اخبار برگزیده

همه مشاوران آقای شهردار

اخبار بازار؛ نرگس‌السادات حجازیان – در همان ایامی که نیروهای قراردادی شهرداری تهران تعدیل یا تبدیل وضعیت می‌شدند، شهردار و معاونانش دهها مشاور جدید را به استخدام شهرداری در آوردند. با اینکه پست قائم‌مقام از ساختار شهرداری حذف شد، ولی مصوبه و اراده‌ای برای حذف پست مشاور از این مجموعه وجود ندارد.

از میان خیل عظیم مشاوران شهرداری تهران، تنها شهردار تهران، ۱۵ مشاور دارد. مشاورانی که هر کدام دفتر و دستکی برای خود دارند. آنها در موضوعاتی چون مناسبات فرهنگی با کلانشهرها، امور جوانان، امور دانش آموزان، امور مساجد و مراکز فعالیت‌های دینی، تبیین و ترویج اندیشه‌های حضرت امام، امور انتظامی، حفاظتی و مراقبتی، امور املاک و مستغلات، امور هنری، امور رسانه‌ها و… حکم گرفته‌اند. غالبا با رفتن یک مشاور، موضوع مربوطه نیز از مجموعه مشاوران خارج شده است. تعداد مشاوران شهردار تهران بر اساس اطلاعات سامانه شفافیت شهرداری تهران ۱۵ نفر است. اما بر اساس اطلاعات رسانه‌ها تعداد مشاوران پیروز حناچی بیشتر از اینهاست. برای مثال نام افرادی مانند غلامعلی رجایی به عنوان مشاور رسانه‌ای، فاطمه راکعی مشاور امور زنان، غلامرضا آبرودی مشاور ایثارگران، ریحانه سلیمی مشاور امور دانش آموزان در سامانه شفافیت قید نشده است، ولی اخباری از این افراد با عنوان مشاور شهردار تهران در رسانه‌ها موجود است. با این وجود در این گزارش صرفاً به افرادی که در سامانه شفافیت آمده، اکتفا شده است.

 

حکمی برای نمایش …؟

هرچند که انتصاب افرادی مانند ریحانه سلیمی جای تأمل و سؤال دارد. سلیمی دانش‌آموز دبیرستانی است که در مدرسه خود به‌عنوان شهردار مدرسه انتخاب شده بود. در مراسمی که دی‌ماه سال گذشته در برج میلاد برگزار شد، پیروز حناچی این دختر را به عنوان مشاور خود در امور دانش‌آموزی منصوب کرد. انتصاب دانش‌آموزی که به هر حال باید خود را برای کنکور آماده کند، معلوم نیست با چه هدف و انگیزه‌ای صورت گرفته است. مضاف بر اینکه از آن تاریخ تا کنون هیچ خبر دیگری از این فرد در رسانه‌ها منتشر نشد. در سامانه شفافیت شهرداری تهران نیز هیچ اسمی از ریحانه سلیمی دیده نمی‌شود. معلوم نیست که وی در این سمت مشغول بکار شده یا اینکه این انتصاب نمایشی بوده است؟ آنطور که ظواهر امر نشان می‌دهد این انتصاب بیشتر جنبه نمادین و نمایشی داشته است تا واقعیت؟!

 

مشاور برای خالی نبودن عریضه

نگاهی به احکام صادره نشان می‌دهد که شهردار تهران در موضوعات اساسی محل مناقشه در شهر که به بحران‌های موردی یا دائمی شهر تبدیل شده است، هیچ مشاوری ندارد. در بین افرادی که نان مشاوری در شهرداری می‌خورند، هیچ مشاوری برای حوزه آسیب‌های اجتماعی، مانند کودکان کار، کارتن‌خواب‌ها و امثالهم دیده نمی‌شود. همچنین پیروز حناچی مشاوری در زمینه ترافیک و آلودگی هوا ندارد. او در عین حال در حوزه بهداشت و درمان و سلامت عمومی نیز از هیچ مشاوری بهره نمی‌برد. این در حالی است که حداقل این روزها با بحران کرونا، سلامت عمومی به مساله اول کشور تبدیل شده است. دلیل این رویکرد آقای شهردار کاملاً روشن است. نگاهی به سوابق مشاوران نشان می‌دهد که برخی از افرادی که سمت‌هایی چون معاون شهرداری یا مدیرعاملی سازمان‌های اصلی شهرداری تهران را عهده‌دار بوده‌اند، برای خالی نبودن عریضه حکم مشاوره دریافت کرده‌اند؛ جاوید قربانی، ولی‌الله شجاع پوریان، پیمان سنندجی، محمدجواد شیرازی از این دست افراد هستند.

علاوه بر این تحصیلات مشاوران نشان می‌دهد که بسیاری از آنان در حوزه‌های غیر مرتبط مشغول بکار شده‌اند. برای اطلاعات بیشتر از کم و کیف این موضوع فهرست مشاوران و تحصیلات آنها را بررسی کردیم.

 

مصطفی کاظمی اسفه

مشاور و مدیرکل دفتر شهردار بوده و نیروی قراردادی است. ایشان فوق‌لیسانس مهندسی معماری بوده و نهم دی‌ماه ۹۷ به این سمت منصوب شد.

 

علیرضا جاوید

مشاور شهرداری تهران در امور زیرساختی و عمرانی است و ۱۵ سال سابقه خدمت داشته و پنجم آذرماه ۹۶ به این سمت منصوب شد. او دکتری شهرسازی دارد و پیش از این معاون فنی و عمرانی شهرداری بوده است.

 

جواد صادق زاده

ریس مرکز امور مساجد و مراکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران بوده و سال ۹۳ به این سمت منصوب شد. او تحصیلات حوزوی دارد.

 

محمدصادق صالحی منش

به صورت قراردادی، مشاور شهرداری تهران در حوزه تبیین و ترویج اندیشه‌های امام راحل بوده و چهار سال سابقه خدمت دارد. ایشان، دکترای علوم حوزوی دارد.

 

سید نورالدین صفی نیا

۲۲ سال سابقه خدمت در شهرداری داشته و مشاور و دستیار پیروز حناچی در امور املاک و مستغلات می‌باشد او، کارشناسی علوم اجتماعی، گرایش توسعه روستایی است.

 

محمد کریم بیات

مأمور و شهردار در امور انتظامی، حفاظتی و مراقبتی است. فوق‌لیسانس پیشگیری اجتماعی دارد. سابقه خدمتی در این نهاد ندارد.

 

داریوش قنبری

مأمور قراردادی بوده و مشاور شهردار در امور مجلس است. مثل آقای بیات، سابقه خدمتی شهرداری نداشته و دکترای علوم سیاسی دارد.

 

علی مراد خانی

مشاور شهرداری در امور هنری بوده و سابقه خدمتی قبلی در این نهاد ندارد. او دارای مدرک کارشناسی روانشناسی از دانشگاه تهران است.

 

ولی اله شجاع پوریان

مشاور شهرداری در امور فرهنگی و اجتماعی، بدون سابقه خدمتی در شهرداری، ۱۷ دی‌ماه ۹۷ به این سمت منصوب شد و دکتری زبان عرب دارد. مدرک و تخصص و پست سازمانی آقای دکتر شجاع پوریان نیز در جای خود، جای تأمل  دارد. ایشان قبلاً معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری بود.

 

حسین لعل رحیمی

مشاور شهردار در امور  دولت است. مأمور به شهرداری بوده و ۲۶ دی‌ماه ۹۷ به این سمت منصوب شد و کارشناس ارشد مدیریت دولتی است.

 

سعید صادقی

در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۷ از شهردار حکم مشاور دریافت کرده است. او که دارای مدرک دکترای علوم دفاع و امنیت ملی از دانشگاه علوم دفاعی است، سابقه خدمت در شهرداری را ندارد. وی نیروی قراردادی است.

 

پیمان سنندجی

مشاور شهردار در امور حمل‌ونقل و اتوبوسرانی است. او با ۲۵ سال خدمت پیش از این مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی بوده است. در آذرماه سال گذشته بعد از برکناری از این سمت، حکم مشاور دریافت کرد. سنندجی فوق‌لیسانس مدیریت دارد.

 

خسرو ارتقایی

مأمور به شهرداری است و از ابتدای سال ۱۳۹۸ به عنوان مشاور ویژه شهردار در امور دره رودها مشغول بکار شده است. وی فوق‌لیسانس مدیریت دولتی است.

 

سید مناف هاشمی

معاون اسبق برنامه‌ریزی و مدیریت شهری شهرداری تهران است که از اردیبهشت سال گذشته با عنوان مشاور شهرداری تهران در توسعه منابع مالی پایدار مشغول به کار شده است. او دارای مدرک دکترای جغرافیا و مدیریت شهری از دانشگاه آزاد است. آخرین سمت وی استانداری گلستان بود که به دلیل ناکارآمدیش در جریان سیل در استان برکنار شد و چندی بعد از سوی شهردار به‌عنوان مشاور منصوب شد.

 

محمدجواد شیرازی

مشاور پیروز حناچی در امور بازرسی پروژه‌های ویژه می‌باشد.  او فوق‌لیسانس اطلاعات استراتژیک دارد. ایشان قبلاً، رئیس سازمان بازرسی این نهاد مدیریت خدماتی شهری بود. گفته می‌شود پرونده‌ای که نجفی علیه قالیباف تشکیل داد، کار شیرازی بود که به همین دلیل افشانی وی را برکنار کرد!

 

همانطور که مشاهده می‌شود یک عده در ساختمان بهشت جای گرفته و در حال ایفای نقش‌هایی هستند که برای هر کدام از آنها معاونت و سازمانی در ساختار شهرداری تهران موجود می‌باشد. با این حال چرا شورای شهر نسبت به حذف یا حداقل محدود کردن این پست غیرضروری اقدام نمی‌کند، پرسشی است که باید اعضای شورا پاسخگوی آن باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا