روابط عمومی

صنعتی سازی ساختمان در کشور زیر ۱۰ درصد

اخبار بازار – به گزارش اخبار بازار ایران به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا ، شیوع ویروس کرونا و اوج آن در اواخر سال گذشته تاثیر بسزایی در کسب و کارها داشت. شیوع ویروس کرونا باعث شد تا ستاد مقابله با کرونا برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا با ابلاغ مصوبه ای فعالیت تمامی پروژه های ساختمانی را تعطیل اعلام کند. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که برخی از مسوولان ذیربط به خصوص اعضای سازمان نظام مهندسی تهران اعلام کردند که کارگاههای ساختمانی بخشنامه تعطیلی پروژه ها را اجرا نکردند.
برخی کارشناسان و فعالان بر این باور بودند که تعطیلی موقت کارگاه های ساختمانی برای جلوگیری از شیوع کرونا ضرورت دارد.
حال سوال این است که تعطیلی کارگاه های ساختمانی از اواخر سال گذشته چه تاثیری بر عرضه و تقاضای مسکن خواهد داشت.
فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار هیبنا با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کرونا، ستاد کرونا تصمیم گرفت تا پروژه های ساختمانی تعطیل شوند گفت: پس از اینکه بخشنامه تعطیلی پروژه های ساختمانی ابلاغ شد اکثر کارگاههای ساختمانی تعطیل شدند. حال پس از گذشت ماهها هنوز برخی از کارگاههای ساختمانی تعطیل هستند و این موضوع بر تولید و عرضه مسکن تاثیر منفی خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه در دو ماه نخست امسال تمام کارگاههای ساختمانی تعطیل بودند و با عادی تر شدن وضعیت هم هنوز برخی کارگاههای ساختمانی روال عادی خود را پیدا نکرده اند اظهار داشت: فرصت های اساسی تولید مسکن عملا از دست خواهد رفت چرا که معمولا سازنده های مسکن در ماههای بهمن و اسفند با اتمام پروژه های خود به دنبال اخذ مجوز و دریافت پروانه ساختمانی می روند اما عملا با تعطیلی پروژه ها هم زمان اتمام پروژه ها به تاخیر افتاده و هم اینکه سازنده ها به دنبال پروانه جدید ساخت نرفته اند.
پورحاجت با تاکید بر اینکه ساختار سنتی سازی حاکم بر بخش مسکن و ساخت و ساز موجب تاخیر در اتمام پروژه ها می شود گفت:در حال حاضر صنعتی سازی ساختمان زیر 10 درصد است و مابقی پروژه ها به شکل فیزیکی و سنتی انجام می شود.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه تامین امنیت و پروتکل های تعیین شده از سوی ستاد کرونا ساخت و ساز را با کندی مواجه کرده اظهار داشت: یک ماه پایانی سال گذشته و دو ماه ابتدایی سال شرایط خوبی در حوزه ساخت و ساز چه به لحاظ اجرایی و چه به لحاظ صدور پروانه ساختمانی نداریم و این یک چالش بزرگ و اساسی برای دولت در آینده خواهد بود.
پورحاجت با اشاره به اینکه سالانه باید بر اساس طرح جامع مسکن 900 هزار واحد مسکونی تولید شود گفت: در خوشبینانه ترین حالت در کشور 300 هزار واحد مسکونی تولید می شود. پس این آمار نشان می دهد که حوزه ساخت و ساز روزهای خوبی را سپری نمی کند.
وی تاکید کرد: دولت باید در این شرایط به فکر بهبود فضای کسب و کار باشد. چرا که اگر فضای کسب و کار در بخش مسکن از این وضعیت بن بست و بی رمق خارج نشود تعادل به بازار مسکن و ساخت و ساز بازنخواهد گشت.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا صنعتی سازی در مسکن ملی رعایت و اجرا می شود گفت: در مسکن مهر صنعتی سازی تا حدودی وضعیت بهتری داشت اما در مسکن ملی باید دید که مسوولان چه تمهیدات و برنامه ای خواهند داشت.
وی افزود: به هر حال صنعتی سازی در پروژه های بزرگ صورت می گیرد اما بخش عمده ساخت و ساز کشور، ساخت و ساز درون شهری است. اما ساخت و ساز درون شهری آن ساختار لازم را برای تولید مسکن صنعتی از لحاظ توجیه پذیر بودن اقتصادی برای سرمایه گذاران ندارد.به گزارش هیبنا، به نظر می رسد برای گسترش صنعتی سازی در کشور نیاز است تا ابتدا دولت برخی موارد مهم را پیش بینی و آنها را مورد توجه قرار دهد. بنابراین اگر تسهیل ورود سرمایه های مناسب و حمایت از سرمایه گذاران گسترش پیدا کند اولین قدم می تواند محکم برداشته شود. اما به نطر می رسد همزمان با تشویق و حمایت از سرمایه گذاران باید از ورود تکنولوژی و مطالعات جامع و آموزش نیروی انسانی غافل نشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا