بازار خودرو

بانک‌ها دخالتی در افزایش قیمت سکه ندارند

اخبار بازار – این روزها طلافروشان بازار از تاثیرگذاری قیمت‌های بورس کالا بر این بازار ناراحت و نگرانند. آنها معتقدند که باید بورس متاثر از بازار باشد نه برعکس.

بازار خرید و فروش گواهی‌های سپرده در بورس کالا به اندازه‌ای داغ شده که بسیاری از مردم طلای خود را تبدیل به سکه کرده و با تبدیل آن به گواهی سپرده در بورس کالا، سود بیشتری می‌برند.

به گفته فعالان بازار طلا در حال حاضر گواهی‌های سپرده در بورس کالا حدود ۵۰۰ هزار تومان گران‌تر از قیمت سکه در بازار خرید و فروش می‌شود.

یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، رونق بازار سرمایه و توجه بیشتر مردم به بورس در روزهای اخیر بوده که عده بیشتری را به سمت این بازار کشانده و در شرایطی که هنوز اوضاع بورس خوب است، مردم کماکان به سمت این بازار در حرکتند؛ هرچند که کارشناسان معتقدند که به زودی این بازار روند اصلاح پیش گرفته و ریزش خواهد کرد.

گفته می‌شود در حال حاضر چهار نماد بانکی رفاه، صادرات، ملت و تجارت در بورس کالا گواهی سپرده صادر کرده و مردم نیز این گواهی را با قیمتی بالاتر از قیمت سکه در بازار معامله می‌کنند.

طلافروشان نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده و از بانک‌ها دلخورند و این در حالی است که بنابر توضیح بانک‌ها، آنها دخالتی در این روند ندارند.

یکی از بانک‌ها در توضیح این ماجرا گفته است که بانک‌ها در بورس کالا سکه خرید و فروش نمی‌کنند، بلکه تنها گواهی سپرده برای سکه‌های مردم صادر می‌کنند و این گواهی‌ها بین خود مردم بر اساس سیستم عرضه و تقاضا خرید و فروش می‌شود. این گواهی‌ها دارای اعتبار و زمان سررسید است و با توجه به نرخ تورم، افزایش قیمتی در بورس کالا خواهد داشت و بر همین اساس مردم نیز اقدام به خرید و فروش آن می‌کنند. البته این اتفاق در نهایت می‌تواند به رشد قیمت سکه و طلا در بازار منجر شود و ممکن است سازوکاری برای آن اندیشیده شود، اما در حال حاضر اقدام غیرقانونی انجام نمی‌شود.

بانک‌ها علاوه بر صدور گواهی سپرده در بورس کالا، این گواهی‌ها را به عنوان ضمانت تسهیلات نیز می‌پذیرند و به نظر می‌رسد که در حال انجام فرآیند عادی خود هستند، اما افزایش تقاضا در بورس کالا قیمت سکه را در این بازار افزایش داده است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا