رکورد شکنی بورس انرژی ادامه دارد؟

اخبار بازار – بورس انرژی به منظور انجام معاملات حامل‌های انرژی از سال ۹۱ شروع به کار کرد و طی سال‌های گذشته خرید و فروش در این بورس با نوسانات زیادی همراه بود به گونه که با عرضه نفت خام از سال گذشته و فروش محدود آن برخی از شکست بورس انرژی صحبت کردند.

از ابتدای امسال با عرضه محصولات متنوع انرژی میزان فروش محصولات با رشد مناسبی همراه بوده است به گونه‌ای که طی هفته گذشته با ثبت رکوردی در ارزش معاملات ۴ هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان بهترین فصل مالی بورس انرژی رقم خورد با توجه به ارائه محصولات در هفته جاری می‌توان شاهد بالاترین رقم فروش در این بازار بود، در این میان عرضه برق در بورس انرژی می‌تواند به افزایش استقبال و فروش محصولات منجر شود.

برخی از کارشناسان افزایش فروش در بورس انرژی را ناشی از افزایش قیمت ارز و افزایش میل به صادرات می‌دانند.

بورس انرژی به افزایش شفافیت کمک می‌کند

رضا مقیمی با اشاره به ماهیت بورس انرژی اظهار کرد: کاهش هزینه پالایشگاه‌ها و بالا رفتن میل به رقابت میان فعالان اقتصادی از مزایای ارائه حامل‌های انرژی در بورس است البته باید به شفاف سازی نحوه فعالیت شرکت‌ها نیز اشاره کرد.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: با توجه به نرخ ارز، بورس انرژی می‌تواند زمینه افزایش صادرات را فراهم کند و درآمد‌های ارزی را افزایش دهد.

وی افزود: مالکیت شرکت‌ها برای حضور در بازار انرژی مورد ارزیابی نخواهد گرفت و به همین موضوع می‌تواند زمینه فعالیت طیف وسیعی از خریداران داخلی و خارجی را تامین می‌کند.

مقیمی بیان کرد: بورس انرژی توانسته انحصار فروش نفت در کشور را تمام کند و با شفاف سازی بسیاری از ابهامات این بخش را جواب دهد.

مقیمی عنوان کرد: تحریم‌های یکجانبه آمریکا شرایط را برای حضور ایران در بازار‌های جهانی سخت کرده است و عرضه در بورس می‌تواند این محدودیت‌ها را دور بزند.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: ارائه انواع فراورده‌های پتروشیمی، نفت خام، برق می‌تواند ضمن تنوع بخشی به فروش میزان استقبال از بورس را نیز افزایش دهد.

وی ادامه داد: خرید و فروش در بورس انرژی بر پایه ریال است با توجه به حضور خریداران خارجی باید زمینه برای خرید با سایر ارز‌های رایج را فراهم کرد.

مقیمی بیان کرد: کاهش مصرف بنزین در کشور می‌تواند زمینه افزایش آن در بورس انرژی را فراهم کند و با توجه به نیاز همسایگان ایران به بنزین زمینه افرایش صادرات در بازار‌های اطراف را مهیا کرد.

 منبع: میزان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا