بازارچه

مهر تأییدی بر جایگاه نخست همراه اول در اقتصاد حوزه ارتباطات ایران

اخبار بازار؛ نرگس‌السادات حجازیان – این اپراتور با فاصله قابل‌توجهی از ام‌تی‌ان ایرانسل و رایتل، ضریب نفوذ بیش از ۷۵ درصد را در اختیار دارد. همراه اول نه‌تنها در ایران، بلکه در منطقه خاورمیانه نیز زیرساخت‌هایش باعث تمایز آن شده است.

***

irancell vs mci vs rightel

بیشترین درآمد و سهم بازار متعلق به کدام اپراتور است؟

در دو دهه اخیر رشد پرشتاب همراه‌ اول باعث شده تا رقبایی نظیر ام.تی.ان ایرانسل و رایتل نتوانند نه به لحاظ آماری و نه به جهت زیرساخت‌های فناوری به جایگاه این اپراتور نزدیک شوند.

در حال حاضر سهم بازار همراه اول ۵۳ درصد، ام.تی.ان-ایرانسل ۴۴ درصد و رایتل نیز فقط ۳ درصد است، این در حالی است که اپراتور دوم از پشتیبانی سهامدار خارجی بهره‌مند است و رایتل نیز از بدو راه‌اندازی از امتیازات ویژه‌ای برخوردار بوده است، با این وجود همراه اول توانسته هم حجم بازار بهتری داشته باشد و هم به لحاظ مالی ۶۰ درصد از درآمد این حوزه را به‌خود اختصاص دهد.

عملکرد برتر این شرکت باعث شده نه‌تنها خدمات آن نسبت به دو اپراتور دیگر متمایز باشد،‌ بلکه حتی در بحث درآمدزایی و ارزش برند نیز منافع زیادی برای سهامدارانش داشته باشد. برآوردها نشان می‌دهد در یکسال اخیر ارزش سهام اپراتور اول بیش از چهار برابر شده است. ارزش سهام اپراتور اول کشورمان رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد، در حالی که ایرانسل با گذشت سال‌ها هنوز مقدمات ورود به بورس را فراهم نکرده است. وضعیت رایتل نیز چندان بهتر از ایرانسل نیست، چراکه با معضلات مدیریتی که با آن مواجه شده، هر روز با چالش‌های جدیدی روبرو می‌شود.

 

تعداد کل مصرف ‌کنندگان دیتا

همراه اول که این روزها یکی از بزرگترین مراکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات را در تبریز افتتاح کرده؛ براساس آمار سه ماهه حدود ۳۴ میلیون، بیشترین آمار و تعداد کل مصرف‌ کنندگان دیتا در کشور را هم به خود اختصاص داده است.

MCI 01

دیتاسنتر تازه‌ راه‌اندازی شده این اپراتور با هدف ارتقا و پایداری شبکه خدمات همراه اول و توزیع متوازن ترافیک شبکه و همچنین کمک به ایجاد خدمات ارتباطی در روستاها و هوشمندسازی مدارس از جمله اهداف این شبکه داده است.

زیرساخت‌های همراه‌اول باعث شده تا علاوه بر موارد مذکور مشترکین این اپراتور بیشترین دسترسی به خدمات اینترنت پرسرعت داشته باشند، به‌طوری‌که این اپراتور با بیش از ۲۰ هزار BTS نسل چهارم، خدمات اینترنت پرسرعت LTE را برای بیش از ۲۱.۵ میلیون مشترک در سراسر کشور فراهم کرده است.

خدمات همراه اول در سال‌های اخیر باعث شده تا این اپراتور بتواند عنوان برترین شرکت در حوزه درآمد‌های حاصل از «دیتا»، «مکالمه»، «پیامک» و «پیامک انبوه» را از آن خود کند.

c3pcwazs

بیشترین مشترک در سراسر کشور

گزارش‌ها نشان می‌دهد بیش از ۱۸۷ میلیون سیمکارت در کشور واگذار شده که از این تعداد هم به لحاظ آمار مشترکین فعال و هم به لحاظ کل سیمکارت‌های واگذار شده، همراه اول با اختلاف قابل توجهی نسبت به ایرانسل و رایتل قرار دارد.

آخرین گزارش‌های اعلام شده نشان می‌دهد همراه اول ۹۰ میلیون و ۲۶۹ هزار ۳۵۵ سیمکارت واگذار شده و از این تعداد نزدیک به ۶۳ میلیون سیمکارت فعال دارد، در حالی‌که این ارقام برای ایرانسل حاکی از ۸۸ میلیون و ۶۲۶ هزار و ۴۴۵ سیمکارت واگذار شده و فقط ۵۱ میلیون سیمکارت فعال است. درخصوص رایتل نیز این اپراتور فقط چهار میلیون سیمکارت فعال دارد.

نکته قابل توجه درباره همراه اول رشد پرشتاب این اپراتور در جذب مشتری است، به‌طوری‌که نزدیک به هشت میلیون مشترک جدید صرفا در سال گذشته مشترک همراه اول شده‌اند.

photo 2020 02 26 16 22 11

یکی از مواردی که باعث شده تا همراه اول اعتبار بیشتری در حوزه ارتباطات کشور داشته باشد، تعداد سیمکارت‌های دائمی است. عملکرد و سرمایه‌گذاری‌های اپراتور اول کشورمان باعث شده تا بیش از ۲۰ میلیون نفر از هموطنان‌مان مشترک سیمکارت‌های دائمی همراه اول باشند، در حالی‌که این آمار درباره ایرانسل صرفا چهار میلیون و رایتل نیز صرفا ۱۸۷ هزار سیمکارت دائمی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا