بازار ارز و سکه

شرایط چه تغییری کرده که قیمت ارز افزایش پیدا کرده است؟

اخبار بازار – آلبرت بغزیان در پاسخ به این سوال که راهکار کنترل تورم در شرایط فعلی اقتصادی کشور، چیست، گفت: بانک مرکزی نرخ ارز را رها کرده است و با افزایش قیمت ارز طبیعی است که بقیه بازارها نیز متاثر شوند و قیمت ها در سایر بازارها مانند مسکن افزایش می یابد.

این کارشناس اقتصادی با طرح این سوال که چرا بانک مرکزی اجازه داد قیمت دلار از 12 هزار تومان به 25 هزار تومان افزایش یابد، بیان داشت: واقعا چه اتفاقی افتاده که قیمت ارز در حال افزایش است؟ تحریم ها سنگین تر شده یا ارز منتقل نشده است؟ بانک مرکزی قیمت ارز را در تابلو صرافی افزایش می دهد و طبیعی است که با افزایش قیمت ارز در تابلو صرافی بانک مرکزی، در بازار آزاد هم قیمت ارز افزایش یابد، وقتی رئیس بانک مرکزی حریف بازار نیست بهتر است کنار برود.

وی با بیان اینکه تحریم به قوت خود باقی است گفت: بنابراین بانک مرکزی باید در این شرایط سیاست های درستی اتخاذ کند، سال گذشته قیمت هر دلار 11 هزار تومان بود، تحریم هم بود، برخی صادرکنندگان هم ارز خود را به چرخه اقتصادی بازنگردانده بودند، به عبارتی شرایط همین وضعیت کنونی بود لذا باید پرسید که چه دلیلی دارد که بدون تغییر شرایط قیمت ارز از 11 هزار تومان سال گذشته به 25 هزار تومان افزایش یافته است؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا نظر برخی کارشناسان که معتقدند که دولت نرخ ارز را افزایش می دهد تا از سود حاصل از آن بدهی های خود را پرداخت کند درست است، گفت: اگر دولت بخواهد بدهی خود را با افزایش قیمت ارز تسویه کند، دوباره بدهی بر بدهی افزوده می شود زیرا با افزایش نرخ ارز تورم نیز افزایش می یابد، آن گاه باید رضایت مردم جلب شود بنابراین باید دو نرخ برای ارز تعریف کرد و حمایت های را از مردم بیشتر کرد که همه اینها هزینه بر است.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: بنابراین بعید می دانم که دولت با وجود این همه کارشناس اقتصادی برای پرداخت بدهی کار موقتی انجام دهد و به عنوان مثال ارز را گران کند که کسری بودجه را برطرف کند و یا برای رفع کسری بودجه سهام عرضه کند.

وی بیان داشت: این اقدامات کسری بودجه ایجاد می کند و دوباره باید کسری بودجه را جبران کند.

بغزیان با بیان اینکه بانک مرکزی دائما اعلام می کند که خبر خوش دارد، گفت: بیان این مطلب باعث می شود که قیمت ارز افزایش یابد.

وی با انتقاد از این مطلب که برخی معتقدند که باید نرخ ارز به اندازه تورم افزایش یابد، گفت: افرادی که این موضوع را مطرح می کنند، بگویند که در کدام یک از متون اقتصادی چنین مطلبی نوشته شده است، افزایش نرخ ارز متناسب با نرخ تورم برای کشورهایی مفید است که نرخ تورم بسیار پایین یک تا دو درصد دارند و گرفتار تحریم هم نیستند.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: مشکل کنونی اقتصاد ما تحریم، خود تحریمی و اختلاس است.

وی با بیان اینکه اخلاق کسب و کار از بین رفته است، بیان داشت: اصل مشکل اقتصاد ما و افزایش لحظه ای قیمت ها، رها کردن بازار ارز توسط بانک مرکزی است و این وضعیت قابل قبول نیست.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا