ضرورت تعویق سه ماهه اقساط بانک مسکن

شیوع کرونا باعث تعطیلی و رکود مشاغل مختلف شده است و در این گذر افرادی که اقساط مختلف به خصوص اقساط بانک مسکن که عمدتا ارقام بالایی را نیز تشکیل می دهد ، داشته توان باز پرداخت این اقساط را به خاطر شرایط فعلی ندارد. از روزهای پایانی سالی که گذشت، دولت با تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و توزیعی به فکر مراعات حال کسبه افتاد و اولین گام را با اعلام تعویق اقساط سه ماهه وام های کسب و کار و قرض الحسنه برداشت.
*قسط های بانک مسکن بالاست توان پرداخت نیست
از سوی دیگر با توجه به شرایط فعلی باید علاوه بر وامهای قرض الحسنه اقساط بانک مسکن نیز معوق شود چرا که با توجه به بالا بودن نرخ این اقساط مردم توان پرداخت آنها را فعلا ندارند. ازین رو مجلس نیز خواهان معوق شدن این اقساط حداقل به مدت 3 ماه است. محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفته است که برای تعویق اقساط وام مسکن رایزنی می شود. محمدرضا رضایی در صفحه شخصی خود در توئیترش درباره بازپرداخت اقساط وام مسکن نوشت:در جلسات آتی کمیسیون عمران امیدواریم با بانک مسکن به تعاملی برسیم تا بازپرداخت اقساط وام‌های مسکن با توجه به شیوع ویروس کرونا و وضعیت بد اقتصادی مردم حداقل ۳ ماه به تعویق بیفتد.
*ضرورت تعامل مجلس با بانک مسکن
همچنین سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به این‌که کرونا اقتصاد مردم را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: بازپرداخت اقساط وام مسکن هم باید سه ماه به تعویق بیافتد.اسدالله عباسی با اشاره به ضرورت به تعویق افتادن پرداخت اقساط تمام تسهیلات بانکی، اظهار کرد: اگرچه براساس تصمیم بانک مرکزی پرداخت اقساط تسهیلات صاحبان کسب‌وکارها و وام های قرض الحسنه به مدت 3ماه به تعویق افتاد، اما این مصوبه باید شامل تمام وام های دریافتی اعم از وام خودرو ، تسهیلات با نرخ بهره بالا و… شود. وی با بیان اینکه باید دریافت اقساط وام مسکن سه ماه به تعویق بیفتد چراکه کرونا بر وضعیت اقتصادی خانواده ها اثرگذار بوده است، تاکید کرد: از آنجایی که شیوع کرونا دستمزد افراد روزمزد را به شدت کاهش داده، امکان پرداخت اقساط از سوی آنها وجود ندارد بنابراین باید مهلت زمانی برای پرداخت تمام تسهیلات بانکی در نظر گرفته شود. وی بیان کرد: صاحبان کسب و کارها متحمل ضرر و زیان بسیار شده‌اند؛ علیرغم اینکه فروش آنها با اُفت همراه بوده آنها ناچار به پرداخت اجاره بها و حقوق کارگران خود نیز هستند. دولت باید با پیش بینی بسته حمایتی از صاحبان کسب وکارها در زمینه بیمه، مالیات و … حمایت کند.
*مردم پول ندارند قسط بدهند
حسین سهی کارشناس اقتصادی در این زمینه به آفتاب یزد گفت: به جز کارمندان دولت بیشتر کسب وکارهای مشاغل بخش خصوصی و کسب وکارهای آزاد یا تعطیل هستند و یا اگر باز هستند نیز در رکود و نداشتن فروش و یا مشتری هستند.
وی ادامه داد: دولت در اقدامی مثبت پرداخت وامهای قرض الحسنه را از سوی مردم به تعویق انداخت ، اما سایر وام ها باقی مانده اند. کسی که بیکار است ودرآمد ندار، فرقی نمی کند نمی تواند وام خود را بدهد ، حالا چه وام خودرو باشد چه وام قرض الحسنه وچه وام مسکن، به خصوص که اقساط بانک مسکن بسیار بالاست و مردم عاجز از پرداخت آن شده اند. در صورتی که بانک مسکن نیز مانند سایر بانکها با یک روز تاخیر پرداخت جریمه بر اقساط می بندد که این فشار بیشتری را به مردم وارد می کند. وی گفت: پیشنهاد مجلس برای تعویق بانک مسکن نیز پیشنهاد مفیدی در این شرایط است .امسال کشور ما در شرایط سخت اقتصادی است. ما در لیست سیاه FATF قرار گرفته ایم.تحریم ها شدید است و در کنار این مسایل کرونا هم ضربه شدیدی به اقتصاد و مشاغل زده است. مردم کسب وکار ندارند و حتی شاید از ماههای آتی در صورت ادامه شیوع کرونا پولی نداشته باشند که حتی شکم خود را سیر کنند. دولت در صدد پرداخت وام یک میلیون تومانی به مردم با سود 12 درصد است که علاوه بر سود بالای آن این مبلغ هم کمتر از یکماه تمام می شود.مردم دیگر پولی ندارند بابت قسط مسکن وخودرو و سایر تسهیلات بپردازند. به اعتقاد وی مردم تقریبا دوماه است بیکارند.همه که کارمند دولت نیستند که حقوق ثابت دریافت کنند وبا یک سوم یا دو سوم نیرو سرکار بیایند.خیلی ها مشاغل پرریسک هستند مثل آرایشگاهها و باشگاههای ورزشی و… اینها اجازه باز شدن و کار کردن ندارند. وقتی فعالیت اقتصادی رخ نمی دهد درآمدی هم حاصل نمی شود که از آن درآمد بتوان اقساط بانکی را پرداخت کرد.به خصوص اقساط بالای وامهای مسکن که به خاطر گرانی مسکن قسطهای آن زیاد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا