اخبار برگزیدهبازار خودرو

دلارِ «جهانگیری»پرایدِ «خیابانی»

اخبار بازار؛ سید علیرضا کریمی – به عقب برگردیم.به آن شبی که اسحاق جهانگیری همچون یک قهرمان عکس یک روزنامه‌ها شد و دلار جهانگیری ورد زبان‌ها گشت. اصرار پشت اصرار که طبق خروجی جلسه شبانگاهی دولت، تنها نرخ واقعی و اصلی ارز 4200 تومان است و مابقی قیمت‌ها رسمی نیست.به دنبال این تصمیم،تیم رسانه‌ای وقت بانک مرکزی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شروع کردند به «به به» و «چه چه» و اینکه کاری شده کارستان.حتی خاطرم است روزنامه هم حزبی اسحاق،تصویر وی را در قامت «بتمن» کشید و از بازگشت قهرمانانه جهانگیری خبر داد.خب اکنون نرخ دلار چقدر است دوستان؟ الان که در حال قلمی کردن این وجیزه هستم در بازار یک دلار آمریکا معادل 17 هزارتومان پول رسمی کشورمان است.البته در خوشبینانه ترین حالت!
آن زمان که جهانگیری از نرخ دلار دستوری خبر داد قدری قیمت ارز کاهش یافت و برخی نیز جو روانی غالب را باور کرده و فروشنده شدند اما دلار جهانگیری کمتر از یک ماه دوام یافت و مجددا نرخ ارز افزایشی شد.هرچند با آمدن همتی قدری بازار کنترل شد و ترمزدلار کشیده شد ولی مثل روز روشن بود که بازار دستکاری شده و طبیعی نیست.در واقع فنری است که همتی و دوستان اش آن را کشیده اند و مشخص نیست چه زمانی رها می‌شود.
ماجرای بازار خودرو نیز چنین است.تصمیمات اخیر سرپرست وزارتخانه صمت یک موش و گربه بازی جدید است و سودی ندارد جز آنکه قدری ذهن مردم از ماجرا دور شود و مجددا قیمت‌ها بالا خواهد رفت.همانطور که پیش از این گفتم مجددا نیز تاکید می‌کنم خرید پراید 90 میلیونی و حتی 100 میلیونی در این آشفته بازار برد است.
یکی از کارشناسان خبره اقتصادی چند روز پیش در تلگرام برایم نوشت:« دو قرن قبل آدام اسمیت گفت بازار را عرضه و تقاضا به تعادل می‌رساند اما اینجا همچنان تصور می‌کنند با بخشنامه بازار به تعادل می‌رسد.»خدمت شان نوشتم مگر می‌شود مسئول و مشاوری که این همه تجربه دارد و اندکی درس خوانده این مهم را نداند.مشکل بزرگتر از اقتصاد بیمار، بی صداقتی آقایان و دادن وعده‌های سرخرمن است.حداقل در این ماه مهمانی خدا صادقانه اعتراف کنند اولا زورمان به مافیای خودرو نمی‌رسد و ثانیا علیرغم تمام رانت ها،خاصه خرجی‌ها و قالب کردن گلگیر خودرو به ملت تحت عنوان آپشن(!) توان افزایش تولید را نداریم.شتر سواری دولا دولا نمی‌شود.دو خودروساز کشور زیان ده هستند و نمی‌توانند از قیمت‌های بازار کوتاه بیایند.شاید برای مدت زمان مشخص و کوتاهی قدری عقب نشینی کنند اما برمی گردند به ریل قبلی مجددا.
نمایندگان جدید هم اینقدر قمپز در نکنند و لغز نخوانند.مجلس قبلی فقط تا مرحله یک گزارش رفت و مجلس بعدی بعید است به آن مرحله هم برسد.جای دیگر باید برای این وضعیت تصمیم بگیرد و عمل کند.وزیر و وکیل نمی‌توانند.

 منبع: آقتاب یزد 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا