بازار ایران

روزانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور افزوده می‌شود

اخبار بازار – محمدرضا پورابراهیمی افزود: یکی از شاخص های خیلی مهم به عنوان یک فاکتور تصمیم گیری اثر گذار در بخش های مختلف حجم نقدینگی در اقتصاد کشور است.

وی اظهارداشت: حجم نقدینگی در اقتصاد می تواند شرایط مثبت ایجاد کند در صورتیکه به سمت فعالیت های مولد اقتصادی هدایت شودو همینطور می تواند مخرب باشد اگر به سمت فعالیت های غیر مولد و بازارهای کاذب سوق پیدا کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ تورم، نرخ سود سپرده و نرخ تسهیلات بانکی در ایران 4 تا 5 برابر میانگین کشورهای اطراف است.

وی افزود: این یکی از عوامل افزایش حجم نقدینگی است که بطور متوسط اتوماتیک وار در اقتصاد کشور اتفاق می افتد.

پورابراهیمی اظهارداشت: استقراض دولت ها از بانک مرکزی، تغییر پایه پولی همه و همه عواملی هستند که منجر می شود تغییر نقدینگی در اقتصاد کشور رقم بخورد.

وی با اشاره به اینکه شتاب حجم نقدینگی در اقتصادکشور بسیار بالاست، گفت: قبل از آغاز بکار دولت تدبیر و امید (حسن روحانی) حجم نقدینگی در اقتصاد کشور 400 هزار میلیارد تومان بوده که اکنون به بیش از 5,5 برابر رسیده که بسیار عدد نگران کننده ای است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حال سئوال اینکه روزانه بواسطه سیاست های که دولت و اقداماتی که بانک مرکزی دارد و همینطور نرخ ثابت سود سپرده بانکی بطور متوسط در سال چه عددی تولید نقدینگی می کند؟

وی افزود: پیش بینی اینکه اگر سالانه 300 هزار میلیارد تومان یا بیشتر عملیات گردش کاری در اقتصاد کشور در نظر گرفته شود بطور متوسط بیش از 1200 میلیارد تومان تولید نقدینگی نه گردش نقدینگی در اقتصاد کشور اتفاق می افتد یعنی یک سال مالی که تمام می شود هر عددی که پایان سال عدد نقدینگی در اقتصاد ایران بوده سال بعد 300 میلیارد تومان به آن اضافه می شود.

پورابراهیمی یادآورشد:اگر این حجم نقدینگی به سمت بخش های مولد و واقعی اقتصاد هدایت نشود همانند حرکت پرشتاب و امواج بسیار خروشان به صخره های اصلی اقتصاد می خورد و همه چیز را در هم می کوبد و متلاشی می کند.

 منبع: تسنیم 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا