وزارتخانه پرحاشیه!

اخبار بازار؛ علیرضا شاکر – هنوز جوهر حکم انتصاب رحمانی به سمت وزارت صمت خشک نشده بود که با انتصاب کامبیز مهدی‌زاده داماد رئیس‌جمهوری به معاونت وزارت صمت انتقادهای زیادی را متوجه خود کرد.

از انتخاب تا استعفای داماد رئیس‌جمهوری

هرچند که او تمام‌قد از انتخاب داماد جوان رئیس‌جمهوری دفاع کرد، اما نهایتاً با فشار افکار عمومی مهدی‌زاده ناگزیر به استعفا از این سمت شد؛ با این وجود نفوذ وی بر این وزارتخانه ساری و جاری ماند. به هر صورت نباید این نکته را فراموش کرد که رحمانی وزارتش را مرهون توجه مهدی‌زاده بود. داماد رئیس‌جمهوری نه‌تنها از رحمانی و دوستانش حمایت كرد، بلكه برای نقش‌آفرینی بیشتر در مناسبات قدرت، كاندیدای نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه تبریز نیز شد.

157055068

انتقادها از فساد گسترده در واردات خودرو

رحمانی در شرایطی به وزارت گمارده شد که فساد گسترده در واردات خودرو در سازمان توسعه تجارت انتقادهای زیادی را متوجه عملکرد محمد شریعتمداری وزیر وقت صمت کرده بود. درحالی‌که معاون شریعتمداری بازداشت و طرح استیضاح او در مجلس به جریان افتاده بود، رئیس‌جمهوری رضا رحمانی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس معرفی کرد. بدین ترتیب از آبان سال ۱۳۹۷ زمام امور صنعت معدن و تجارت کشور به فردی سپرده شد که علاوه بر داماد رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری‌، علی ربیعی و آذری زبانان مجلس از رحمانی حمایت می‌كردند.

او كه حمایت مجلس و دولت را پشت سر خود می‌دید، با تمام توان برنامه‌های خود را به اجرا گذاشت. برنامه‌هایی كه حاصل آن چیزی جزء استمرار فساد در این وزارتخانه نبود. بازداشت مدیرعامل ایران‌خودرو، بازداشت دو نماینده مجلس در ارتباط با پرونده فساد در سایپا و همچنین بازداشت برخی مدیران این شرکت خودروسازی از پرونده‌های فساد در وزارت صمت در ابتدای سال ۹۸ است. گرچه این اتفاقات در مرداد سال گذشت رخ داد، اما افشاگری و انتشار اسناد فساد در این وزارتخانه در ماه‌های بعد نیز ادامه داشت. منتقدین دولت چهار همکار سابق رحمانی در مجلس را به فساد در شرکت «آسکوتک»(از بزرگترین شرکت‌های بازرگانی خارجی کشور) به منظور تأمین هزینه‌های انتخاباتی دولت متهم کردند.

در ۱۲ مهرماه پایگاه خبری عدالت‌خواهان با انتشار نامه‌ای سرگشاده به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه خواستار برخورد با این فساد شد. در شبكه‌های مجازی نیز اتهامات دیگری به این وزارتخانه وارد و اسنادی از فساد منتشر شد. با این حال رحمانی این ادعاها و هرگونه فساد در این وزارتخانه را رد کرد، هرچند که درهمان زمان محمود واعظی از ورود احتمالی بازرسی ریاست جمهوری به پرونده فساد در وزارت صمت خبر داد.

معاونان جنجالی

در میان چهار نماینده سابقی که اسامی آن‌ها در ماجرای شرکت آسکوتک به میان آمده بود، نام یک نماینده مجلس در دوره‌های هشتم و نهم دیده می‌شد. این همکار سابق رحمانی در مجلس که معاونت حقوقی، مجلس و استان‌های وی را نیز عهده‌دار بود یک روز پس از برکناری رضا رحمانی از این سمت کنار گذاشته شد. علاوه بر وی یونس الستی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صمت نیز با حکم سرپرست این وزارتخانه از کار برکنار شد. الستی همان معاونی است که عکس قلیان کشیدنش با دو معاون دیگر وزارت صنعت معدن و تجارت جنجال‌آفرین شده بود.

دارایی عشایر و بازنشستگان صنعت فولاد در معرض خطر

یونس الستی در آخرین روزهای کاری رضا رحمانی در وزارت صمت سکان مدیریت یکی از بهترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی را عهده‌دار شد. او با حکم وزیر صنعت، معدن و تجارت مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات شد. شرکتی که بازنشستگان صنعت فولاد و عشایر كشور سهامداران آن هستند و با سرمایه‌ای بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال در زمره بهترین شرکت‌های بورسی قرار گرفته است. با این وجود رحمانی در ۱۷ اردیبهشت‌ماه و همزمان با اطلاع از احتمال بركناری خود عزیزاله عصاری مدیرعامل موفق این شركت را مجبور به استعفا و دوست خود یونس الستی را بر این سمت منصوب کند.

این اتفاق در حالی رخ داد که صلاحیت الستی در سازمان بورس تائید نشده است. براساس قانون، صلاحیت مدیرعامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی بایستی در سازمان بورس نیز تائید شود، اما چرا وزیر با تعجیل الستی را به مدیرعاملی این مجموعه منصوب كرد، پرسشی است كه پاسخ آن را باید در حامیان رضا رحمانی به ویژه كامبیز مهدی‌زاده جستجو كرد.

نهادهای نظارتی و منتخبین دوره جدید مجلس لازم است هر چه زودتر به این پرونده ورود كنند تا از بروز فساد دیگری خودداری شود، به ویژه اینكه گفته می‌شود فشارها به فولاد مباركه به‌عنوان یكی از سهامداران این شركت برای تثبیت یونس الستی در این جایگاه افزایش یافته است. شاید هم بهتر باشد خود الستی قبل از اینکه افتضاح دیگری رخ دهد، از پذیرش این سمت جلوگیری کند.

 منبع: روزنامه امروز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا