پرداخت نموده است!
حال اگر فردی با یک دستگاه خودروی بنز مدل ۲۰۱۸ تصادف کند و منجر به فوتش شود، شرکت بیمه باز هم همان مبلغ تعهد جانی که در کلیه بیمه نامه ها یکسان می باشد را به اولیا دم پرداخت می نماید، در حالیکه مالک خودروی بنز مذکور بابت حق بیمه شخص ثالث ۲۹۰۰۰۰۰ هزار تومان پرداخت نموده است! نتیجه ای که از ذکر مثالهای بالا گرفته می شود این است که پرداخت دیه به فرد مصدوم و مجروح و یا اولیا دم هیچ ربطی به نوع و مدل خودرو ندارد، پس چرا و به چه دلیلی بایستی حق بیمه شخص ثالث خودرروها با یکدیگر متفاوت باشد!
البته بعضی ها تعداد سیلندر و قدرت خودروی سواری را ملاک تعیین حق بیمه قرار داده و عنوان کرده اند که این هیچ ربطی به زمان وقوع حادثه و تصادف و در نهایت فوت شخص ثالث ندارد، چرا که ممکن است خودروی پرایدی با سرعت ۸۰ کیلومتر به فردی برخورد کند و منجر به فوت طرف شود و یک خودوری بنز با همان سرعت ۸۰ کیلومتر به شخصی برخورد نموده و منجر به فوتش نشود!
پس با توجه به مثالهای بالا، تعداد سیلندر و قدرت موتور در خودروهای سواری هیچ نقشی در زمان تصادف منجر به فوت ندارد! جالب اینجاست که هرچه مدل خودرو بالاتر باشد و یا نوع آن فرق حق بیمه پرداخت آن هم متفاوت است!

 منبع: روزنامه آفتاب یزد 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا