تردد مالکان به بنگاه‌ها افزایش یافت

اخبار بازار؛ سوسن يحيي‌پور –  با اين حال، دولتمردان در اظهارات خود طي روزهاي گذشته نشان داده‌اند که به دريافت ماليات از خانه‌هاي خالي مصر هستند. محمد اسلامي- وزير راه‌وشهرسازي- اخيرا در اين‌باره گفته است که «مالکان خانه‌هاي خالي در تابستان جاري بايد منتظر برگه‌هاي مالياتي باشند.» محمود محمودزاده- معاون مسکن وزير راه‌وشهرسازي- نيز عنوان کرده که «وزارت راه‌وشهرسازي در حال استخراج و بارگذاري اطلاعات مربوط به خانه‌هاي خالي در سامانه املاک و اسکان است و تا دو ماه آينده سازمان امور مالياتي مي‌تواند بر مبناي اين اطلاعات قبض‌هاي ماليات مسکن خالي را صادر کند.» همچنين، در اطلاعيه‌هايي که وزارتخانه مذکور در اين ارتباط منتشر کرده، تاکيد کرده است که مالکاني که در اين دو ماه و تا قبل از اجراي اين قانون، خانه‌هاي خود را در معرض فروش يا اجاره قرار دهند مشمول پرداخت اين ماليات نخواهند شد. همين موضوع سبب شده که برخي رسانه‌ها از افزايش تردد مالکان به‌منظور رهن و اجاره واحدهاي خالي خود به بنگاه‌هاي املاک خبر دهند.

در حالي‌که وزير راه‌وشهرسازي در اظهاراتي تعداد خانه‌هاي خالي را دو ميليون واحد مسکوني اعلام کرده بود، برخي اطلاعات منتشر شده گوياي اين مطلب است که تعداد اين واحدهاي بلااستفاده به حدود دو ميليون و 500 هزار واحد در کشور مي‌رسد. در قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي آمده است که خانه‌هايي که بيشتر از يک سال خالي مي‌مانند، مشمول درصدي از نرخ ماليات اجاره‌بها مي‌شوند. اين قانوني است که قرار بود استارت آن از سال 95 زده شود، اما مسئولان علت معطل‌ماندن آن را طي سال‌هاي گذشته، عدم راه‌اندازي سامانه مربوط به آن اعلام کردند. به همين دليل، اجراي اين قانون از تابستان امسال مشمول خانه‌هايي مي‌شود که از سال 95 خالي از سکنه بوده‌اند.

واسطه‌هاي ملکي چه مي‌گويند؟

همزمان با اقدام دولت جهت شناسايي خانه‌هاي خالي، مراجعه مالکان به بنگاه‌هاي املاک افزايش پيدا کرده است. در همين زمينه، يک واسطه ملکي در منطقه 2 تهران در گفت‌وگو با ايرنا از مراجعه مالک 4 واحد خالي در محله «شهرآراي» تهران براي به رهن‌گذاشتن آپارتمان خود بعد از چهار سال خبر داد. او معتقد است اجراي مصوبه اخذ ماليات بر خانه‌هاي خالي تاثير خود را در بازار اجاره به شکل افزايش فايل‌هاي رهن و اجاره گذاشته است. يک واسطه ملکي در منطقه 5 تهران و محله اکباتان نيز، گفت: اگرچه هر سال در فصل تابستان بازار اجاره گرم مي‌شود و فايل‌هاي بيشتري براي مشتري‌ها وجود دارد، اما امسال شاهد عرضه بيشتر واحدهايي هستيم که دليل اصلي آن را تحريک بازار عرضه با اجراي مصوبه ماليات بر خانه‌هاي خالي مي‌دانيم.

 منبع: آرمان‌ملي

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا