ترس در دل بورسی‌ها افتاد

اخبار بازار – در حالی که چشمان همه صبح دیروز به تابلوی اعلان معاملات بورس بود و سهامداران و خریداران در حال حساب و کتاب کردن بودند شاخص بورس در نخستین روز هفته در ادامه اصلاح‌های اخیر، روند خود را با رویکرد منفی آغاز و به کانال کمتر از یک میلیون واحد بازگشت. تا جایی که در ساعت ۹ و ۲۷دقیقه با ۲۰ هزار و ۸۷۵ واحد افت، عدد ۹۹۶ هزار و ۷۸۷ واحد ثبت شد و بر اساس آنچه در صبحگاه شنبه رخ داد همه شاخص‌های اصلی بورس مانند شاخص قیمت (وزنی – ارزشی)، شاخص کل (هم وزن)، شاخص قیمت (هم وزن)، شاخص آزاد شناور، شاخص بازار اول و شاخص بازار دوم در کنار شاخص کل با افت همراه شدند. در این بین نمادهای فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل)، بانک ملت (وبملت)، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو)، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان)، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند تا بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص بورس در نخستین روز هفته‌ای که هفته قبل آن داستان نوسان ارز و سکه بازار را متلاطم کرده بود این بار حال و هوای بورس تغییر کرده باشد! خریدارانی که فروشنده شدند اما هر چقدر فعالان بازار و سرمایه گذاران در بازار سرمایه چشم انتطار ماندند اما گویی شنبه روز آنها نبود و بازار در نیم‌ساعت پایانی نیز با همان روند یک ساعت پیش دنبال شد. فروشها باقی ماندند و خریداران در برخی نمادها نتوانستند کاری از پیش ببرند. اگر چه تلاش شد صف فروش برخی نمادها همچون «شپنا» و «فارس» جمع شود، اما به تعبیر روزنامه نگاران حوزه بورس شنبه هیجانی بورس برعکس شد؛ به گونه‌ای که شاخص بورس نزدیک 32 هزار واحد افت کرد و در محدوده 986 هزار واحد جاخوش کرد. “فولاد” در صدر فروشندگان قرار گرفت و به دنبال آن، «فارس»، «فملی»، «رمپنا»، «کگل»، «وبملت» و «تاپیکو» هم سعی کردند شاخص را با کمک هم به زیر بکشانند و البته در پایان بازار هم موفق به انجام این کار شدند و از پس آن بر آمدند! در فرابورس هم بانک دی که صبح شنبه پرتقاضا حاضر شد و لشکری از خریداران را پشت‌سر خود گذاشت، نتوانست چندان تافته جدا بافته با سایر نمادها شود و در ادامه متعادل شد و خریداران و فروشندگان کنار هم به رقابت پرداختند تا در پایان بانک دی رشد بالای 3 درصدی را ثبت کند. «مادیرا» هم قصه امروزش به مانند نماد «دی» بود، اما در پایان بخت با خریداران بود تا در نهایت با ثبت افزایش 5 درصدی، صف خریداران روی تابلو نقش ببندد. “ذوب” برعکس این دو نماد فرابورسی در معاملات شنبه صبح قبل از بازگشایی صف خرید داشت اما در پایان بازار با صف فروش روبه رو شد تا افت 5 درصدی را ثبت کند. البته با فشار فروش گروه فلزات اساسی و کانه‌های فلزی، انتظاری بیش از این از «ذوب» نمی‌رفت.
* خریداران «شستا» در صف فروش!
اما “شستا” هلدینگ عمومی چند رشته‌ای که پس از عرضه اولیه در بازار (27 فروردین 99) در بورس خبرها بود و به تعبیری شگفتی ساز بورس در سال جهش تولید شده بود هر چقدر تا پایان معاملات روز 23 اردیبهشت توانسته بود با فشار خریداران (بجز روز اول که قیمت آن نسبت به قیمت اسمی 760 درصد رشد داشت) 58درصد رشد کند، شنبه پس از تنها 15 دقیقه معامله، در صف فروش با 5درصد افت قیمت روبه رو شد تا رنگ از رخسار برخی خریداران تاره کار این سهام نیز بپرد! البته با توجه به موج هیجانی بازار و نداشتن استراتژی مناسب برای ارزشیابی سهم شرکت‌ها، انتظار می‌رفت که «شستا» در موقعیت فروش با صف روبه رو شود. اتفاقی که شاید تازه کاران در شوک قرار گرفته باشند اما اگر از حرفه‌ای‌ها بشنوند نیک خواهند فهمید که این ماجرای بازاری است که خریدارانش همیشه از سر هیجان به فروشنده تبدیل می‌شوند و البته عکس این قضیه هم صادق است. ورود نماد معاملاتی ایران خودرو (خودرو) به بورس پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر افزایش سرمایه آن هم بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت از جمله اتفاقهایی بود که شنبه با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله شد تا خودرویی‌ها پس از جولان در تیتر اول رسانه‌های مکتوب و مجازی و رادیو تلویزیونی این بار در بازار سرمایه نیز خودی نشان دهند..
* مدیرعامل بورس: برخی با رشد بورس موافق نیستند
بورس تهران که در سال جدید روزهای طلایی را پشت سر گذاشت و شاخص کل این بازار از یک میلیون واحد هم فراتر رفت، حدود 5روز است که رویه دیگری در پیش گرفته و شاهد روشن شدن چراغ قرمز این بازار هستیم. اتفاقی که مدیرعامل شرکت بورس تهران ضمن تشریح عوامل آن، اعلام کرد که کاهش شاخص بورس باعث خروج منابع از بازار سرمایه نشده است.. علی صحرائی در گفتگویی کوتاه با ایسنا با بیان اینکه شاخص کل بورس در روزهایی ۴۰ هزار واحد رشد کرده است، اظهار کرد: هفته‌هایی بوده که شاخص کل در تمام روزهای آن صعود کرده است. در این شرایط طبیعی است که برخی شناسایی سود ‌کنند و اقدام به فروش سهام خود در شرایطی که سود کرده‌اند، بکنند. وی با اشاره به نقش فضای مجازی و برخی رسانه‌ها در کاهش شاخص، گفت: در این میان فضای مجازی و برخی رسانه‌ها هم با اینکه بورس کشور مورد توجه قرار بگیرد موافق نیستند و بر حبابی بودن بورس تاکید می‌کنند. این موضوع در ذهن مخاطبان بی‌اثر نیست. مدیرعامل شرکت بورس تهران با تاکید بر اینکه منابعی از بازار سرمایه خارج نشده است، عنوان کرد: سرمایه‌گذاران منتظر هستند تا سهم‌ها را در قیمت بهتر خریداری کنند. باید توجه داشت بازار سرمایه یک بازار میان مدت است و سرمایه‌گذار نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشد.
آرامش و ثبات به بورس باز می‌گردد
فرزاد مکری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار روزنامه “آفتاب‌یزد” در خصوص تحلیل‌هایی که در خصوص عوامل ریزش دیروز می‌توان متصور بود، می‌گوید: خبر بازگشایی نماد ایران‌خودرو یکی از عوامل موثر در این ریزش باشد که مانند هفته پیش که هنگام بازگشایی نماد سایپا شاخص بازار سهام افت قابل توجهی کرد، این اتفاق را نیز تحت تاثیر قرار داده است. وی نوسان در دیگر بازارها را نیز عامل موثری در اتفاق امروز بازار سهام می‌داند و وقتی با پرسش خبرنگار ما در خصوص نبود نوسان ارز در صرافی‌ها مواجه می‌شود، می‌گوید: اگرچه چنین نوسانی رخ نداده است اما جدیدترین نرخ ارز در سامانه نیما که مربوط به 25 اردیبهشت ماه است نشان می‌دهد نرخ فروش دلار با افزایش ۵۰۰ تومانی و عبور از مرز ۱۶ هزار تومانی رقم ۱۶ هزار و ۱۴۸ تومان اعلام شده است. مکری در مورد تاثیر اخبار اولیه از بازار طلا نیز می‌افزاید: اگرچه این بازار نوسانات محدودی دارد. اما با توجه به سبقت بازدهی دلار و طلا نسبت به بورس در هفته گذشته، ممکن است برخی همچنان تمایل به خروج سرمایه از بازار سهام برای ورود به دیگر بازارها داشته باشند. این کارشناس بازار سرمایه افزایش نگرانی‌های سهامداران به واسطه برخی هشدارهای کارشناسان در اطلاع‌رسانی‌های هفته گذشته را نیز به عنوان عامل سوم توسط برخی معرفی می‌کند و می‌افزاید: “در حالی که هفته گذشته شبکه العالم در گفتگو با مدیرعامل بورس تهران چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای از بورس ترسیم کرده بود، اما عصر پنجشنبه اخیر در یکی از برنامه‌های زنده تلویزیونی در شبکه 3 سیما یکی از تحلیلگران اقتصادی هشدارهای جدی نسبت به ریزش شاخص بورس داد. اگرچه این برنامه در شبکه‌های اجتماعی مورد نقد جدی قرار گرفت که چرا در دوره حمایت از بازار سهام حتی از سوی مقامات عالی رتبه نظام، صداوسیما رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرده است!” البته این صاحبنظر بازار سرمایه در کنار این عوامل به همزمانی آن با اظهارات اخیر سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اشاره می‌کند که حسین مدرس خیابانی درباره بورس گفته است:”دست‌به‌دست شدن سهام بین کارخانه‌ها و بین دستگاه‌های شبه‌دولتی و دولت، هیچ خاصیتی برای صنعت، تولید و تجارت ندارد. این‌که امروز اگر بتوانند حتی دستگاه‌های شبه‌دولتی و نهادهای عمومی بیایند و سرمایه‌گذاری کنند و سهام شرکت‌هایی که تکنولوژیک هستند و نیاز به سرمایه‌گذاری دارند را بخرند بسیار مطلوب‌تر است تا اینکه بیایند و سهام‌ها را دست‌به‌دست کنند و فقط باعث شوند که شاخص بورس رشد نمادین پیدا کند.”
* بازار داغ طعنه‌ها و کنایات
اما پس از کاهش شاخص‌های بورس با وجود آنکه برخی از آن با افت و سقوط یاد می‌کنند و برخی با عنوان اصلاح اما بازتاب قابل توجه خود را در شبکه‌های اجتماعی نیز داشت تا جایی که یکی از کاربران فضای مجازی با بیان اینکه” تا یک برگ سهم نفروخته باشید و پول از حسابتان کم نشده باشد، نمی‌شود گفت ضرر کردید؛ این ترسی که در بازار می‌بینید بخاطر تاثیر حرف‌های دلالان و مغرض‌های بیمار هست که می‌خواهند مردم را بترسانند این بازار بر می‌گردد و با قدرت بیشتر به صعود ادامه می‌دهد، چون کسی که یک ماه در بورس باشه می‌داند هیچ جایی نمی‌تواند با پولش اینقدر سود کند. در این لحظات بهتر است به بقیه کارهای خود برسید چون من مطمئنم و یقین دارم این بازار با قدرت بر می‌گردد، پس پرسود و موفق باشید.” کاربر دیگری با طعنه‌های تندتری به برخی وحشت‌زدگان از سقوط شاخص شنبه واکنش نشان می‌دهد. او می‌نویسد: امروز روزی است که ترسوها از سهم‌ها پیاده می‌شوند و پولشان را محکم می‌گیرند و برای سالی ۱۲ درصد سود به بانک می‌برند. امروز روزی است که آنهایی که اشتباهی به بورس آمدند همه خداحافظی می‌کنند؛ امروز روزی است که سهامدار واقعی در بورس می‌ماند.
* “انرژی منفی‌”ها همه خارج می‌شوند!؟
اگرچه باز هم این داستان ادامه دارد… چون چند روز بعد همه این‌ها پول خود را از بانک می‌گیرند و دوباره به سمت بورس می‌آیند و درصف‌های خرید می‌نشینند تا شاید سهم دندان‌گیری عایدشان شود. کما اینکه یکی از روزنامه‌نگاران با سابقه حوزه بورس هم با استناد به تجربیاتش به فعالان بازار سرمایه توصیه می‌کند تا فقط سهامداری کنند و مواظب باشند کار اشتباهی نکنند. آری؛ این روزها هر روز یک مدل پرسش به اذهان فعالان بازار سرمایه و مشتاقان به حضور و سرمایه‌گذاری در بورس خطور می‌کند. اینکه تا چند روز پیش نگران این هستند چه سهامی بخرند تا سریع‌تر رشد کند!؟ اگرچه حال نگران هستند که نکند بدبخت شوند! در واقع یک روز پرسش از انتخاب سهم است، یک روز نگران از بالا نرفتن و یک روز هم ریختن سهم! گویی این قاعده بازی بورس است که دل برخی ناواردها و تازه واردها را آشوب کرده است. کما اینکه شاید دیروز وقتی خیلی از سهامداران حرفه‌ای از اکانت معاملات خود خارج می‌شدند این شعر را زمزمه می‌کردند که “ای به قربان آن دل‌های پریشانتان، نگران نباشید بازار همین است”

 منبع: آفتاب یزد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا