اخبار برگزیدهبازار تولید و تجارت

۴ انحصارگر لبنی چه کسانی هستند؟

اخبار بازار؛ امیر داداشی طی چهار ماه اخیر کرونا هم به بهانه‌ای دیگر تبدیل شده تا به یکباره شاهد بروز گرانی‌های بی‌دلیل و منطق در بازارهای مختلف باشیم. فعالان حوزه لبنیات نیز از میانه خرداد تحرکات خود را برای بالابردن قیمت‌ها آغاز کرده‌اند. مسئولان سازمان تعزیرات و وزارت صمت نیز بدون اینکه نظارت دقیقی بر بازار داشته باشند، تنها به چند مصاحبه و غیرقانونی‌خواندن گرانی‌ها بسنده کرده‌اند. در حالی افزایش قیمت محصولات لبنی به بهانه‌هایی نظیر کرونا، افزایش نرخ ارز و تشدید تحریم‌ها آغاز شده که بعضی از اقلام نظیر شیرخشک با مازاد شدید تولید مواجه هستند و با صادرات آن می‌توان ارزآوری مناسبی برای کشور داشت. با این حال به نظر می‌رسد صادرات محصولات لبنی و تعدیل قیمت آنها به زیان بعضی از رانت‌جویان و انحصارطلبان تمام می‌شود. انحصارطلبانی که روز گذشته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی در یک نشست خبری تعداد آنها را چهار برند دانست و گفت: این چهار برند تمام امور را در درست گرفته‌اند؛ در گرفتن ارز ۴۲۰۰، در صادرات، واردات نفر اول هستند. حتی مصوبات هم به قلم آنها نوشته و تصویب می‌شود. با این حال «آرمان ملی» برای اینکه نام چهار نفری که علی احسان‌ظفری به آن اشاره داشت به‌طور مشخص شفاف شود گفت‌وگویی اختصاصی با او انجام داد که مشخص شد منظور وی چهار شرکت میهن، کاله، دامداران و شَکِلّی است.

بعد از گراني‌ عجيب خودرو در اوايل سال جاري بود که سعيد ليلاز، تحليلگر مسائل اقتصادي، در توجيه افزايش مستمر قيمت خودرو اين‌چنين اظهار نظر کرد که «چطور قيمت لبنيات افزايش پيدا کند، اما قيمت خودرو ثابت بماند؟»! سخني که نشان مي‌دهد گويا نرخ لبنيات به يک شاخص اقتصادي براي قيمت‌گذاري ساير بازارها تبديل شده است. اين در حالي است که بررسي بازار لبنيات نشان مي‌دهد تحريم، دلار و کرونا نه‌تنها باعث کاهش توليد نشده‌اند، بلکه امروز مازاد توليد هم وجود دارد که متاسفانه به دلايل مرزهاي صادراتي را روي آنها بسته‌اند. در همين زمينه مديرعامل اتحاديه فرآورده‌هاي لبني روز گذشته در يک نشست خبري با اشاره به دپوي شيرخشک در انبارها گفت: انحصارگران با نفوذ و کارشکني خود اجازه صادرات اين کالا را نمي‌دهند. به گفته علي احسان‌ظفري تعداد اين انحصارگرايان به انگشتان يک دست هم نمي‌رسد که بعضي از مصوبات به قلم آنها نوشته شده است. او دليل کارشکني انحصارگرايان را چشم اميد آنها به دلار 4200 توماني خواند. به گفته احسان‌ظفري اين انحصارگرايان از طريق دامپينگ و فروش ارزان لبنيات ايراني در عراق انحصار منطقه را به دست گرفته‌اند و چرخ‌دنده صنايع لبني را خرد کرده‌اند. احمد اکبريان، رئيس هيات مديره اتحاديه دامداران البرز، نيز اين موضوع را تاييد کرد که انحصارگرايان درصدد با قطع صادرات شيرخشک به ارز 4200 توماني براي واردات کره دست پيدا کنند.

1200 کارخانه قرباني 4 برند

«آرمان ملي» براي پاسخ به اين پرسش که اين چهار انحصارگر لبني چه کساني هستند و چطور به اين انحصار دست يافته‌اند، به سراغ مديرعامل اتحاديه فرآورده‌هاي لبني رفته است. علي احسان‌ظفري در گفت‌وگوي اختصاصي با «آرمان ملي» مي‌گويد: ميهن، کاله، دامداران و شَکِلّي چهار برند مورد اشاره هستند که انحصار واردات کره را به دست گرفته‌اند و دولت هم با آنها همکاري مي‌کند. اخيرا مجوز واردات 45 هزار تن کره را هم به آنها داده است که رانت ريالي آن به بيش از 2000 ميليارد تومان مي‌رسد. او ادامه مي‌دهد: در اين صنعت هر تصميمي که گرفته مي‌شود به نفع اين چهار برند است. اکنون با اينکه با مازاد توليد شيرخشک مواجه شده‌ايم، اما از آنجايي که اين چهار شرکت تمايلي به صادرات ندارند، وزارت صمت هم فعلا مانع صادرات شيرخشک شده است. اگر نگاهي به قيمت‌ها هم داشته باشيم، همواره افزايش قيمت‌ها از اين چهار شرکت شروع مي‌شود. احسان‌ظفري مي‌افزايد: 1200 کارخانه لبني قرباني اين انحصار شده‌اند. در ايران ديگر نه صنعت لبنيات وجود دارد و نه انجمن لبني؛ هر گاه صحبت از اقتصاد لبنيات مي‌شود؛ يعني فقط نمايندگي اين چهار شرکت. اسما 1200 کارخانه لبنيات در کشور وجود دارد، اما ديگر بيشتر از 440 کارخانه فعال نيستند و مابقي تعطيل شده‌اند.

 منبع: آرمان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا