بازار تولید و تجارت

اموال قابل فروش دولت 100 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود

اخبار بازار – علیرضا صالح امروز در حاشیه نشست فرصت‌های سرمایه گذاری و تأمین مالی بخش خصوصی از طریق بورس در وزارت اقتصاد و در جمع خبرنگاران اعلام کرد: برنامه واگذاری باقیمانده سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله بورسی موسوم به ای‌تی‌اف دنبال می‌شود و امروز اولین صندوق واسطه‌گری مالی ایران به ارزش بیش از 23 هزار میلیارد تومان با 20 درصد تخفیف و تا سقف 2 میلیون تومان به هر فرد ایرانی عرضه می‌شود که پیش بینی می‌شود 16 هزار و 700 میلیارد تومان پول مردم یعنی با 30 درصد تخفیف کل جمع آوری شود و این پذیره‌نویسی از امروز 14 اردیبهشت شروع شده و تا آخر این ماه ادامه دارد.

* عرضه صندوق‌های قابل معامله بورسی متشکل از سهام پالایشی‌ها، فلزی‌ها و خودرویی‌ها

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی هم چنین گفت: صندوق دوم قابل معامله بورسی متشکل از سهام 4 پالایشگاه به ارزش 25 میلیارد تومان در آینده نزدیک در بورس ارائه می‌شود. هم چنین سومین صندوق متشکل از باقیمانده سهام دولت در شرکت فولاد مبارکه، شرکت ملی مس، ایران خودرو و سایپا به ارزش 20 هزار میلیارد تومان عرضه می‌شود که مجموع سهام قابل واگذاری در این سه صندوق به حدود 60 تا 65 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی گفت: سال گذشته هم باقیمانده سهام دولت در این شرکت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آماده واگذاری کردیم و گرچه 25 هزار میلیارد تومان سهام به صورت بلوکی و عمده در بورس عرضه شد ولی به فروش نرسید و در آخر سال گذشته فقط 3 هزار میلیارد تومان واگذاری شرکت‌های دولتی انجام شد.

* اموال مازاد قابل واگذاری دولت 100 هزار میلیارد تومان است

صالح  افزود: قانون گذار برای سال 99 برای مولدسازی و فروش دارایی‌های دولت حدود 60 هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت در قانون بودجه دیده است که از طریق صندوق‌های قابل معامله بورسی به مردم ارائه می‌شود.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در برابر این سؤال که کل اموال مازاد دولت که قابل واگذاری است، چقدر است گفت: برآورد اولیه نشان می‌دهد اموال مازاد دولت بابت فروش به مردم 100 هزار میلیارد تومان است.

وی هم چنین در مورد آزادسازی سهام عدالت گفت: امروز ستاد سهام عدالت در سازمان خصوصی سازی جلسه‌ای با حضور آقامحمدی و سازمان بورس برگزار می‌کند و در مورد کسانی که وارد سامانه سهام عدالت شده و روش مدیریت مستقیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کرده اما می‌خواهند این روش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر دهند و به روش مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اداره کنند، ظرف 4-3 روز آینده امکان ویرایش قرار داده می‌شود.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا