بورس ركورد زد

اخبار بازار؛ سوسن یحیی‌پور –ديروز معامله‌گران هر دلار آمريکا را به قيمت 18 هزار و 900 تومان خريدند و معادل 18 هزار و 990 تومان فروختند که بررسي‌ها نشان مي‌دهد نرخ خريد دلار نسبت به روز معاملاتي دوشنبه، ثابت اما نرخ فروش معادل 940 تومان افزايش پيدا کرد. در حالي نرخ دلار و يورو تغييري را نسبت به روز دوشنبه نشان ندادند که بهاي پوند و امارات افزايش اندکي يافتند، اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد که طلا و سکه روز داغ‌تري را پشت سر گذاشتند. قيمت سکه طرح جديد که چندي‌ست در آستانه ورود به کانال 9 ميليون تومان قرار گرفته بود، ديروز بالاخره به 9 ميليون و 20 هزار تومان رسيد. هر سکه طرح قديم نيز به بهاي هشت ميليون و 600 هزار تومان دادوستد شد. همچنين، قيمت هر مثقال طلا سه ميليون و 770 هزار تومان و هر گرم طلاي 18 عيار 870 هزار تومان بود. گفتني‌ست، طلا و سکه با آغاز تابستان جهش قابل توجهي پيدا کردند و رکوردهاي بي‌سابقه‌اي را رقم زدند. اين در حاليست که در بحبوحه‌ التهابات ارزي سال 97، دولت تصميم به زدوبند و برخوردهاي پليسي با سلاطين سکه کرد که وضعيت امروز بازارها نشان از اشتباه‌بودن اين سياست غير اقتصادي دارد. قيمت سکه متاثر از چند عامل مهم روند صعودي را در پيش گرفته است که نرخ جهاني اونس طلا، اخبار سياسي، افزايش نرخ دلار و در مقابل کاهش ارزش پول ملي ازجمله مهم‌ترين اين عوامل است که مي‌توان به ‌آنها اشاره کرد. پيش از اين زمزمه‌هايي در ارتباط با ورود قيمت سکه به کانال 10 ميليون تومان در تابستان امسال شنيده مي‌شد که با توجه به اينکه برنامه مشخصي براي مديريت و کنترل بازارها از سوي دولتمردان ديده نمي‌شود، اين احتمالات قوت گرفته‌اند.

ثبت رکورد مثال‌زدني

بازار سرمايه هم که در سال‌جاري مورد حمايت جدي و موثر دولت قرار گرفته است، ديروز رکورد مثال‌زدني ديگري را به ثبت رساند. گفتني است، شاخص کل بورس روز سه‌شنبه از 5/1 ميليون واحد عبور کرد. اين در حاليست که روز دوشنبه به دليل اينکه شاخص کل در آستانه اين کانال قرار گرفته بود، وارد فاز اصلاحي و در نهايت ريزشي شد. وضعيت ابتدايي بازار باعث شد تا عده‌اي از سهامداران اصلاح بورس را با ريزش شاخص کل اشتباه بگيرند و در نتيجه دست به رفتارهاي هيجاني بزنند، اما کارشناسان بورسي به اين سهامداران گوشزد مي‌کنند که روند کلي بازار براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته صعودي و اصلاحاتي که در بازار انجام مي‌شود مقطعي و زودگذر است. افزون بر اينها، مباحثي در ارتباط با ورود شاخص بورس به کانال دو ميليون تومان در پايان سال‌جاري مطرح شده است که با وجود حمايت‌هايي که از ورود حجم گسترده‌اي از نقدينگي و سرمايه‌گذاران تازه‌وارد به اين بازار صورت مي‌گيرد و در عين حال فرصت خوب عرضه سهام عدالت، کارشناسان مي‌گويند زمينه ورود شاخص به اين ابرکانال تسهيل مي‌شود.

جزئيات رشد بازار سرمايه

معاملات ديروز بورس تهران پس از آنکه در روز دوشنبه با افت سنگين ارزش سهام مواجه شد، در رشدي بي سابقه توانست رکورد 5/1 ميليون واحد را به ثبت برساند. به گزارش مهر، شاخص کل بورس با رشد بيش از 64 هزار واحدي در ساعات اوليه روز به يک ميليون و 546 هزار و 850 واحد رسيد. بنابراين براي اولين بار شاخص کل رکورد يک‌ونيم ميليون واحدي را رد کرد. همچنين شاخص هم‌وزن نيز با رشد بيش از 18 هزار واحد به 453 هزار و 40 واحد رسيد. نماد فارس با چهار هزار و 337 واحد، نماد فولاد با چهار هزار و 230 و فملي با سه هزار و 748 واحد و شستا با دو هزار و 741 واحد رشد، بيشترين تاثير را در رشد ديروز شاخص داشتند. اين در حالي است که روز دوشنبه شاخص کل با رشد منفي 10 هزار واحدي روبه‌رو شد و بسياري از نمادهاي معاملاتي با صف فروش مواجه شدند. همچنين روز گذشته تابلوي معاملات در بيشتر نمادها سبزپوش شد. بيشترين ميزان رشد نيز به بانک‌ها، بيمه‌ها، شرکت‌هاي ليزينگ و پتروشيمي‌ها اختصاص داشت که در بيشتر نمادها تا سقف دامنه نوسان پنج درصد شاهد رشد ارزش سهام اين شرکت‌ها بوديم.

 منبع: آرمان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا