کاهش 70درصدی فروش لوازم‌خانگی

اخبار بازار؛ صفورا طالب‌زاده – اکبر پازوکی؛ نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «امروز» در این خصوص گفت: ما هیچ موقع بعد از عید نوروز افزایش قیمت نداشتیم ولی امسال قبل از عید به دلیل شیوع بیماری کرونا بازار تعطیل و کالاها فروش نرفتند، برخی از این کالاها در انبارها و مغازه‌ها مانده و این کالاها پس از عید گران‌تر توزیع شد و این خود اصلی‌ترین دلیل 2 نرخی بودن کالاها در بازار است.
01 1
وی با بیان اینکه متأسفانه شرکت‌ها در فضای مجازی بین نمایندگی‌های خودشان، قیمت‌ها را رد و بدل کرده و بالا می‌برند افزود: تولیدکنندگان هیچ لیست قیمت مصوبی که توسط سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده تائید شده و یا در سامانه ۱۲۴ ثبت شده باشد توزیع نمی‌کنند.
پازوکی با اشاره به اینکه عدم نرخ‌گذاری و گران بودن لوازم‌خانگی سبب شده تا مردم به استفاده از لوازم دست‌دوم روی آورند افزود: چنانچه دولت می‌خواهد قیمت‌ها ثبات داشته باشند باید مواد اولیه را تأمین کند. به گفته تمام تولیدکنندگان داخلی، فقط موتور کالاها اعم از لباسشویی، یخچال، فریزر از خارج وارد می‌شود و باید دید که این موتور چقدر ارزبری دارد. مواد شیمیایی، پیچ و مهره، رنگ، فولاد، تولید داخل است. پس مشکل کار کجاست؟ ما زیرساخت‌ها را برای تولید و توزیع مهیا نکردیم پس نتیجه‌اش می‌شود همین بی‌ثباتی در قیمت‌ها.
نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی به نبود زیرساخت‌های مناسب در صنعت تولید لوازم‌خانگی تأکید کرد و افزود: کره‌ای‌ها به دنبال قطعه‌سازی رفتند درحالی‌که ما تکه سازی کردیم. تکه‌ها را با هم جمع کردیم به‌طور مثال یخچال درست کرده و با سود عرضه کردیم.
02
وی خاطرنشان کرد: جهش تولید به این معنا نیست که چهار قطعه را به هم وصل کرده و اسم ایرانی را بر آن نصب کنیم. زمانی که کارخانه پارس، ارج و آزمایش در کشور فعالیت می‌کردند کسی اسمی از محصولات کره‌ای به زبان نمی‌آورد چون کیفیت محصولات لوازم‌خانگی خودمان بسیار بالا بود ولی الآن ما کجاییم و آنها کجا.
وی با اشاره به اینکه امسال نسبت به مشابه سال گذشته حداقل با ۷۰_۵۰ درصد کاهش فروش مواجه بودیم افزود: معلوم نیست که با برکناری دکتر رحمانی از مقام وزارت صمت، شرایط چگونه می‌شود. سیاست‌های غلط گذشته باعث این آشفته‌بازاری شده است.
نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه تولیدکننده با ۱۰۰ درصد افزایش قیمت مواد اولیه مواجه است افزود: تولیدکننده امروز ارز نیمایی را با نرخ ۴۲۰۰ می‌گیرند فردا همین نرخ ۱۱هزار تومان می‌شود و کسی هم پاسخگو نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا