بازارچه

ورود «مرکز داده تبریز» به مدار، جهت تقویت چرخه محتوای کشور

اخبار بازار – این مرکز داده که با سرمایه‌گذاری گسترده همراه اول فردا – یکشنبه – در محیطی به مساحت سه هزار مترمربع در سه‌ طبقه با ظرفیت ۲۵۰ رک و قابل توسعه تا ۳۵۰ رک و با قابلیت نصب بیش از سه هزار سرور فیزیکی و مجازی به بهره‌برداری می‌رسد، نقش مهمی در توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات خواهد داشت.

بزرگ‌ترین مرکز داده غرب و شمال‌ غرب کشور موسوم به «دیتاسنتر تبریز» توسط شرکت ارتباطات سیار ایران و با هدف تقویت زیرساخت‌های خدمات متنوع مخابراتی و فناوری اطلاعات، ایجاد زیرساخت‌های خدمات ابری، کمک به ارتقاء و پایداری شبکه همراه اول، در مدار قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد.

آن‌طور که کارشناسان می‌گویند توزیع متوازن ترافیک شبکه در غرب و شمال غرب کشور، اتصال به مرکز تبادل اینترنت و تقویت چرخه محتوا، کمک به ایجاد خدمات ارتباطی در روستاها و هوشمندسازی مدارس، ایجاد بستر مناسب برای شرکت‌های تأمین‌کننده خدمات شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها از جمله مزایای بهره‌برداری از این مرکز داده است.

سرمایه‌گذاری گسترده همراه اول در راه‌اندازی دیتاسنتر تبریز، گام مهمی در ارتقاء و تکمیل شبکه ملی اطلاعات است؛ به طوری که اخیرا نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز درباره راه اندازی این مرکز و اهمیت آن در توسعه شبکه ملی اطلاعات تاکید کرده است.

آذری جهرمی با بیان اینکه تکمیل زیرساخت شبکه ملی اطلاعات به‌زودی انجام می‌شود، گفته است: «به همین مناسبت در تبریز یک مرکز بزرگ را افتتاح خواهیم کرد، ضمن اینکه در مرداد ماه نیز مرکز داده مادر شبکه اطلاعات نیز در تهران راه‌اندازی می‌شود. تجربه نشان داده مراکز داده محلی به توسعه اقتصادی کمک کرده و اکوسیستم فناوری را تقویت می‌کند. پیش‌بینی ما این است که سرویس‌های ابری روی اشتغال‌‌زایی، کارآفرینی و رشد اقتصادی کل منطقه تاثیر مثبتی داشته باشد.»

دیتاسنتر(مرکز داده) به مجموعه‌ای از زیرساخت‌های ارتباطی و تجهیزات الکترونیکی گفته می‌شود که برای ارایه، نگهداری و پشتیبانی از سرویس‌های تحت شبکه(اینترنت/اینترانت/اکسترانت) بکار گماشته می‌شوند. سازمان‌ها، شرکت‌ها و افراد می‌توانند با به‌کارگیری سرویس‌های ارائه شده از طرف مرکز داده وب‌گاه‌ها، اطلاعات و سرویس‌های مبتنی بر شبکه خود را بر روی اینترنت(اینترانت/اکسترانت) راه‌اندازی کنند. مرکز داده، بسته به نوع کاربردی که برای آن تعریف شده‌ است، می‌تواند به عنوان یک مرکز پردازشی، مرکز ذخیره داده، مرکز جمع‌آوری داده یا تمامی این موارد عمل کند.

mobna 01

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا