اخبار برگزیدهبازار بورس

رونق بورس با رشد شاخص ۱۹ هزارتایی

اخبار بازار؛ امير داداشي – در اين بين بروز اختلال در هسته‌اوليه معاملات، به دليل حجم بسيار بالاي درخواست خريدوفروش، بسياري از نمادها را متوقف کرد و سازمان بورس را برآن داشت تا در روز عرضه سهام شستا، از ساعت 12:30 نماد شرکت‌‌هايي که اخيرا عرضه شده‌اند را باز کند. در حالي که طي روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه روند صعودي بسياري کند شده بود، روز گذشته شاخص بورس هم به اولين عرضه سهام شستا واکنش مثبت نشان داد و رشد 19 هزار و 353واحدي را از خود بر جاي گذاشت. پس از اين جهش شاخص بورس روي قله 645 هزار واحد نشست.

بسياري از کارشناسان پيش‌بيني مي‌کردند که شاخص بورس روز گذشته به دليل مشارکت سهامداران در عرضه اوليه شستا و نيز افزايش عرضه، ريزشي خواهد بود، اما برخلاف صحبت‌هاي مطرح‌شده، شاخص کل در اولين روز عرضه سهام شستا هم به‌روند صعودي خود ادامه داد و با جهش چشمگير 19 هزار واحدي، وارد کانال 645 هزار واحد شد. در اين روز تعداد شش ميليارد و 700 ميليون سهم جهت عرضه به عموم و يک ميليارد و 300 ميليون سهم جهت عرضه به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري معادل 10 درصد از سهام سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي با نماد «شستا» به قيمت هر سهم 8600 ريال در بورس تهران کشف قيمت و معامله شد. با عرضه اوليه اين شرکت در بورس تهران تعداد شرکت‌هاي فعال در بورس به 335 شرکت رسيد و به ارزش بازار 688 هزار ميليارد ريال افزوده شد. شنيده‌‌ها نيز حاکي از آن است که دو ميليون و 200 هزار نفر در عرضه اوليه شستا مشارکت داشته‌اند.

عرضه سهام شرکت‌هاي بزرگ دولتي ادامه داد

عرضه سهام شستا در بورس باعث شد تا رکورد بزرگترين عرضه اوليه در بورس شکسته شود؛ اما اين آخرين عرضه بزرگ دولتي نيست که امسال در بورس اتفاق مي‌افتد. در همين زمينه روز گذشته وزير اقتصاد از آغاز عرضه‌ همگاني سهام به‌صورت ETF (صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل‌معامله) در بازار سرمايه از هفته دوم ارديبهشت خبر داد. فرهاد دژپسند افزود: براي عرضه هلدينگ‌هاي متعلق به وزارت صمت نيز هماهنگي‌هاي لازم انجام شده است.

بي‌توجهي به فاصله‌گذاري اجتماعي براي دريافت کد بورسي

با اينکه بورس به بازاري بسيار جذاب براي سرمايه‌گذاري تبديل شده، اما تصور دريافت سود تضميني در اين بازار اشتباهي است که عده‌اي دچار آن شده‌اند. به‌دنبال اين تصور اشتباه عده زيادي در روزهاي اخير براي دريافت کدبورسي و جاماندن از عرضه اوليه شستا به پيشخوان و کارگزاري‌ها هجوم آورده‌اند که گاه طرح فاصله‌گذاري اجتماعي را زيرسوال مي‌برد و مي‌تواند به محلي براي شيوع کرونا تبديل شود. همچنين اعلام ديرهنگام قيمت شستا و مبلغ نسبتا قابل‌توجه لازم براي شرکت در اين عرضه اوليه، برخي از افراد جديدالورود را بر آن داشت تا به شکل‌شده مبلغ هشت ميليون و 600 هزار تومان را ثبت سفارش کنند، در حالي که معمولا در عرضه‌هاي اوليه به دليل تعداد بالاي سفارشات، حجم کمتري از سهام به افراد عرضه مي‌شود. اما اين افراد بدون توجه به اين موضوع و براي فراهم‌کردن اين مبلغ، ديگر سهام خود را به‌فروش گذاشتند و با بالابردن بار ترافيکي سامانه بورس، هسته معاملات را با مشکلات جدي مواجه ساختند.

 منبع: آرمان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا