محدوديت افزايش بهای اجاره مسكن

اخبار بازار –  سال 1360 سخت‌ترين سال از لحاظ امنيتي براي ما بود. سال 1399 سخت‌ترين سال کشور از لحاظ فشار اقتصادي دشمن و بيماري عالمگير است. اين هم در تاريخ کشور ما بي‌نظير بوده است. يعني همين‌طور که در مورد مساله امنيتي سال 60 گفتم، نظيرش را کمتر در تاريخ کشورمان پيدا مي‌کنيد.

از لحاظ فشار اقتصادي؛ فشاري که از سال 97 آغاز شد، در سال 98 بيشتر ‌شد و در سال 99 هم بيشتر مي‌شود. امروز شديدترين فشار اقتصادي بر کشور عزيزمان وارد مي‌شود و خطرناک‌ترين بيماري هم همه جهان را فراگرفته و اين دو با هم ضميمه شده است. چنين بيماري‌اي در تاريخ کشور نداشته‌ايم. لااقل در اين يک قرن و بيش از يک قرن و از حدود 140 سال پيش در کشورمان چنين بيماري‌اي بي‌سابقه است. در دنيا هم از سال 1918، يعني حدود 100 سال پيش، بي‌نظير بوده است که چنين بيماري مسري و جهان‌شمولي همه‌جا را فرا بگيرد.

بحمدا… به عنوان کشوري که تحت‌تاثير اين بيماري هستيم و تحت‌فشار هم هستيم، تا امروز يک ريال از بانک مرکزي استقراض نکرده‌ايم؛ نه در سال 97، نه در سال 98 و نه در سال 99 که ان‌شاءا… تا پايان سال استقراض نخواهيم داشت و کشور را اداره مي‌کنيم.

امروز بار مسئوليت بسيار سنگيني بر دوش همگان است. خدمت ملت عزيز ايران عرض مي‌کنم، کار وزارت بهداشت و درمان افتخارآميز بوده، کار بخش توليد، حمل و نقل، بخش کشاورزي، صنعت، بانک مرکزي، اقتصاد و بورس افتخارآميز بوده است. اينها کار کم‌نظيري انجام دادند. کسي جمع و تفريق کند و با دنيا مقايسه کند تا ببيند کار عظيمي انجام گرفته است و همه تلاش کرده‌اند.

کمک کرديم، به عده‌اي که مشاغل‌شان تحت فشار بوده، وام داديم؛ آنجاهايي که امکان‌پذير بوده به مردم وام داديم، بسته معيشتي ويژه براي 3 ميليون خانواده در 4 ماه اخير که 2‌تاي آن در يک ماه بود، 4 نوبت کمک معيشتي داديم، کمک معيشتي را هم براي 18 ميليون خانواده از پارسال (ماه آبان 98) شروع کرديم و پرداخت مي‌کنيم. اين بسته‌هاي معيشتي و کمک‌هايي که انجام مي‌دهيم و اضافه حقوقي که انجام گرفته اينها حداکثر توان دولت بوده و دولت اين توانش را به‌کار گرفته و امروز بحمدا… نه نياز به استقراض خارجي و نه بانک مرکزي داريم.

البته به وحدت و اتحاد نياز داريم. حتما به تعاون و همکاري و ياري همديگر نياز داريم، اينها قطعي و ضروري براي ماست و بدون آن نمي‌توانيم کار کنيم. اگر مي‌خواهيم در اين شرايط بسيار سخت، سال را تمام کنيم که قاعدتا تا پايان سال با اين کرونا روبه‌رو هستيم و بايد با آن مقابله کنيم و شايد در ماه‌هاي آينده يک آنفلوآنزا کمک اين ويروس بيايد؛ بايد متحدتر و متشکل‌تر در کنار همديگر باشيم. الان موقع دعوا نيست. بر فرض يک کسي نظري دارد، الان وقت دعواي مجلس و دولت نيست، وقت دعواي قوه قضائيه و دولت نيست؛ اين سه قوه امروز بايد کامل متحد باشند و همديگر را ياري کنند. نيروهاي مسلح در کنار اينها و رهبري معظم بالا سر همه اينها، همه بايد در کنار يکديگر باشيم و مردم بايد حضور کامل در صحنه داشته باشند؛ بدون حضور و ياري مردم حتما موفق نخواهيم شد، اما با ياري مردم حتما موفق خواهيم بود؛ چون ياري مردم آمد «يدا… مع‌الجماعه» وقتي همه آمديم، آن وقت دست خدا هم هست؛ آن دست خداست که کار نهايي را انجام مي‌دهد و ان‌شاء ا… دست خدا بالا سر ما خواهد بود و عبور خواهيم کرد.

6 ماه از اين بيماري تقريبا گذشته است. تا امروز واکسني براي اين بيماري نيامده است، تا امروز دارويي هم براي اين بيماري نيامده است. ممکن است 3 ماه الي يک سال ديگر ادامه پيدا کند و ممکن است تا مدت‌ها طول بکشد تا به واکسن برسيم؛ پس بايد خودمان را بايد براي بلندمدت آماده کنيم. مردم بدانند اين ويروس وارد هر استاني شده و شيوع پيدا کرده، کار ما اين است که نگذاريم پيک تند شود يا به صورت کله‌قندي اين شيوع بالا ‌رود. آنجا دچار مشکل مي‌شويم. حرکت اين ويروس به صورت ملايم است و يک پخي درست مي‌کند و عبور مي‌کند. ما بايد سراغ دومي باشيم و کار ديگري نمي‌توانيم بکنيم. براي اينکه از اين حالت کله‌قندي به حالت پخ برسيم ياري مردم را مي‌خواهيم.

در ستاد ملي چند تا مصوبه داشتيم که يک مصوبه به نظر من بسيار مهم بود و آن مربوط به استان‌هايي است که برخي از شهرستان‌هاي آنها قرمز است و طبق مصوبه امروز ستاد استاني‌ هر شهرستاني که قرمز است، مي‌تواند براي محدوديت به مدت يک هفته به وزير کشور، وزير بهداشت و درمان پيشنهاد بدهد و با هماهنگي اين 2 کميته سلامت و اجتماعي – امنيتي اگر توافق کردند و با اطلاع و تاييد رئيس‌جمهور براي يک هفته اجرا مي‌شود و اگر لازم بود دومرتبه تمديد مي‌شود، اگر مي‌خواهيم شدت‌عملي نسبت به شهرستان‌هاي قرمز نشان دهيم.

دوم اينکه هر کجا که محل تجمع است، ماسک را ديگر الزامي مي‌دانيم. از هفته آينده اين ترتيبات تهيه شود از 15 تيرماه ماسک را الزامي کنيم تا آخر تيرماه اگر ديديم لازم است دومرتبه تمديد کنيم، تمام محل تجمع‌هايي که وزارت بهداشت مي‌گويد آن محل و آن اجتماع از نظر من قرمز است، ليستش مشخص و معلوم است و همه بايد نظارت کنند و همه بايد دستورالعمل را اجرا کنند.

نکته ديگري که در اين جلسه تصويب شد، کمک به مستاجرين بود، اين ايام هم در زمينه مسکن، آنهايي که مي‌خواهند مسکني را تهيه کنند و بخرند، مسکن و اجاره‌بها گران شده و براي مردم طاقت‌فرسا شده است. امروز گفتيم که وزارت مسکن و همچنين وزارت کشور طرح‌هايي را بياورند براي مساله مسکن، اگر چيزي لازم است تصويب کنيم اينجا که زمين ارزان‌تر در اختيار سازنده قرار بگيرد. مصالح با تسهيلات در اختيار سازنده قرار بگيرد، تشريفات شهرداري به حداقل برسد و حتي‌الامکان غيرحضوري بشود و قرار شد تهيه شود و هر چه لازم است تصويب کنيم.

نسبت به اجاره‌بها، ما در يک مقطعي گفته بوديم که اجاره 2 ماه تمديد شود چون بنگاه‌ها باز نبود و همه جا تعطيل بود و از آن عبور کرديم، بعد از آن اجاره‌ها بسته شد. اجاره‌ها خيلي مستاجرين را تحت فشار قرار داد. اگر اجاره‌اي تاکنون منعقد نشده و موجر و مستاجر متني را تا امروز امضا نکرده‌اند از فردا که اين مصوبه ما ابلاغ مي‌شود، مقرراتي را امروز گذرانديم که اضافه اجاره‌بها، نسبت به سال قبل در تهران 25 درصد بيشتر نمي‌تواند باشد. در کلانشهرها از 20 درصد و در بقيه شهرها 15 درصد بيشتر نمي‌تواند بشود. اين 3 تا را به‌عنوان مصوبه اعلام کرديم و از فردا بايد اجرا و عمل کنند و اين مبنايي براي اجاره‌بها است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا