اخبار برگزیدهبازار بورس

بورس سپر تورمی سهام‌داران

اخبار بازار؛ کیمیا نجفی – به گفته آنها می‌توان امیدوار بود که بازار سهام کماکان تا ماه‌های پایانی سال با روند رو به رشدی همراه باشد. این در حالی است که عده‌ای معتقدند رشدهای اخیر در بازار‌های موازی می‌تواند آنها را به رقیب بازار سرمایه تبدیل کند، چراکه میزان سوددهی در این بازارها نسبت به بازار سرمایه تفاوتی آنچنانی ندارد. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا نسبت بازدهی بازار سرمایه و بازارهای موازی به یک اندازه است یا خیر؟
بازار بورس طی یک ‌سال گذشته روند صعودی را در پیش گرفته است و هنگامی که از چگونگی ادامه این مسیر در ماه‌های آتی پرسیده می‌شود، کارشناسان نظرات متفاوتی را بیان می‌کنند. برخی‌ها از تداوم رشد شاخص گفته و در مقابل عده‌ای از باز شدن پای بازارهای رقیب به عرصه اقتصادی سخن می‌گویند. اما و اگرها درخصوص آینده بازار در حالی ادامه دارد که هنوز این بازار میان سرمایه‌گذاران از جذابیت خاصی برخوردار است. در این میان اینکه چه سهمی را به سبد خرید خود اضافه کنیم تا سود قابل توجهی را به دست آوریم مهم‌ترین پرسشی است که فعالان و سهام‌داران به خصوص تازه‫واردان با آن روبه‌رو هستند و هر یک از تحلیلگران پرسش متفاوتی را برای آن مطرح می‌کنند. عده‌ای خرید سهم شرکت‌های بزرگ را توصیه می-کنند و از سوی دیگر برخی‌ها سهام شرکت‌های کوچک را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند.

شرکت‌های کوچک در جریان صعود شاخص رشد قابل‌توجهی را تجربه کردند

بازار مدت‌هاست که روند صعودی را در پیش گرفته است و در این میان تحلیلگران نسبت سهم شرکت‌های مختلف را تحلیل و بررسی می‌کنند، برخی از این تحلیلگران معتقدند که سهم‌ها و شرکت‌های بزرگ به نسبت شاخص کل رشد خوب و قابل توجهی را تجربه‌ کرده‌اند و این در حالی است که شرکت‌های کوچک رشد کمتری داشته که همان میزان اندک رشد نیز به نسبت کاهش ارزش پول قابل توجه نیست. به همین دلیل آنها می‌گویند برخلاف شعارهایی که در بازار بورس به گوش می‌رسد افرادی که سهم‌های کوچک را خریداری کرده‌اند نسبت به سهام‌داران شرکت‌های بزرگ سود چشمگیری به دست نیاورده‌اند. به گفته آنها رشد شرکت‌های بزرگ که از توانمندی و بنیان قوی برخوردارند و موجب افزایش شاخص بورس می‌شود و شرکت‌های کوچک‌تر سهم کمی از شاخص کل را دارا هستند. این مسئله در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار نظری متفاوت درخصوص رشد ارزش سهم‌های کوچک دارند. آنها بر این باورند که در جریان رشد سهم از سال گذشته تا کنون شرکت‌ها کوچک رشد چشمگیری‌ را تجربه‌ کرده‌اند که حتی همین میزان رشد نیز در بسیاری از مواقع موجب نگرانی فعالان بازار بوده است. در این راستا همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد شاخص کل بورس از ابتدای سال جاری تا کنون و همچنین سهم شرکت‌های کوچک از این رشد به «ابتکار» گفت: عده‌ای گمان می‌کنند که سهم شرکت‌های کوچک در دوران صعود شاخص میزان رشد کمتری را تجربه کرده‌اند. ما باید توجه داشته باشیم که کاملا برعکس این فرضیه در بازار اتفاق افتاده است و ما در بازار سهام‌های کوچکی را داشتیم که در چند مقطع رشدهای فوق‌العاده زیادی را تجربه کردند و یکی از نگرانی‌هایی که درخصوص بازار سرمایه وجود داشته و دارد میزان رشد همین شرکت‌های کوچک است. وی در ادامه صحبت‌ها به رشد نرخ ارز اشاره کرد و گفت: البته باید اشاره کنم که در یکی دو هفته اخیر با توجه به اینکه نرخ دلار در اقتصاد کشور در حال جابه‌جا شدن بوده و بازار ارز با التهاب روبه‌رو است این تغییرات تاثیرات بسیاری بر روی شرکت‌های بزرگ و صادراتی داشته و این اثرگذاری بیشتر نشان داده می‌شود. این در حالی است که تغییرات نرخ ارز شرکت‌های کوچک ما را در حاشیه بازار قرار داد، اما اگر نگاهی به بازدهی شرکت‌های بورسی از ابتدای سال تا کنون داشته باشیم خواهیم دید که سهام شرکت‌ها کوچک از رشد شاخص سهم زیادی داشته و آنها رشد سنگینی را تجربه کرده‌اند و شاید تا حدودی رشد آنها برای فعالان بازار و روند کلی حرکت شاخص نیز باعث نگرانی شده بود.

بازدهی بیشتر بازار بورس نسبت به بازارهای موازی

این کارشناس بازار سرمایه به رشد بازارهای موازی در روزهای اخیر اشاره کرد و با بررسی این مسئله ادامه داد: این‌روزها برخی از بازارهای موازی با رشد قیمت مواجه شده‌اند و در این میان برخی‌ها معتقدند که بازارهای موازی به نسبت بازار سرمایه می‌تواند سود قابل توجهی را داشته باشد و به نوعی گمان می‌کنند امکان پیدا شدن رقیب برای این بازار وجود داشته دارد. باید اشاره کنم افرادی که سالیان سال است در بازار بورس فعالیت داشته‌اند رشد بسیار بیشتری را نسبت به بازارهای موازی تجربه کرده‌اند و بررسی روند بازارها این مسئله را به روشنی نشان می‌دهد. دارابی میزان رشد در بازارهای مختلف را بررسی کرد و در این‌باره گفت: اگر ما یک بررسی کامل از سال 96 تا سال جاری داشته باشیم خواهیم دید در این مدت دلار که مبنای قیمت‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی است حدود 5 برابر شده، اما بورس طی همین زمان 20 برابر رشد را تجربه کرده است. بازار سکه نیز همانن بازار ارز بوده، البته باید بدانیم افرادی که قصد سرمایه‫گذاری در بازار سکه را دارند می‌توانند از طریق گواهی سکه کالا خریداری کنند و بازار سرمایه این گواهی را در اختیار آنها قرار می‌دهد. به هر حال تجربه نشان می‌دهد افرادی که در بازار سکه و یا ارز سرمایه‌گذاری می‫کنند غالبا بازدهی کمتری را نسبت به سهام‌داران بورس تجربه می‌کنند و به عبارتی روشن‌تر اصولا بازدهی واقعی در این دو بازار اتفاق نمی‌افتد.

سرمایه‌گذاران در بازار سکه و یا ارز بازندگان در بلندمدت هستند

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش نقدینگی اشاره کرد و در این خصوص گفت: مسئله مهمی که در روند سرمایه‌گذاری وجود دارد حفظ ارزش سرمایه است. هنگامی که فردی سرمایه‌ خود را وارد بازار سکه و یا ارز می‌کند نقدنگی در دستش را در برابر تورم حفظ می‌کند. به عبارتی دیگر سرمایه در این بازارها در برابر تورم بیمه می-شوند و همان میزانی که ارزش پول ملی افت می‌کند قیمت طلا و یا ارز نیز بالا می‌رود. اما کسانی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند علاوه‌بر اینکه سپر تورمی را در اختیار خواهند داشت، به نسبت رشد بازار و همچنین رشد شرکت‌ها بازدهی بیشتری را به دست می‌آورند، بنابراین با توجه به این مسائل میزان رشد و بازدهی در بازار سرمایه متفاوت بوده و به همین خاطر می‌توان گفت افرادی که وارد بازار سکه و یا ارز می‌شوند و قصد سرمایه‌گذاری در این بازارها را دارند قطعا در بلندمدت بازنده خواهند بود.

 منبع: ابتکار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا