بازار خودرو

تجمع حواله داران خودروی ام جی 360 مقابل سازمان حمایت

اخبار بازار – برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه ای با عنوان «عدم انجام تعهدات شرکت خودروسازی صنعت خودرو آذربایجان آذویکو» خواستار پیگیری این موضوع شده بودند.

خبرگزاری فارس نیز با انتشار چندین مطلب و گزارش این موضوع را پیگیری کرد اما ظاهراً مشکل حواله داران آذیکو همچنان ادامه دارد.

در این راستا، جمعی از حواله داران خودروی ام جی۳۶۰ شرکت آذویکو (صنعت خودرو آذربایجان) در اعتراض به عدم تحویل خودرو از سوی این شرکت با قیمت قطعی، امروز مقابل ساختمان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان تجمع کردند.

یکی از تجمع کنندگان در این مورد به خبرنگار فارس گفت: حواله داران خودروی ام جی۳۶۰ درخواست تحویل خودرو با قیمت قطعی که در قرارداد قید شده را دارند.

وی افزود: آذویکو تنها خودرو سازی است که با گذشت بیش از یک سال از موعد تحویل خودروها، همچنان تعهد معوق در قبال خریداران دارد.

بهمن سال گذشته، وحید منایی عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در ارتباط با آخرین پیگیری‌های صورت گرفته پیرامون پرونده شرکت صنعت خودرو آذربایجان (آذویکو) گفته بود:  با توجه به ارجاع پرونده شرکت بدلیل عدم ایفای تعهدات به سازمان تعزیرات حکومتی و نظر به آخرین پیگیری‌های انجام شده مراتب از طریق شعبه 64 تعزیرات حکومتی استان تهران نیز در حال رسیدگی و تعیین تکلیف است.

* خودروهای ناقص کف کارخانه زیر نظر تعزیرات تکمیل و تحویل می‌شود

عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت گفته بود: در این ارتباط با توجه به وجود حدود 746 دستگاه خودروی ناقص کف کارخانه شرکت، مقرر شد، شرکت صنعت خودرو آذربایجان تحت نظارت شعبه مذکور نسبت به تکمیل و واگذاری آن بر اساس تاریخ اولویت ثبت نام و تحویل این خودروها به خریداران مرتبط اقدام کند.

وی گفته بود: ضمنا تا این تاریخ شرکت مذکور با تعدادی از مشتریان توافق نموده و اصل و سود مبالغ پرداختی را به مشتریان عودت داده  و برخی از پرونده ها نیز از طریق محاکم قضایی تعیین تکلیف شده است. با توجه به تعهدات باقیمانده، شرکت مکلف شده نسبت به ارائه راهکارهایی از قبیل تحویل خودروی جایگزین و همچنین توافق با سایر مشتریان برای  عودت اصل و سود وجوه به ایشان اقدام  کند.

به گفته منایی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در حدود وظائف قانونی خود تا ایفای آخرین تعهد باقی مانده در خصوص تمامی شرکت های عرضه کننده پیگیری لازم را انجام خواهد داد و شرکت های مربوطه نیز در این ارتباط مکلف به رعایت آئین نامه ها و ضوابط ابلاغی مرتبط هستند.

* نامه نگاری مالباختگان با فارس

بهمن سال گذشته جمعی از مالباختگان آذیکو در نامه ای به مدیرعامل خبرگزاری فارس خواستار پیگیری این موضوع از طریق این خبرگزاری شده بودند. در نامه ای مالباختگان آمده بود: بیش از 4000 نفر مالباخته،در بازه زمانی اردیبهشت 97 تا تاریخ 970415 اقدام به ثبت نام خودروی mg360 از شرکت صنعت خودرو آذربایجان آذویکو با قیمت قطعی و سررسید تحویل 100، 120، 140 روزه نموده‌ایم و 50 درصد قیمت خودرو را به صورت نقد در زمان ثبت نام پرداخت نموده‌ایم.

شرکت آذویکو بعد از اعلام برنامه زمان بندی تحریم های ظالمانه آمریکا و با علم و اطلاع و آگاهی کامل نسبت به تحریم‌ها و تبعات آن و با تبلیغات گسترده و دروغین و با ادعای اینکه تحریم‌ها هیچ تاثیری در تحویل خودروها ندارد و به اندازه چندین برابر پیش فروش‌ها قطعه در داخل کشور وجود دارد، اقدام به پیش فروش حدود 6400 دستگاه خودرو نموده‌است. تمامی مدارک و مستندات مصاحبه ها و ادعاهای مسئولین وقت و فعلی این شرکت موجود می‌باشد.

حال پس از گذشت بیش از یک سال از موعد تحویل خودروها، این شرکت از تحویل خودروها امتناع کرده و به هیچ وجه پاسخگوی حواله‌داران نمی‌باشد و در جدیدترین اظهار نظر، اعلام کرده است که هیچ خودرویی را تحویل نخواهد داد و حواله‌داران می‌توانند انصراف دهند.

این در حالی است که طبق آمار رسمی بانک مرکزی، شرکت صنعت خودرو آذربایجان تا پایان اسفند 97 به میزان 20میلیون دلار ارز دولتی4200 تومان دریافت کرده‌است و همچنین طبق آمار رسمی ماهانه تولید خودرو منتشر شده توسط وزارت صمت تا پایان اسفند97 تعداد 3570 دستگاه خودرو تولید کرده ‌است.

همچنین طبق مدارک موجود این شرکت برای پیش فروش 6400 دستگاه خودرو در اردیبهشت، خرداد و تیر 97 هیچگونه مجوزی از وزارت صمت نداشته و مجوز پیش فروش حدود 5400 دستگاه را در تاریخ 970409 تنها 6 روز مانده به پایان پیش فروش و بعد از حدود 3 ماه پیش فروش خودرو و اخذ وجوه از حواله داران دریافت کرده است.

مراجعات و مکاتبات و شکایات حواله داران این شرکت به مراجع دولتی و نظارتی مانند وزارت صمت هم تاکنون هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته و متاسفانه پاسخگوی مالباختگان نبوده‌اند.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا