اخبار برگزیدهبازار خودرو

حذف ۴ صفر از پول ملی بی‌فایده است

اخبار بازار؛ صفورا طالب‌زاده – غلامرضا سلامی اقتصاددان و کارشناس بازار پول و سرمایه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه «امروز» در این رابطه گفت: حذف ۴ صفر باید زمانی انجام شود که بتوان تورم را کنترل کرد ولی با توجه به شرایط فعلی و چشم‌انداز پیش رو به‌گونه‌ای نیست که کنترل شود بنابراین ممکن است چند سال بعد مجبور شویم مجدداً چند صفر دیگر را حذف کنیم.
وی ادامه داد: دولت‌ها زمانی اقدام به این کار می‌کنند که نرخ تورم را تک‌رقمی مثلاً در نرخ ۲ یا ۳ درصد ثابت نگهدارند. با این نرخ حدوداً ۴۰ درصدی، اگر دولت ۴ صفر را از پول ملی حذف کند، چند سال بعد دوباره به مشکل بر خواهد خورد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این کار دولت بی‌فایده است زیرا فعلاً زمان مناسبی برای این کار نیست تصریح کرد: این اقدام دولت قطعاً تبعات و تأثیر معکوس هم روی زندگی مردم خواهد داشت و موجب سردرگمی‌های زیادی می‌شود. این اقدام علاوه بر اثر روانی در جامعه، بر روی قیمت‌ها نیز تأثیر زیادی خواهد گذاشت.
سلامی اظهار کرد: چنانچه دولت قصد حذف ۶ و یا ۳ صفر را داشت این کار، روند را راحت‌تر می‌کرد ولی حذف ۴ صفر مشکلات خود را دارد.
وی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی ضرورت و اولویتی برای انجام این کار نبود افزود: چاپ سکه‌ها و اسکناس‌های کوچک مثل ۱۰۰، ۲۰۰ و حتی ۱۰۰۰ تومان برای دولت هزینه زاست و هزینه چاپ و ضرب آنها بیشتر از ارزش ذاتی آنهاست. یکی از توجیهاتی که بانک مرکزی در انجام این کار ارائه می‌دهد موضوع صرفه‌جویی در چاپ اسکناس و ضرب مسکوکات است.
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به تأثیر تورمی این موضوع و اینکه شکاف فعلی طبقاتی را تشدید می‌کند یا نه، افزود: از لحاظ تئوری جواب منفی است ولی قطعاً از لحاظ عملی، آنچه در زبان گفتاری به‌ویژه در بین فروشندگان رایج است را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌طور مثال کالایی که ۱۲۰۰ تومان شود فروشنده برای اینکه رُند شود آن‌را ۱۵۰۰ یا ۲۰۰۰ تومان می‌خواند و می‌فروشد.

 منبع: روزنامه امروز 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا