عادی شدن شرایط غیرعادی کرونا

اخبار بازار؛ زهرا داستانی – آمارهای وزارت بهداشت درباره تعداد مبتلایان و جانباختگان کرونا اگرچه در برخی روزها بالا و برخی دیگر روند کاهش را نشان می‌دهد اما طی روزهای گذشته براساس آنچه سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده روند افزایشی را نشان می‌دهد. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته در توضیح آخرین موارد بروز کووید ۱۹ در کشور، آمار مبتلایان از ۱۰ تا ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ را بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۵۱۶ بیمار جدید اعلام و تعداد جانباختگان را ۶۳ بیمار عنوان کرد. این در حالی است که ۱۰ خرداد ماه، او از تشریح تعداد مبتلایان و جانباختگان کووید 19 از 9 تا ١٠ خرداد ۱۳۹۹، تعداد مبتلایان را 2 هزار و ٢٨٢ بیمار جدید اعلام و تعداد جانباختگان از این بیماری را ۵۷ فوتی اعلام کرده بود. بر این اساس تعداد مبتلایان و جانباختگان در طول 24 ساعت با افزایش رو‫به‫رو بوده است. کیانوش جهانپور، معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره چرایی افزایش تعداد موارد روزانه کووید ۱۹ در کشور گفته است: «به هیچ وجه قدرت بیماری‌زایی کروناویروس کم نشده و ویروس همچنان در حال گردش است. اما اتفاق جدیدی که در سطح کشورمان افتاده آن است که تست‌هایی سرپایی را به شدت افزایش داده‌ایم و تا کنون بیش از ۲۰۰هزار تست سرپایی انجام داده‌ایم که شامل موارد دارای علایم بسیار خفیف بودند و یا برای غربالگری مراجعه کرده‌اند و به این ترتیب در مراحل اولیه شناسایی شده‌اند. از میان تست‌های اخذ شده از موارد سرپایی، ۱۰ تا ۱۲ درصد مثبت هستند و البته این افراد نیازمند بستری بیمارستانی نیستند و می‌توانند در منزل ایزوله شوند و در مراحل اولیه کاملا بهبود یافته‌اند.» او ادامه داد‫: «از نظر ما شناسایی این افراد یک دستاورد مثبت است و هر‫چه زودتر این افراد شناسایی شوند، کمک کننده است‫ چرا که این افراد ایزوله می‌شوند و به این ترتیب امکان انتقال به دیگران کاهش می‌یابد. علت دوم نیز آن است که این افراد ممکن است خودشان علامت نداشته باشند اما در ارتباط با افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و سالمندان و انتقال بیماری، در آن افراد می‌توانند بیماری شدید ایجاد کنند.» ‬‬‬‬‬
افزایش دوباره مبتلایان به بیماری کووید 19 اما در حالی است که بسیاری از مردم به زندگی عادی خود بازگشته‌اند، اغلب مشاغل به جز معدودی از آنها از جمله تالارهای پذیرایی، استخرها و ورزشگاه‌ها به کار خود بازگشته‌اند، کمتر کسی در خیابان‌ها دیده می‌شود که ماسک به صورت داشته باشد، هنگام برخورد با شخص دیگر از محل دیگری عبور کند، در مغازه‌ها، بقالی‌ها و حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبری از رعایت فاصله اجتماعی نیست. اگرچه که تا پیش از این که رستوران‌ها، فست‌فودی‌ها و کافه‌ها اجازه فعالیت نداشتند و به کار بیرون بری مشغول بودند هم مردم کنار خیابان می‌نشستند بستنی، قهوه، پیتزا، حلیم و … می‌خوردند اما حالا با بازگشایی دوباره این مراکز هرچند نه به اندازه گذشته اما با رویی گشاده به استقبال بازگشایی رستوران‌ها و کافه‌ها رفته‌اند.
جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت گفته است که «بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مردم نسبت به سه هفته قبل تصور می‌کنند ویروس ضعیف شده و به سمت عادی سازی روابط پیش می‌روند. این موضوع بسیار خطرناک است.» با این حال اما او گفته که علی‫رغم این خطر نقطه قوتی وجود دارد و آن این است که ایرانیان دیگر از ویروس نمی‌ترسند. با این حال وزارت بهداشت از عادی انگاشتن شرایط واهمه دارد. او گفت‫: «سه هفته قبل ۸۲ درصد مردم پروتکل‌ها را رعایت می‫کردند و در بدترین نقاط مانند تهران این رعایت تا ۶۲ درصد بود. اکنون میزان رعایت نکات بهداشتی در مردم تهران به ۵۶ درصد رسیده است. در استان‌های جنوبی نیز کمترین جایی که این پروتکل‌هارا رعایت می‌کردند استان خورستان بوده است.»‬‬‬
با این حال اما مسئولان وازرت بهداشت پس از هشدارهایی که درباره عواقب بی‌توجهی و عدم هشیاری مردم نسبت به کرونا داده‌اند، حالا سخن از آماده‌سازی برای زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا به میان آورده است.
کیانوش جهانپور، معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه کرونا حالا حالاها مهمان ما است،‌ گفته است: «تا زمانی که واکسن تولید نشود این ویروس مهمان کشورها است؛ ‌ توجه کنید در صورت تولید واکسن امسال به دست ما نخواهد رسید و باید خودمان را آماده کنیم که در شرایط مسالمت آمیز با کرونا زندگی کنیم تا به ما آسیب نرساند. اگر توجه کنید اکنون دیگر بسیاری افراد با یکدیگر دست نمی‌دهند و این فرهنگ تقریبا جا افتاده که این کار نوعی مقابله با انتقال ویروس است. پیشنهاد مشخص من این است که هر وزارتخانه به این سوال پاسخ دهد که چگونه می‌تواند فعال باشد ولی مانع انتقال ویروس به کارکنانش شود. مثلا وزارت ورزش فکر کند چگونه لیگ را برگزار کند اما مانع ابتلای بازیکنان به کرونا شود.»
اگرچه مسئولان وزارت بهداشت از تغییر فرهنگ مردم سخن گفته‌اند، اما آنچه در سطح جامعه مشاهده می‌‌شود خلاف آن را ثابت می‌کند. حضور مخفیانه مردم در پارک‌های جنگلی از جمله معدود پارک‌هایی که همچنان توسط شهرداری بسته مانده‌اند، نمونه‌ای از آنها است. اتفاقی که سبب شده تا مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران نسبت به بسته بودن درهای پارک چیتگر انتقاد کرده است. با اشاره به تعطیلی پارک چیتگر گفت: پارک چیتگر با داشتن 950 هکتار مساحت، بزرگترین پارک جنگلی تهران است که دو ایستگاه مترو نیز دارد. او با بیان اینکه ستاد مقابله با کرونا نسبت به بازگشایی بوستان‌ها اقدام کرده اما چیتگر همچنان بسته است، اظهار کرد: «با اینکه مردم به زحمت و با وجود بسته بودن درها، خود را به پارک می‌رسانند؛ اما شائبه‌های وجود دارد که درپی تعطیلی بوستان، اتفاقاتی در پارک رخ می‌دهد که البته مستند نیست و باید بررسی کنیم.» فراهانی با بیان اینکه همه بوستان‌ها باز هستند الا چیتگر گفته است: «این مسئله موجب نارضایتی مردم شده به گونه‌ای که دبیر شورایاران در نامه‌ای به بسته بودن پارک چیتگر گلایه کرده و این بسته بودن تصویر بدی از مدیریت شهری ایجاد کرده است.»
مسئولان وزارت بهداشت، در حالی که اغلب پارک‌های کوچکی که ظرفیت پذیرش حجم بالای مردم را ندارند، بازگشایی شده‌اند، با بازگشایی پارک‌های جنگلی مخالفند. جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره بازگشایی پارک‌های جنگلی گفته است: «اگر پارک‌ها برای قدم زدن و حضور کوتاه مردم باز شود، شاید مشکلی نداشته باشد، اما معمولا پارک‌های جنگلی محل تجمع افراد زیادی است و حتی شلوغی در زمین بازی و رستوران پارک شرایط نامناسبی را فراهم می‌کند. درخصوص بازگشایی طرح سالم سازی سواحل نیز این نگرانی وجود داشت که در صورت فعالیت دکه‌های فروش بلال، جگر و… احتمال انتقال ویروس کرونا افزایش یابد.»
حالا اگرچه سخن از پایان سال تحصیلی با اتمام ارزیابی آموزشی از دانش‌آموزان به میان آمده، با نزدیک شدن به تعطیلات تابستانی باب تازه‌ای برای سفرهای تابستانی باز شده است، احتمال می‌رود که روند افزایش و موج دیگر مبتلایان به بیماری کووید 19 پس از تعطیلات تابستانی در راه باشد. موجی که همزمان با بازگشایی دوباره مدارس خواهد بود. اتفاقی که ممکن است برای بار دیگر مدارس را به تعطیلی بکشاند. سخنگوی وزارت بهداشت درباره نگرانی‌های احتمالی نسبت به گسترش بیماری در تعطیلات آخر هفته و آغاز سفرها، گفته است: «هر اتفاقی که می‌افتد ما انتظار داریم نتایج آن را دو هفته بعد ببینیم. مثلا در رعایت نکات بهداشتی و عدم خروج از منزل در ۱۳ بدر و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نتایج را دو هفته بعد دیدیم. اکنون سفرها امکان انتقال ویروس از فرد ناقل به سایر نقاط را دارد. اگر مردم رعایت کنند و حتما به توصیه زدن ماسک گوش کنند اوضاع می‌تواند بهتر باشد. از طرفی اگر در سفر در حریم خانواده خود باشند، بازار و رستوران نروند و تا حد امکان با خودرو شخصی خود سفر کنند و از همه مهم تر ماسک داشته باشند، باز هم ممکن است اوضاع بهتر باشد.» حال باید منتظر ماند و دید که شمار مبتلایان بعد از تعطیلات تابستانی چه می‌شود و مسئولان دست به چه ابتکارات عملی برای کاهش شمار بیماران خواهند زد.

 منبع: ابتکار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا