اما و اگرهای رشد شاخص بورس

اخبار بازار؛ کیمیا نجفی – روند معاملات بورس در بازار روز دوشنبه وارد فاز اصلاح شد و ریزش اندکی را تجربه کرد، این در حالی بود که بسیاری از فعالان بازار پس از ثبت رکوردهای بی‌سابقه انتظار چنین اصلاحی را داشتند. البته باید اشاره کرد که اصلاح برای تمام فعالان بازار قابل قبول نبود و عده‌ای از سهام‌داران را با اضطراب و نگرانی‌هایی روبه‌رو کرد. این فعالان که به عقیده تحلیلگران و کارشناسان عمدتا تازه‌واردان به بازار هستند به محض ورود شاخص بورس به فاز اصلاحی دست به برخی از رفتارهای هیجانی زده و به سرعت با قرار گرفتن در صف‌های فروش اقدام به عرضه سهام خود در بازار می‌کنند. رفتاری که به گفته کارشناسان می‌تواند به ضرر بازار تمام شود.
نظرات ضدونقیض درخصوص آینده بازار
بازار بورس مدت‌هاست که در مسیر صعودی قرار گرفته و روزبه‫روز جذابیت و محبوبیت بیشتری را میان سرمایه‌گذاران به دست می‌آورد. اما اینکه روند صعودی و جذابیت این بازار تا چه زمانی ادامه داشته باشد پرسشی است که فعالان، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران پاسخ‌های متفاوتی را برای آن مطرح می‌کنند. عمده‫ترین پاسخ به این پرسش که بیشتر از سوی تحلیلگران بازار به آن تاکید می‌شود این است که روند کلی بازار براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته صعودی و اصلاح‌هایی که در بازار انجام می‌شود مقطعی و زورگذر خواهد بود. به گفته آنها بخشی از نقدینگی موجود در بازار ناشی از رکود بازارهای موازی بوده، این بازارها درگیر یک رکود تورمی هستند و همین مسئله باعث شده است که بخشی از نقدینگی از بازارها خارج شود و به بازار سرمایه ورود پیدا کند، با توجه به این مسائل بازار سرمایه همچنان پتانسیل رشد را داشته و این بخش از اقتصاد می‌تواند شرایط ایده‫آل فعلی خود را حفظ کند، بنابراین اصلاح‌های موقتی نباید فعالان بازار را با نگرانی روبه‌رو کند. البته در زمینه پیش‌بینی روند معاملات بازار سرمایه اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. در مقابل افرادی که معتقدند بازار قصد تغییر مسیر نداشته و تمایل برای حفظ رشد همچنان با قوت پابرجاست، هستند تحلیلگرانی که خطر ریزش شاخص را گوشزد می‌کنند. آنها بر این باورند که بسیاری از سهم‌ها بیش از ارزش ذاتی‌شان نرخ‌گذاری شده و همین مسئله می‌تواند سقوط شاخص بورس را به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر برخی از فعالان در بازار سرمایه معتقدند تا زمانی‌که بازار برای سرمایه‌داران جذاب باشد ما شاهد رکوردزنی‫های شاخص خواهیم بود و ریزش‌هایی که انجام می‫شود فاز اصلاحی بازار بوده که موقتی و گذرا بوده و جای نگرانی برای سهام‌داران نیست. با وجود نظرات متفاوت در خصوص آینده بازار همچنان این پرسش که شاخص تا چه زمانی به رشد خود ادامه خواهد داد مطرح است. در این راستا غلامرضا سلامی، کارشناس بازار بورس با بررسی روند بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که رشد شاخص تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، به «ابتکار» گفت: مدتی است بازار در مسیر رشد قرار گرفته و این مسئله که رشد تا چه زمانی ادامه خواهد داشت مهم‌ترین پرسشی است که مطرح می‌شود. اینکه بگوییم روند بازار حتی در روزهای آینده چگونه خواهد بود کار دشواری بوده و می‫توان گفت که مسیر بازار اصلا قابل پیش‌بینی نیست.
وی در ادامه افزود: تا زمانی‌که هیجان در بازار وجود دارد و معاملات به سهام‌داران سود می‌دهد روند رشد ادامه خواهد داشت. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه صحبت‌ها از تاثیر رفتار بازارسازان و موانع رشد شاخص بورس گفت: اگر بازارسازان برای حفظ منافع خود بتوانند جلوی ریزش را بگیرند، بازار می‌تواند روند فعلی را حفظ کند، اما اگر زور موانع رشد شاخص بورس بیشتر باشد مانع از رشد بیشتر شده و حتی در این شرایط بازارسازان، فعالان و هیجان تازه‌واردان هم نمی‌تواند کاری را از پیش ببرند.
وی ادامه داد: ممکن است هر چند روز یک‌بار به دلیل نگرانی‌ها صف‌های فروش شکل بگیرند اما این صف‌ها تا زمانی که زور موانع برای جلوگیری از رشد شاخص بیشتر نشود، موقتی است. البته باید توجه داشت که به محض چربیندن زور موانع رشد شاخص، بازار شاهد سقوطی وحشتناک خواهد بود.
بسیاری از سهم‌ها بالاتر از ارزش ذاتی‌شان معامله می‌شوند
این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ارزش ذاتی سهم‌ها اشاره کرد و در این خصوص گفت: اکنون دیگر در بازار ارزش سهم‌ها مطرح نیست، افراد این‌روزها برای کسب سود ممکن است سهم‌هایی که ‌ارزش ذاتی ندارند را با رقم بالا خریداری کنند، چراکه تنها به فکر سوددهی هستند. اما سهام‌داران باید توجه داشته باشند که شاخص بورس هنگامی که به قله می‌رسد امکان سقوط خواهد داشت. به عبارتی دیگر ممکن است با هرگونه رویداد بازار شاهد ریزش باشد و با این روند بازار، اگر قرار بر ریزش باشد شاخص سقوط سنگینی را تجربه خواهد کرد. چراکه ارزش ذاتی بسیاری از سهم‌ها به این شکل بالا نیست و بازار از تعادل خارج شده است.
سلامی در ادامه اظهار کرد: در این شرایط نمی‌توان توصیه‌ای به سهام‌داران کرد، چراکه بسیاری از فعالان می‌دانند ارزش ذاتی سهامی که خریداری کرده‌اند پایین‌تر از رقمی است که معامله شده‌ اما چون روند بازار جذابیت دارد به ماندن و ادامه فعالیت تمایل دارند. به عبارتی دیگر امروزه اصلا ارزش ذاتی سهم‌ها برای معامله‌گران اهمیت ندارد.
این کارشناس بازار سهام با اشاره به متضرر شدن اقتصاد در صورت سقوط شاخص بورس گفت: در جریان رشد شاخص بورس و همچنین سقوط آن تنها عده‌ای خاص متضرر خواهند شد و آن‌هم گروهی هستند که زمان ریزش شاخص، سهم‌ها در دست‫شان باقی مانده باشد، در این موقعیت تنها این افراد بدشانس متضرر خواهند شد، البته باید توجه داشته باشیم که در آن شرایط اقتصاد کشور هم در شرایط نامناسبی قرار خواهد گرفت.
هیجان تازه‌واردان بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد
سلامی در پاسخ به این پرسش که رفتار تازه‌واردان چه تاثیری بر روند بازار خواهد گذاشت، گفت: ما می‌بینیم که با یک اصلاح کوچک سهام‌داران که عمدتا تازه‌واردان هستند هیجانی رفتار کرده و در صف‌های فروش قرار می‌گیرند. وقتی از خطرات بازار می‌گوییم معمولا منظور رفتار همین سهام‌دارانی است که تجربه و دانش کافی درخصوص معاملات بازار سرمایه ندارند. این افراد به دنبال سیگنال‌هایی هستند تا بتوانند روند بازار را پیش‌بینی کرده تا ضرر را از خود دور کنند.
وی افزود: هنگامی که زمزمه‌ای به گوش این تازه‌واردان می‌رسد که ممکن است امروز، روز سقوط باشد همه این افراد در صف‌های فروش قرار می‌گیرند و همین رفتارها مسیر حرکتی بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین رفتار سهام‌داران می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

 منبع: ابتکار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا