اخبار برگزیده

صحت آمار كرونايی؛ چالش جدی

اخبار بازار؛ حميد شجاعي – بنابر روايت مسئولان وزارت بهداشت؛ ايران نيز جزو کشورهايي است که ويروس کرونا در آن روند کاهشي داشته است. با اين حال برخي نسبت به اين موضوع انتقاداتي دارند. محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران مي‌گويد: «برآوردهاي مرکز پژوهش‌هاي مجلس، نظرات متخصصان و ساير بررسي‌ها نشان مي‌دهد، آمار ابتلا و قربانيان کرونا در کشور بسيار بيشتر از عدد اعلام شده رسمي است.» حال اينکه آمارهاي اعلام‌شده و با ادعاهاي واردشده چگونه قابل جمع است، جاي تامل دارد.

آگاه‌سازي مردم در قبال بحران

بحران کرونا که تقريبا 99 درصد کشورهاي دنيا را درگير خورد کرده به‌طرز محسوس و تصاعدي آمار مبتلايان، قربانيان و بهبوديافتگان را نيز در جهان افزايش داده است. چنانکه طبق آنچه که رسانه‌ها اعلام کردند ايلات‌متحده آمريکا، اسپانيا و ايتاليا در صدر کشورهاي داراي بيشترين مبتلا به‌کوويد 19 هستند. در اين ميان ايران نيز جزو 10 کشور بالاترين ميزان ابتلاست، اما بعضا آمارهايي که داده مي‌شود با آنچه ديده و روايت مي‌شود با هم متناقض‌اند. آنچه مشخص است وزارت بهداشت و مجموعه دولت معتقدند که آمارهاي خود براساس آخرين يافته‌هاي آزمايشگاه‌هاي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور اعلام مي‌کنند اما عده‌اي بر اين باورند که آمارهاي ارائه شده از سوي وزارت بهداشت صرفا مبتني‌بر بستري‌شدگان و آمارهاي بيمارستاني است و مبتلاياني که در خانه قرنطيه هستند يا در خارج از بيمارستان به‌دليل کرونا فوت مي‌کنند در آمارهاي وزارت بهداشت نمي‌‌آيد. گرچه شکي در اين نيست که هر تستي از سوي نهادهاي بهداشتي و درماني از مردم گرفته شود در آمارهاي ارائه‌شده لحاظ مي‌شود. با اين حال به‌قرائت برخي، اگر وزارت بهداشت آمارهاي خود را به‌صورت تفکيکي ارائه کند براي جامعه باورپذيرتر خواهد بود و آمارهاي مجعول رسانه‌هاي بيگانه را به ‌حاشيه خواهد برد. برخي کارشناسان معتقدند که اگر جامعه را نسبت به آمارهاي واقعي آگاه‌ سازيم مسلما آنها نيز نسبت به‌رفتار خود در قبال اين بحران و رعايت نکات حفاظتي، بهداشتي، عبورومرور و قرنطينه تجديدنظر خواهند کرد.

آمار قربانيان بيشتر است

رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به‌شرايط فعلي جامعه درخصوص کرونا اظهارداشت: موضوع نگراني اعضاي شوراي شهر تهران، از تصور عادي شدن شرايط براساس آمار رسمي ارائه‌شده از سوي وزارت بهداشت است که ممکن است بستر اتخاذ تصميماتي در مورد رفع محدوديت‌ها شود. انتخاب نوشت؛ محسن هاشمي در جلسه شوراي شهر تهران گفت: همانگونه که برآوردهاي مرکز پژوهش‌هاي مجلس، نظرات متخصصان و ساير بررسي‌ها نشان مي‌دهد، آمار ابتلا و قربانيان کرونا در کشور بسيار بيشتر از عدد اعلام‌شده رسمي است که اين تفاوت به‌دلايل گوناگوني نظير تاخير در اعلام ورود کرونا به‌کشور و عدم‌محاسبه قربانيان قبل از آن، عدم وجود امکان تست کافي در کشور و عنوان کردن نام ساير بيماري‌ها نظير اختلال تنفسي و شبه‌کرونا به‌عنوان کرونا بوده است که اين اختلاف به‌صورت کلي مورد تاييد وزارت بهداشت نيز قرار دارد. وي تاکيد کرد: انتظار ما از مسئولان‌مربوطه آن است که با عدم‌شتابزدگي در رفع محدوديت‌هاي ايجاد شده، دستاورد رعايت دو ماه گذشته مسائل ايمني توسط شهروندان را با خطر مواجه نکنند و موجب ايجاد موج جديد بيماري کرونا را فراهم نياورند.

خودزني وزارت بهداشت

يک عضو شوراي شهر تهران درخصوص نحوه ارائه آمار مبتلايان به‌کرونا، در دولت بيان کرد: رويکردي که پيش آمد به‌نظر مي‌رسد رويکرد کاملا نادرستي بود. به‌طور مثال آمار به‌ اين‌صورت است که دو هزار نفر مبتلا، 100 نفر فوتي، 400 نفر بهبود يافته و… به مردم داده مي‌شد و اين اطلاعات بسيار بي‌خود و غيرقابل استفاده بود و صرفا به‌درصد سهم ايران در جهان درخصوص ابتلا به‌ويروس کرونا کمک مي‌کرد.‌ رويداد24 نوشت؛ محمدجواد حق‌شناس گفت: اين نحوه اطلاع‌رساني يک خودزني غيرمنطقي و بدون هيچگونه پشتوانه علمي بود. سخنگوي وزارت بهداشت بعد از موضع‌گيري‌هاي شورا اعلام کرد که يک‌سوم فوتي‌ها مربوط به‌تهران است. چه اشکالي داشت از همان ابتدا اين آمار اعلام مي‌شد؟ چرا مردم تهران نبايد مطلع مي‌شدند که يک‌سوم مرگ‌ومير‌ها مربوط به‌شهري است که در آن سکونت دارند؟ اين اطلاع‌رساني باعث مي‌شد مردم رفت‌و‌آمد‌هاي غيرضروري خود را انجام ندهند و رعايت بيشتري داشته باشند. وي با بيان اينکه ما درخواست کرديم آمار‌ها به‌صورت تفکيک شده از روز اول اطلاع‌رساني شود، افزود: تاکنون زيربار اين اقدام نرفته‌اند و اينکه ستاد مرکزي به‌‌ستاد تهران اجازه نمي‌دهد که آمار تفکيک‌شده استان را اعلام کند، هيچ توجيهي ندارد. ستاد بحران تهران چند روز قبل اعلام کرد به دليل اين بي‌توجهي و بازگشت مردم به‌فضاي‌عمومي در 10 روز آينده بايد آمار گسترده‌اي از مبتلايان را شاهد باشيم. رئيس کميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران ادامه داد: دولت که توانمند نيست اين موضوع را حل کند و شاهد اتفاقاتي که براي پزشکان بدون مرزرخ داد بوديم! خب؛ در اين شرايط چيزي که درخواست مي‌کنم و بر آن مصر هستم اين است که مسئولان مربوطه وظيفه دارند آمار مبتلايان تهران را به‌صورت تفکيک‌شده بدهند؛ تا مردم اشتباه نکنند و تصميم درستي بگيرند و بين جانشان و رفتن به‌سرکار يکي را انتخاب کنند. وي اذعان کرد: آمار‌هاي اشتباه مي‌تواند جان مردم را به‌خطر بيندازد و ضرر‌هاي جبران ناپذيري به‌جان و مال مردم و کشور وارد کند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تصريح کرد: بهترين کار اين است که آمار هر استان را به‌تفکيک اعلام کنيد. اين يک نوع آمارسازي و دادن اطلاعات غلط به‌مردم است.

 منبع: آرمان ملی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا